„Ha a BKV-nak és a fővárosnak ez lesz az ajánlata a február 28-i bértárgyaláson, véleményünk szerint a tagokkal közösen el kell gondolkodni, érdemes-e még várni komolyabb ajánlatra vagy kollektív munkaügyi vitát kell kezdeményeznek” – mondta a Narancs.hu-nak Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke. A múlt hét végén a hvg.hu szellőztette meg, hogy a főváros 3+2 százalékos béremelésben gondolkozik, miközben az eddigi bértárgyalásokon a szakszervezetek a 10 százalékot meghaladó emelésért ültek le tárgyalni.
Hogy főváros nem rajong az ötletért, azt egyértelműen jelezte a decemberben kezdődött tárgyalások ritkulása és tartalmatlanná válása. A BKV semmilyen konkrét ajánlatot nem tett; a 10 százalékos emelés egyébként legalább 7 milliárd forintba kerülne a közlekedési vállalatnak, miközben a cégtől éppen költségvetése 20 százalékát (19 milliárd forintot) vonja el idén a főváros – ennek hátterében Budapest gigantikus költségvetési hiánya áll.
|
A BKV február elején azt közölte lapunkkal, hogy a versenyképesség fenntartása érdekében a bérajánlat kialakításánál figyelemmel kell lenniük a társszolgáltatók béremeléseire, amelyek akkor még nem voltak ismertek. Hétfőtől tudható, hogy a Volánnál 5 százalékot ajánlottak a dolgozóknak 2019-re, így a BKV aligha fogja ezt átlépni. Azt azonban a cég nem reklámozta, hogy a Volán-társaságoknál 3 évre szóló, összesen 30 százalékos béremelési megállapodást kötöttek 2017-ben.
Szabó István szerint az egyszámjegyű béremelés további munkaerő-elvándorlást eredményezhet, ezért végre időhúzás nélkül kell tárgyalni. „Se a BKV, se a főváros semmilyen ajánlatot nem tett, miközben a munkáltató azt ígérte decemberben, hogy gyors és eredményes tárgyalást akar. A járművezetői létszámot feltöltötték, így a 400 ezer forintos kereset is csak álom marad, viszont a műszaki állomány szakemberhiánnyal küszködik. Egy esetleges egyszámjegyű béremeléssel konzerváljuk a jelenlegi állapotokat és az elvándorlást” – sorolta a következményeket a BTDSZ elnöke.