A nógrádi csoda: 200 millió forint egyetlen kilométer kerékpárútért

Belpol

Szendehelyen még 2015-ben adtak át három kerékpáros útszakaszt, amihez az állam uniós forrást biztosított. 

Minden különösebb hírverés nélkül adták át még 2015 végén a Szendehely nevű nógrádi községben készült kerékpárutat, amihez az állam 199, 39 millió forint európai uniós támogatást biztosított. Ugyanakkor lapunk egy helyi forrása a minap panaszkodott az immáron hatéves út egyik szakaszára (erre majd később kitérünk). 

Megnéztük a Közbeszerzési Hatóság (KH) adatbázisában a még 2015-ben kiírt pályázatot, amiből az derül ki, hogy összesen három különálló kerékpárút-szakaszt építettek meg a beruházás keretein belül a településen méghozzá 655,43, 338,04, valamint 146,02 folyóméter hosszúságban.

Ez viszont azt jelenti, hogy összesen 1,1 kilométer utat építettek közel 200 millió forint értékben.

(A kerékpárutakat ún. folyóméterben szokták megadni, ami az út folyamatosságát jelöli). 

Késtek az elszámolással

Az építőiparban nem meglepő, hogy egy út megépítése irracionálisan drágának tűnik: az M6-os autópályát kilométerenként 4,5 milliárd forintért valósítják meg a kivitelezők. Természetesen a kerékpárutak nem kóstálnak ennyibe, hiszen a műszaki tartalmuk jelentősen szerényebb, de adott esetben sok százmillió forintba kerülhet a megépítésük: Ságvár és Som között például 5,6 kilométer kerékpárutat építettek 627 millió forintért, ami azt jelenti, hogy egy kilométer hozzávetőlegesen 111 millió forintba került. 

Ettől függetlenül kicsit a több mint egy kilométerért közel 200 millió forintos költség soknak tűnik. A beruházást egy bizonyos Közmű-Alagút Magas és Mélyépítő Zrt. bonyolította le, ami egyebek mellett csapadékvíz-elvezetést, támfal- és kerékpároshíd építését, valamint bontási munkákat is végzett. Az elérhető adatok szerint nem ment minden simán, ugyanis időközben szerződést kellett módosítani, mert „az elhúzódó támogatói döntés és a támogatási szerződés aláírását követően késve kezdődtek a kerékpárút kivitelezési munkálatai, melyből adódóan az elszámolást sem tudtuk egyértelműen lezárni, valamint nem tudtuk összeszedni a szállítói finanszírozású számlák benyújtáshoz szükséges dokumentumokat azok benyújtásának végső határidejéig”.

Az átadást követően a község közleményt adott ki, amiben az áll, hogy az önkormányzat megteremtette „a két településrész Szendehely és Szendehely-Katalinpuszta között a kerékpározás feltételeit”. (A két település, Szendehely és Katalinpuszta közigazgatásilag össze van vonva). A kerékpárút Szendehely-Katalinpuszta déli oldai lakott területének kezdetétől az északi oldalig, majd a gyadai tanösvényhez vezető úton a Dankó Pista – Szabadság utca – Petőfi Sándor utca nyomvonalon húzódik. 

Forrásunk a 146 folyóméter hosszúságú szakasz miatt panaszkodott, ami egy kereszteződésen áthaladva húzódik úgy, hogy se előtte, se utána nem kapcsolódik további kiépített kerékpáros infrastruktúrához. Hogy mennyire volt indokolt ezt a szakaszt ennyire kiépíteni a falusias környezetben, és a magas költség mivel magyarázható, csak az önkormányzat tudhatja. Elküldtük nekik kérdéseinket, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. 

A biztonságos kerékpáros közlekedésről pár hónapja írt részletesen a Magyar Narancs. 

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.