A tervezett bevétel felét sem hozza a tram-train

  • narancs.hu
  • 2023. március 28.

Belpol

Tavaly szeptember óta átlagosan napi 1151 jegyet adott el a MÁV.

A 2022 augusztusa óta fizetős tram-train 80 milliárd forintból épült Hódmezővásárhely és Szeged belvárosa között, azonban a jegy- és bérleteladások alapján a tervezett bevétel felét is nehéz lesz elérni – írja az Átlátszó. A portál közadatigénylésben kért a MÁV-tól információt a jegy- és bérleteladásokról.

Az első adatkérést tavaly november 7-én küldték el, amire a MÁV december 12-én válaszolt. Ekkor a 2022. szeptember 1. és november 7. között értékesített jegyek és bérletek számára derült fény. 2023. február 2-án ugyanezen adatokat kérték, márciusban pedig meg is kapták őket. A két adatsorból látszik, hogy az utasok alig több mint fele utazik teljes árú jeggyel, a két időszakban a vásárlók 46 százaléka kedvezményes jegyet vett.

Az először vizsgált 67 napban a MÁV 66 171 jegyet adott el, vagyis naponta átlagosan 987-et. Ez a második időszakra 1315-re nőtt.

Az időszakok napi jegyátlaga 1151 volt.

A bérletek száma a MÁV adatai szerint ezzel szemben viszont csökkent: míg a tavaly szeptember–november közötti időszakra átlagosan napi 101 bérletes jutott, addig a november-február közötti adatok már csak napi 83 bérletest mutatnak.

A MÁV adatközlése alapján az első vizsgált időszakban jegy- és bérleteladásból naponta 995 ezer forint bevétele volt a társaságnak, a második időszakban pedig 1,03 millió forint. Ez 365 nappal felszorozva sem éri el a 400 millió forintot, pedig

az Átlátszó által korábban kiperelt megvalósíthatósági tanulmány – amit 10 évig akartak titkolni – évente 800 millió forintos díjbevétellel számolt, vagyis a tervezett bevétel mindössze 45 százaléka jött össze.

A portál megkeresésére ezzel kapcsolatban a vasúttársaság azt válaszolta, a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak, az utasok egyre inkább térnek át a tram-train használatára. Hozzátették: „az utasforgalom felfutási íve megfelel a korábban vártnak.”

Hogy ezt mire alapozza a MÁV, nem magyarázták meg a konkrét számok ellenére sem. Az Átlátszó Lázár János építési és közlekedési minisztert is megkereste, de tőle semmilyen válasz nem érkezett.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.