A pedagógusok túlnyomó többsége nem támogatja az iskolák április 19-i nyitását

  • narancs.hu
  • 2021. április 13.

Belpol

A Pedagógusok Szakszervezete tárgyalást kezdeményez a köznevelési államtitkársággal, hogy változtassanak a jövő hétfői nyitás időpontján.

A pedagógusok többsége nem támogatja, hogy az oktatási intézmények április 19-én kinyissanak – ez derül ki a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a 21 Kutatóközpont közös kutatásából, amit kedden mutattak be online sajtótájékoztatón. 

Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke megköszönte az egészségügyi dolgozók munkáját, akik húsvétkor „feláldozták a szabadidejüket”, hogy a pedagógusok megkapják a védőoltást. Hozzátette, a szakszervezet szerint korai és veszélyes az április 19-i nyitás, viszont üdvözölte, hogy a középiskolák csak május 10-én nyitnak, ugyanis az érettségi, felvételi előtt álló diákok könnyen veszélybe kerülhettek volna. Ugyanakkor az óvodába, általános iskolába járó gyerekekről nem tudunk semmit, mondta, mert soha nem tesztelték őket, és ha beviszik a fertőzést zárt térbe, akkor az gyorsan továbbterjedhet. 

A PSZ ezért készítette el a kutatást, hogy megtudja, mit gondolnak a pedagógusok a nyitásról. A 21 Kutatóközpont a felmérését húsvét hétfőn indította, közel 10 ezren válaszolták meg, az online kutatásból származó minta esetleges torzulásait súlyozással korrigálták az elemzők. Az így kapott minta három dimenzió mentén (kor, régió, iskolatípus) reprezentálja a Magyarországon dolgozó pedagógusok véleményét.

A diákokat jobban féltik, mint magukat

Az eredményeket Fényes Csongor és Galgóczi Eszter, a kutatóintézet két munkatársa ismertette. A közel 10 ezer válasz 6 nap alatt érkezett be, a kitöltési terv dinamikusan zajlott, óránként nagyjából 140-150 pedagógus válaszolt a kérdőívre. Az adatokból kiderül, hogy 

a pedagógusok 87 százaléka nem ért egyet az április 19-i iskolakezdéssel. 

 

Csupán a válaszadók 7 százaléka támogatja a tantermi oktatás jövő hétfői folytatását. A felmérésből kiderült, hogy a tanárok 54 százaléka jelezte, amennyiben hétfőn nyitnak az iskolák, visszamennek, ami mögött a hivatástudat és a státuszféltés áll.

A pedagógusok 18 százaléka nem az oktatást "tagadja meg", hanem a munkaformát. Több mint az ötödük tantermen kívüli oktatást folytatna, mert úgy biztonságosan tudnának tanítani. A digitális oktatásra való hajlandóság leginkább a gimnáziumokban mutatkozik meg, ahol ez a forma jobban működik. A pedagógusok 18 százaléka tiltakozó eszközhöz folyamodna, az óvodapedagógusok 25 százaléka szabadságot, táppénzt választana, vagy nem venné fel a munkát. 

Ugyanakkor a számokból az is kiderül, hogy a pedagógusok elsősorban nem magukat, hanem a diákjaikat féltik. 

 

A beoltottsággal nő a biztonságérzetük; akik mindkét oltást megkapták, már kevésbé féltik magukat. Azok azonban, akik szeretnék felvenni az oltást, de még nem kaptak értesítést, már egyáltalán nem érzik magukat biztonságban. 

Tárgyalást kezdeményeztek

Totyik Tamás PSZ-alelnök elmondta, a kormány úgy nyilatkozott a közelmúltban, hogy a pedagógusok nem akarnak dolgozni, azért "bújnak" a digitális oktatás mögé. Szerinte ez a kutatás bizonyítja, hogy a legnagyobb félelem ellenére is dolgozni akarnak, és a diákokat féltik igazán. „Ne adja Isten, hogy a negyedik hullám kiindulópontjai újra az oktatási intzémények legyenek”, mondta. 

A tanárok a fertőzöttségi számokhoz kötik az iskolákba való visszatérést, ami mutatja, mennyire felelősségteljesen gondolkodnak. A gyerekeknek nem kell maszkot viselni, ezért átadhatják a fertőzést. Megemlítette, hogy a pedagógusok április 19-i iskolakezdésről alkotott véleménye egybecseng a szülőkével, ami azt mutatja, hogy

a társadalom részéről komoly elégedettlenség van a jövő hétfői újranyitással kapcsolatban

(A szülők körében a Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért Közösség végzett felmérést a témában. Eredményeik szerint a szülők 76 százaléka nem tartja biztonságosnak az intézmények újranyitását. A felmérésben egyébként több mint 85 ezren vettek részt.)

Szabó Zsuzsa újságírói kérdésre válaszolva a sajtótájékoztató végén elmondta, tárgyalást kezdeményeztek a köznevelési államtitkársággal a kutatás eredményeinek ismertetése céljából. Mint mondta, reméli, hogy felmérésük hatására változtatnak az általános iskolák április 19-i nyitásának időpontján.  

A teljes felmérés itt tekinthető meg. 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.