A tervezett bevétel felét sem hozza a tram-train

  • narancs.hu
  • 2023. március 28.

Belpol

Tavaly szeptember óta átlagosan napi 1151 jegyet adott el a MÁV.

A 2022 augusztusa óta fizetős tram-train 80 milliárd forintból épült Hódmezővásárhely és Szeged belvárosa között, azonban a jegy- és bérleteladások alapján a tervezett bevétel felét is nehéz lesz elérni – írja az Átlátszó. A portál közadatigénylésben kért a MÁV-tól információt a jegy- és bérleteladásokról.

Az első adatkérést tavaly november 7-én küldték el, amire a MÁV december 12-én válaszolt. Ekkor a 2022. szeptember 1. és november 7. között értékesített jegyek és bérletek számára derült fény. 2023. február 2-án ugyanezen adatokat kérték, márciusban pedig meg is kapták őket. A két adatsorból látszik, hogy az utasok alig több mint fele utazik teljes árú jeggyel, a két időszakban a vásárlók 46 százaléka kedvezményes jegyet vett.

Az először vizsgált 67 napban a MÁV 66 171 jegyet adott el, vagyis naponta átlagosan 987-et. Ez a második időszakra 1315-re nőtt.

Az időszakok napi jegyátlaga 1151 volt.

A bérletek száma a MÁV adatai szerint ezzel szemben viszont csökkent: míg a tavaly szeptember–november közötti időszakra átlagosan napi 101 bérletes jutott, addig a november-február közötti adatok már csak napi 83 bérletest mutatnak.

A MÁV adatközlése alapján az első vizsgált időszakban jegy- és bérleteladásból naponta 995 ezer forint bevétele volt a társaságnak, a második időszakban pedig 1,03 millió forint. Ez 365 nappal felszorozva sem éri el a 400 millió forintot, pedig

az Átlátszó által korábban kiperelt megvalósíthatósági tanulmány – amit 10 évig akartak titkolni – évente 800 millió forintos díjbevétellel számolt, vagyis a tervezett bevétel mindössze 45 százaléka jött össze.

A portál megkeresésére ezzel kapcsolatban a vasúttársaság azt válaszolta, a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak, az utasok egyre inkább térnek át a tram-train használatára. Hozzátették: „az utasforgalom felfutási íve megfelel a korábban vártnak.”

Hogy ezt mire alapozza a MÁV, nem magyarázták meg a konkrét számok ellenére sem. Az Átlátszó Lázár János építési és közlekedési minisztert is megkereste, de tőle semmilyen válasz nem érkezett.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.