A tanárait megrövidítő Szeged–Csanádi Egyházmegye akkorát hárított, hogy a fal adja a másikat

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 24.

Belpol

Rövid történet az egyházak átláthatóságáról és ki nem fizetett tanári fizetésekről.

A délkelet-magyarországi egyházmegyével egészen elképesztő dolog történt: kérdéseket tettek fel nekik, méghozzá egy újságcikk alapján.

Ez botrányos! Még a cserkészkönyv apró betűs része is azt írja, ilyenkor egy dolgot kell mindenképpen elkerülni: a válaszadást.

De mégsem lehet mindig hallgatásba burkolózni, úgyhogy a legjobb azt válaszolni, hogy nem fogunk válaszolni. Ezután kilátásba lehet helyezni: a jövőben valamikor valahol úgyis kiadunk egy közleményt, amiben minden, de minden benne lesz. Ennyi.

Ki nem fizetett tanárok

Lépjünk egyet visszább. Pár hete írtuk meg, hogy a Szeged–Csanádi Egyházmegye százmilliókkal rövidítette meg a tanárait: az elmúlt 11 évben felhalmozódott ki nem fizetett pótlék éppen azokhoz a tanárokhoz nem jutott el, akik az egyházmegye különösen hátrányos helyzetű településein tanítanak. Az egyházmegye pontos adatokat nem volt hajlandó közölni, és az adatvédelmi hatóság nagyon könnyen elfogadta az egyházmegye álláspontját, írtuk.

Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyés püspök, Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője és Németh László

Kiss-Rigó László szeged–csanádi megyés püspök, Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője és Németh László

Fotó: MTI

A cikk után a Párbeszéd Magyarországért szegedi elnöke levelet írt a püspöknek, Kiss-Rigó Lászlónak, amiben arról érdeklődött, osztaná-e meg esetleg a nyilvánossággal, hogy az iskolafenntartó egyházmegye lehívta-e a tanárok pótlékait, mire fordította a pénzt, mikor fizetik ki az elmaradt béreket, és egyáltalán, mit és miért tett az egyházmegye ebben az ügyben.

Az egyházmegye a levélre három mondatot válaszolt. Idézzük is teljes terjedelmében a választ, hiszen páratlan dokumentuma annak, mit gondol az egyház a nyilvánosságról és az átláthatóságról:

„Sajnálattal szembesültünk azzal, hogy Önök a Magyar Narancs által közölt cikkben olvasható valótlanságokra alapozzák aggodalmukat. Ennek tükrében pedig, kérem, tekintsen el kérdéseikre adandó válaszainktól. Mindazonáltal tájékoztatom, hogy a Szeged–Csanádi Egyházmegye a későbbiekben közleményben kíván tájékoztatást adni az ügyről.”

És ezzel minden meg van oldva. Az „ügyről” szót az egyházmegye munkatársai a biztonság kedvéért idézőjelbe tették, ezzel is jelezve, hogy nincs is ügy.

„Kérem, tekintsen el kérdéseikre adandó válaszainktól” – ezért a Kósa Lajos-i mércével mérve is figyelemre méltó bon mot-ért jár a süvegemelés.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.