A tervezett bevétel felét sem hozza a tram-train

  • narancs.hu
  • 2023. március 28.

Belpol

Tavaly szeptember óta átlagosan napi 1151 jegyet adott el a MÁV.

A 2022 augusztusa óta fizetős tram-train 80 milliárd forintból épült Hódmezővásárhely és Szeged belvárosa között, azonban a jegy- és bérleteladások alapján a tervezett bevétel felét is nehéz lesz elérni – írja az Átlátszó. A portál közadatigénylésben kért a MÁV-tól információt a jegy- és bérleteladásokról.

Az első adatkérést tavaly november 7-én küldték el, amire a MÁV december 12-én válaszolt. Ekkor a 2022. szeptember 1. és november 7. között értékesített jegyek és bérletek számára derült fény. 2023. február 2-án ugyanezen adatokat kérték, márciusban pedig meg is kapták őket. A két adatsorból látszik, hogy az utasok alig több mint fele utazik teljes árú jeggyel, a két időszakban a vásárlók 46 százaléka kedvezményes jegyet vett.

Az először vizsgált 67 napban a MÁV 66 171 jegyet adott el, vagyis naponta átlagosan 987-et. Ez a második időszakra 1315-re nőtt.

Az időszakok napi jegyátlaga 1151 volt.

A bérletek száma a MÁV adatai szerint ezzel szemben viszont csökkent: míg a tavaly szeptember–november közötti időszakra átlagosan napi 101 bérletes jutott, addig a november-február közötti adatok már csak napi 83 bérletest mutatnak.

A MÁV adatközlése alapján az első vizsgált időszakban jegy- és bérleteladásból naponta 995 ezer forint bevétele volt a társaságnak, a második időszakban pedig 1,03 millió forint. Ez 365 nappal felszorozva sem éri el a 400 millió forintot, pedig

az Átlátszó által korábban kiperelt megvalósíthatósági tanulmány – amit 10 évig akartak titkolni – évente 800 millió forintos díjbevétellel számolt, vagyis a tervezett bevétel mindössze 45 százaléka jött össze.

A portál megkeresésére ezzel kapcsolatban a vasúttársaság azt válaszolta, a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak, az utasok egyre inkább térnek át a tram-train használatára. Hozzátették: „az utasforgalom felfutási íve megfelel a korábban vártnak.”

Hogy ezt mire alapozza a MÁV, nem magyarázták meg a konkrét számok ellenére sem. Az Átlátszó Lázár János építési és közlekedési minisztert is megkereste, de tőle semmilyen válasz nem érkezett.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk