A TASZ szerint aggályos, ha a választások közeledtével tendenciává válik a sajtó fizikai korlátozása

  • TASZ/narancs.hu
  • 2017. július 7.

Belpol

Az ATV munkatársait a vizes vébé városligeti helyszínén nem látták szívesen a biztonsági őrök.

Tegnap este az ATV videójában arról számolt be, hogy a vizes VB városligeti helyszínére tervezett forgatásukat megakadályozták a helyszínt őrző biztonsági emberek fellépése: trágár szavakat kiabáltak, lökdösődtek, fenyegetőztek és nehezményezték, hogy felvétel készül róluk. Az atrocitásnak az vetett véget, hogy az ATV riportere a rendőrséget hívta.

A TASZ mai közleményében figyelmeztetett: "ha a választások közeledtével tendenciává válik a sajtó fizikai korlátozása, különösen aggályos, ezért a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő civil szervezet minden lehetséges jogi eszközt megragad ahhoz, hogy megvédje a hozzá forduló újságírók jogait, és azon keresztül a sajtószabadságot."

A TASZ álláspontja szerint egyébként a köztulajdont védő biztonsági őrök az állam megbízásából dolgoznak, ezért kötelesek tűrni a sajtószabadság gyakorlását. A polgári jog szabályai alapján ugyan mindenki maga dönthet arról, hogy készülhet-e róla képfelvétel, de ez a szabály nem abszolút érvényű. A szervezet hangsúlyozza, hogy ha a sajtó csak úgy tud felvételt készíteni egy közérdekű eseményről, hogy közben filmre veszi az eseményt biztosító biztonsági őröket, akkor

nekik el kell viselniük a forgatást,

de alappal várhatják el, hogy a később bemutatott képanyagban ne legyenek felismerhetőek.

A TASZ felhívja rá a figyelmet, hogy a vébé megrendezéséért felelős államnak az is a felelőssége, hogy a rendezvény helyszínének biztosítására

megfelelően felkészített biztonsági őröket alkalmazzon, akik ismerik a sajtó jogait, és képesek civilizáltan kommunikálni a helyszínre érkező magyar és külföldi tudósítókkal,

már az előkészületek időszakában is. A TASZ szerint a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy ne dolgozhassanak tovább a vébé helyszínén azok a személyek, akik jogsértő módon, erőszakkal fenyegetőzve léptek fel a jogait gyakorló sajtóval szemben.

„Nem maradhat következmények nélkül az, hogy a vizes vébé területét őrző, az állam megbízásából eljáró biztonsági őrök támadóan léptek fel a rendezvény előkészületeiről jogszerűen tudósító sajtóval szemben. A július közepén kezdődő vizes világbajnokság az egész ország sporteseménye, amely közpénzből szerveződik.

A rendezvény sikere tehát közös ügyünk.

A sajtónak így nemcsak joga, de kötelessége is, hogy beszámoljon a lebonyolításáért felelős szervek munkájáról, amibe magától értetődően beletartozhat az előkészületi munkálatok feltérképezése” – mondta el Vissy Beatrix a TASZ Politikai Szabadságjogok Projektjének munkatársa.

A sajtómunkásokkal szembeni fenyegető fellépések az utóbbi időben megsokasodtak: a hétvégén a hírTV nem készíthetett vágóképeket a miniszterelnök leendő munkahelyéül szolgáló Karmelita kolostor átépítési munkálatairól, mert a helyszínre kivezényelt rendőrök ezt megtiltották. Ezt megelőzően a 444 munkatársát, Halász Júliát erőszakkal zárták ki a kormány nemzeti konzultációt népszerűsítő lakossági fórumáról. Arról nem is beszélve, hogy a parlamentből határozatlan időre kitiltják a házelnök tetszésének nem megfelelően tudósító újságírókat.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.