A banki kódex megalkotása - Magatartási zavarok

  • M. László Ferenc
  • 2009. szeptember 24.

Belpol

Több hónapos tárgyalás után a múlt héten tizenhárom pénzintézet aláírta a hitelezési gyakorlatot összehangolni igyekvő magatartási kódexet. A szabályzat fogadtatása ellentmondásos: a bankok egy része elégedetlen, a szocialista frakció pedig további szigorítást követel. Az aláírás előtt pár nappal a bankok közti nézetkülönbségekre hivatkozva lemondott Felcsuti Péter, a Bankszövetség elnöke.
Több hónapos tárgyalás után a múlt héten tizenhárom pénzintézet aláírta a hitelezési gyakorlatot összehangolni igyekvő magatartási kódexet. A szabályzat fogadtatása ellentmondásos: a bankok egy része elégedetlen, a szocialista frakció pedig további szigorítást követel. Az aláírás előtt pár nappal a bankok közti nézetkülönbségekre hivatkozva lemondott Felcsuti Péter, a Bankszövetség elnöke.

"Nehéz, vitákkal terhelt egyeztetési folyamaton vagyunk túl. Bár nem sikerült minden területen az áttörés, számos törvénymódosítás vár még ránk a ciklus hátralévő részében" - értékelte a kódex megszületését Tóbiás József, a tárgyalásokba bekapcsolódó szocialista frakció igazgatója. Az MSZP-képviselők büszkék az eredményre, hiszen az elmúlt hónapokban a párt a bankokkal szembeni fellépéssel igyekezett baloldalinak látszani.

A frakció éles nyelvű tagjai - köztük Juhászné Lévai Katalin, Karsai József, Török Zsolt - az utóbbi időben folyamatosan támadták a bankokat és a különféle pénzügyi vállalkozásokat (főleg a rendkívül magas THM-mel hitelező Providentet), őket téve felelőssé az ország rendkívül magas devizaadósságáért és az adósok kiszolgáltatottságáért.

A pénzintézetek ostorozásába

beszállt az ellenzék is - Koszorús László öt fideszes társával együtt tavaly októberben külön törvényjavaslatot nyújtott be a parlamentnek -, de felszólalt "az otthonok védelmében" a Katolikus Püspöki Konferencia, valamint a lánctartozások ellen küzdő, bontási akcióiról elhíresült Vállalkozók Érdekvédelmi Szövetsége is.

Tavasszal számos kormánypárti és ellenzéki képviselő követelte szokatlan összhangban a Nemzeti Bank elnökének lemondását (a szocialista Szanyi Tibor "bilincsben" vitette volna el "a bankárokat a jegybank környékéről"), majd a kabinettel együttműködve kikényszerítették a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) vezetőjének a távozását - azt kifogásolták, hogy a két intézmény nem állta útját a devizahitelezés elharapódzásának. (A Farkas Istvánnal készült interjúnkat lásd: "Mi lettünk volna a gazdasági növekedés gátja", Magyar Narancs, 2009. július 2., míg az MNB bírálatáról: Akik bénáztak és akik benéztek, 2009. július 9.) Áprilisban az Országgyűlés határozatban kötelezte magát azon törvények meghozatalára, amelyek átláthatóbbá tennék a teljes hiteldíjmutató (THM) kiszámítását, illetve javítanák a hitelműveletekkel kapcsolatos tájékoztatást.

