A nógrádi csoda: 200 millió forint egyetlen kilométer kerékpárútért

Belpol

Szendehelyen még 2015-ben adtak át három kerékpáros útszakaszt, amihez az állam uniós forrást biztosított. 

Minden különösebb hírverés nélkül adták át még 2015 végén a Szendehely nevű nógrádi községben készült kerékpárutat, amihez az állam 199, 39 millió forint európai uniós támogatást biztosított. Ugyanakkor lapunk egy helyi forrása a minap panaszkodott az immáron hatéves út egyik szakaszára (erre majd később kitérünk). 

Megnéztük a Közbeszerzési Hatóság (KH) adatbázisában a még 2015-ben kiírt pályázatot, amiből az derül ki, hogy összesen három különálló kerékpárút-szakaszt építettek meg a beruházás keretein belül a településen méghozzá 655,43, 338,04, valamint 146,02 folyóméter hosszúságban.

Ez viszont azt jelenti, hogy összesen 1,1 kilométer utat építettek közel 200 millió forint értékben.

(A kerékpárutakat ún. folyóméterben szokták megadni, ami az út folyamatosságát jelöli). 

Késtek az elszámolással

Az építőiparban nem meglepő, hogy egy út megépítése irracionálisan drágának tűnik: az M6-os autópályát kilométerenként 4,5 milliárd forintért valósítják meg a kivitelezők. Természetesen a kerékpárutak nem kóstálnak ennyibe, hiszen a műszaki tartalmuk jelentősen szerényebb, de adott esetben sok százmillió forintba kerülhet a megépítésük: Ságvár és Som között például 5,6 kilométer kerékpárutat építettek 627 millió forintért, ami azt jelenti, hogy egy kilométer hozzávetőlegesen 111 millió forintba került. 

Ettől függetlenül kicsit a több mint egy kilométerért közel 200 millió forintos költség soknak tűnik. A beruházást egy bizonyos Közmű-Alagút Magas és Mélyépítő Zrt. bonyolította le, ami egyebek mellett csapadékvíz-elvezetést, támfal- és kerékpároshíd építését, valamint bontási munkákat is végzett. Az elérhető adatok szerint nem ment minden simán, ugyanis időközben szerződést kellett módosítani, mert „az elhúzódó támogatói döntés és a támogatási szerződés aláírását követően késve kezdődtek a kerékpárút kivitelezési munkálatai, melyből adódóan az elszámolást sem tudtuk egyértelműen lezárni, valamint nem tudtuk összeszedni a szállítói finanszírozású számlák benyújtáshoz szükséges dokumentumokat azok benyújtásának végső határidejéig”.

Az átadást követően a község közleményt adott ki, amiben az áll, hogy az önkormányzat megteremtette „a két településrész Szendehely és Szendehely-Katalinpuszta között a kerékpározás feltételeit”. (A két település, Szendehely és Katalinpuszta közigazgatásilag össze van vonva). A kerékpárút Szendehely-Katalinpuszta déli oldai lakott területének kezdetétől az északi oldalig, majd a gyadai tanösvényhez vezető úton a Dankó Pista – Szabadság utca – Petőfi Sándor utca nyomvonalon húzódik. 

Forrásunk a 146 folyóméter hosszúságú szakasz miatt panaszkodott, ami egy kereszteződésen áthaladva húzódik úgy, hogy se előtte, se utána nem kapcsolódik további kiépített kerékpáros infrastruktúrához. Hogy mennyire volt indokolt ezt a szakaszt ennyire kiépíteni a falusias környezetben, és a magas költség mivel magyarázható, csak az önkormányzat tudhatja. Elküldtük nekik kérdéseinket, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. 

A biztonságos kerékpáros közlekedésről pár hónapja írt részletesen a Magyar Narancs. 

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?