A szakszervezet beleáll: ki akarják kényszeríteni a BKV-tól a 10 százalék feletti béremelést
metro_top_story_lead.jpg

A szakszervezet beleáll: ki akarják kényszeríteni a BKV-tól a 10 százalék feletti béremelést

Belpol

Miután kiszivárgott a főváros 5 százalékos béremelési ajánlata, kollektív munkaügyi vitát indítana a BKV egyik szakszervezete.

„Ha a BKV-nak és a fővárosnak ez lesz az ajánlata a február 28-i bértárgyaláson, véleményünk szerint a tagokkal közösen el kell gondolkodni, érdemes-e még várni komolyabb ajánlatra vagy kollektív munkaügyi vitát kell kezdeményeznek” – mondta a Narancs.hu-nak Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke. A múlt hét végén a hvg.hu szellőztette meg, hogy a főváros 3+2 százalékos béremelésben gondolkozik, miközben az eddigi bértárgyalásokon a szakszervezetek a 10 százalékot meghaladó emelésért ültek le tárgyalni.

Hogy főváros nem rajong az ötletért, azt egyértelműen jelezte a decemberben kezdődött tárgyalások ritkulása és tartalmatlanná válása. A BKV semmilyen konkrét ajánlatot nem tett; a 10 százalékos emelés egyébként legalább 7 milliárd forintba kerülne a közlekedési vállalatnak, miközben a cégtől éppen költségvetése 20 százalékát (19 milliárd forintot) vonja el idén a főváros – ennek hátterében Budapest gigantikus költségvetési hiánya áll.

false

A BKV február elején azt közölte lapunkkal, hogy a versenyképesség fenntartása érdekében a bérajánlat kialakításánál figyelemmel kell lenniük a társszolgáltatók béremeléseire, amelyek akkor még nem voltak ismertek. Hétfőtől tudható, hogy a Volánnál 5 százalékot ajánlottak a dolgozóknak 2019-re, így a BKV aligha fogja ezt átlépni. Azt azonban a cég nem reklámozta, hogy a Volán-társaságoknál 3 évre szóló, összesen 30 százalékos béremelési megállapodást kötöttek 2017-ben.

Szabó István szerint az egyszámjegyű béremelés további munkaerő-elvándorlást eredményezhet, ezért végre időhúzás nélkül kell tárgyalni. „Se a BKV, se a főváros semmilyen ajánlatot nem tett, miközben a munkáltató azt ígérte decemberben, hogy gyors és eredményes tárgyalást akar. A járművezetői létszámot feltöltötték, így a 400 ezer forintos kereset is csak álom marad, viszont a műszaki állomány szakemberhiánnyal küszködik. Egy esetleges egyszámjegyű béremeléssel konzerváljuk a jelenlegi állapotokat és az elvándorlást” – sorolta a következményeket a BTDSZ elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.