A politikusok legfőbb érve, hogy ne csak a lakosság vigye a hátán a válságrendezés terheit, az elmúlt években "extraprofitra" szert tett bankok is vegyék ki részüket a nehézségekből. Ám azt rendszerint elfelejtik hozzátenni, hogy a pénzintézetek már tavaly év végén is jelentős veszteségeket könyveltek el, a bedőlő hitelek magas aránya miatt 2009-2010-re pedig akár negatívba is fordulhat a bankok mérlege - ennek ellenére sem jellemző, hogy gondjaikat az ügyfeleikre hárítanák (a szektor megrendült helyzetéről lásd Várhegyi Éva írását e számunk 48-49. oldalán). Nem is terhelhetik tovább őket, hiszen ezzel csak növelnék a nem teljesítő hitelesek arányát. "Azt a közhangulatot, amely az elmúlt hónapokban kialakult a bankokkal szemben, én legalább nyolcvan százalékban a felelőtlen nyilatkozatok és az alulinformáltság számlájára írom" - nyilatkozta a Népszabadságnak pár hete Felcsuti Péter, a Bankszövetség exelnöke, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója. Ráadásul - vágnak vissza a bankszféra szakértői - az egymást követő kormányok az ezredforduló óta hallgatólagosan támogatták a hitelezés megfutását, hiszen így külső forrásból lehetett növelni a fogyasztást és az életszínvonalat, ami a krízis berobbanásáig egyáltalán nem volt a politikusok ellenére.

A kormány az elmúlt hónapokban több olyan intézkedést is tett, amivel védeni próbálta a törlesztőrészletek emelkedése, illetve az állásuk elvesztése miatt nehéz helyzetbe került adósokat. Az Európai Bizottság jóváhagyása után lépett hatályba az a jogszabály, amely lehetővé tette, hogy az állam átmeneti időre készfizető kezességvállalással segítse azokat, akik a munkahelyük megszűnése miatt nem tudják visszafizetni a lakáskölcsöneiket. A bankok július 28-tól vehetik igénybe a kétéves állami garanciát, és adhatnak így haladékot a bajba került ügyfeleknek. Ám a pénzintézetek közlése szerint az érdeklődés minimális, a lakosság inkább a bankok által felkínált könnyítésekkel él. A bankok ugyanis a válság kirobbanása után kidolgozták a maguk adósvédelmi programját: a problémás ügyfeleknél átmenetileg csökkentették a törlesztőrészletet - esetenként a törlesztés ideiglenes felfüggesztését sem zárták ki -, kitolták a futamidőt, adósságrendező kölcsönt kínáltak fel, illetve megkönnyítették a konstrukcióváltást. A mostani kódex sem előzmények nélküli: a legnagyobb bankok közül kilenc tavaly novemberben már aláírt egy megállapodást a kormánnyal, amelyben vállalták a devizahitelesek terheinek csökkentését - részben ennek eredményeként dolgozták ki a pénzintézetek a saját programjaikat.

Nem járt túl sok sikerrel a hitel- és pénzintézeti törvény júniusi módosítása sem, mellyel a kabinet az egyoldalú szerződésmódosítást igyekezett mederbe terelni. Az új előírás szerint a bankok kötelesek nyilvánosságra hozni, hogy mely tételeket hárítják át az ügyfelekre, azaz a költségeik növekedése miként gyűrűzik át az ügyfelek törlesztőrészletébe. A pénzintézetek tizenöt nappal a jogszabály hatályba lépése előtt nyilvánosságra is hozták az "oklistákat", ám az ezeken feltüntetett tételek kiverték a biztosítékot a szocialistáknál és a kabinetnél - Bajnai Gordon

egyenesen "cinikusnak"

minősítette a bankok hozzáállását. Ugyanis a cégek a hirdetési kiadásaik növekedését, vagy az it-beszerzéseiket is lehetséges költségnövelő tételként tüntették fel. A pénzintézetek ezt azzal magyarázták, hogy a törvény pontatlan, hiába kértek segítséget az állami szervektől az értelmezéshez, nem kaptak kielégítő választ.

"E-mailben és telefonon jött a panaszáradat a választóinktól, ezért azonnali intézkedéseket sürgettünk a kormányfőnél" - elevenítette fel Tóbiás, hogyan kapcsolódott be a tárgyalási folyamatba ismét az MSZP-frakció. A július 17-i egyeztetésen végül a bankok megfogadták, hogy két hónapra felfüggesztik a szerződések egyoldalú módosítását, és megígérték, hogy a felügyelettel, a kormánnyal és a versenyhivatallal (GVH) együttműködve szeptemberig kidolgozzák a szektor magatartási kódexét.

