A TASZ szerint aggályos, ha a választások közeledtével tendenciává válik a sajtó fizikai korlátozása

  • TASZ/narancs.hu
  • 2017. július 7.

Belpol

Az ATV munkatársait a vizes vébé városligeti helyszínén nem látták szívesen a biztonsági őrök.

Tegnap este az ATV videójában arról számolt be, hogy a vizes VB városligeti helyszínére tervezett forgatásukat megakadályozták a helyszínt őrző biztonsági emberek fellépése: trágár szavakat kiabáltak, lökdösődtek, fenyegetőztek és nehezményezték, hogy felvétel készül róluk. Az atrocitásnak az vetett véget, hogy az ATV riportere a rendőrséget hívta.

A TASZ mai közleményében figyelmeztetett: "ha a választások közeledtével tendenciává válik a sajtó fizikai korlátozása, különösen aggályos, ezért a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő civil szervezet minden lehetséges jogi eszközt megragad ahhoz, hogy megvédje a hozzá forduló újságírók jogait, és azon keresztül a sajtószabadságot."

A TASZ álláspontja szerint egyébként a köztulajdont védő biztonsági őrök az állam megbízásából dolgoznak, ezért kötelesek tűrni a sajtószabadság gyakorlását. A polgári jog szabályai alapján ugyan mindenki maga dönthet arról, hogy készülhet-e róla képfelvétel, de ez a szabály nem abszolút érvényű. A szervezet hangsúlyozza, hogy ha a sajtó csak úgy tud felvételt készíteni egy közérdekű eseményről, hogy közben filmre veszi az eseményt biztosító biztonsági őröket, akkor

nekik el kell viselniük a forgatást,

de alappal várhatják el, hogy a később bemutatott képanyagban ne legyenek felismerhetőek.

A TASZ felhívja rá a figyelmet, hogy a vébé megrendezéséért felelős államnak az is a felelőssége, hogy a rendezvény helyszínének biztosítására

megfelelően felkészített biztonsági őröket alkalmazzon, akik ismerik a sajtó jogait, és képesek civilizáltan kommunikálni a helyszínre érkező magyar és külföldi tudósítókkal,

már az előkészületek időszakában is. A TASZ szerint a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy ne dolgozhassanak tovább a vébé helyszínén azok a személyek, akik jogsértő módon, erőszakkal fenyegetőzve léptek fel a jogait gyakorló sajtóval szemben.

„Nem maradhat következmények nélkül az, hogy a vizes vébé területét őrző, az állam megbízásából eljáró biztonsági őrök támadóan léptek fel a rendezvény előkészületeiről jogszerűen tudósító sajtóval szemben. A július közepén kezdődő vizes világbajnokság az egész ország sporteseménye, amely közpénzből szerveződik.

A rendezvény sikere tehát közös ügyünk.

A sajtónak így nemcsak joga, de kötelessége is, hogy beszámoljon a lebonyolításáért felelős szervek munkájáról, amibe magától értetődően beletartozhat az előkészületi munkálatok feltérképezése” – mondta el Vissy Beatrix a TASZ Politikai Szabadságjogok Projektjének munkatársa.

A sajtómunkásokkal szembeni fenyegető fellépések az utóbbi időben megsokasodtak: a hétvégén a hírTV nem készíthetett vágóképeket a miniszterelnök leendő munkahelyéül szolgáló Karmelita kolostor átépítési munkálatairól, mert a helyszínre kivezényelt rendőrök ezt megtiltották. Ezt megelőzően a 444 munkatársát, Halász Júliát erőszakkal zárták ki a kormány nemzeti konzultációt népszerűsítő lakossági fórumáról. Arról nem is beszélve, hogy a parlamentből határozatlan időre kitiltják a házelnök tetszésének nem megfelelően tudósító újságírókat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.