"Az indulásnál a legfőbb kérdés az volt, hogy minden apró részletet törvényben szabályozzunk-e, vagy inkább bízzunk az önszabályozás erejében. Az előbbi átláthatatlan paragrafusrengeteget és bürokratizálódást eredményezett volna, az utóbbi viszont - miután más esetekben, így a reklámszabályozásnál és a befektetési alapoknál is jól bevált - átlátható piaci körülményeket teremthet, ugyanakkor segít helyreállítani az ügyfelek és a bankok közt megrendült bizalmat" - nyilatkozta a Narancsnak Farkas Ádám, a PSZÁF elnöke. Ám nem csak arról van szó, hogy a bankok önmérsékletet tanúsítanak: mivel az aláírók kötelező érvénnyel vetik alá magukat a csomag rendelkezéseinek, a fogyasztóvédelmi törvény révén - mely ismeri az ilyen típusú kódex fogalmát - a PSZÁF érdemi hatósági jogosítványokhoz jut. Pár hete egy kormányhatározattal a kabinet kibővítette a felügyelet fogyasztóvédelmi jogkörét, amit későbbi törvénymódosítások tovább fognak erősíteni. Az önszabályozásnak tehát már van törvényi "lába", ami Farkas szerint azért is fontos, mert a Bankszövetség még nem áll készen arra, hogy maradéktalanul betartassa a most elfogadott szabályokat.

Az egyeztetések során - a javaslat négyszer járta meg a PSZÁF-ot - három lényegesebb vitás kérdés merült fel. A bankok közül többen azt szerették volna, ha a kódex csak az egyoldalú szerződésmódosítások feltételeire térne ki, a szocialista lobbi viszont a teljes hitelezési gyakorlatot lefedte volna - a lakossági hitelezés mellett a mikro- és kisvállalkozások hitelezésére is ki akarták terjeszteni. Végül köztes megoldásként a lakossági hitelezés lett a regulák tárgya. Komoly disputa zajlott arról is, hogy mi kerüljön fel az "oklistákra" - ebben még a bankok közt sem volt egyetértés. Míg a szocialisták és a kormány szerette volna elérni, hogy a szektort elsősorban az ügyfelek számára tegyék átláthatóvá, Felcsuti Péter azon az állásponton volt, hogy a PSZÁF jogosítványainak erősítése - a belső banki szabályzatok ellenőrzése révén - a célravezetőbb, mert így az üzleti titkok nem kerülnek nyilvánosságra.

Az egyeztetés folyamán kipakolták a tervezetből azt az előírást, amely gyakori és igen részletes tájékoztatást írt volna elő a banki forrásköltségek alakulásáról, miként azt a passzust is törölték, amely a bankváltást könnyítette volna meg. Információink szerint Felcsuti álláspontja egy idő után több kérdésben a kormány felfogásához közelített, amit a Bankszövetség többi tagja nem vett jó néven, ezért az elnök a tárgyalások lezárását követően távozott posztjáról - lemondásának pontos okairól nem kívánt lapunknak nyilatkozni.

Az elhúzódó egyeztetés miatt kéthetes késéssel, szeptember 16-án szignált csomag leszögezi: amennyiben javul a bankok helyzete - csökkennek a költségeik -, mérséklik az ügyfelek kamatait és díjait is. Ezentúl csak korlátozottan adnak jövedelemvizsgálat nélküli hitelt, a szerződéskötés előtt részletesen tájékoztatják az ügyfeleket a futamidő alatt esetleg bekövetkező változásokról, kockázati tényezőkről.

Megfogadták

továbbá, hogy a jövőben kerülik a fogyasztók számára érthetetlen szakzsargont, hirdetéseikben pedig - azonos betűnagyságban - feltüntetik az akciós időszak lejárta utáni feltételeket. A devizaalapú hiteleknél lehetőséget biztosítanak a devizában történő egyösszegű törlesztésre - vagyis ha az ügyfél olcsóbban jut valahonnan valutához, fizethet abban is. A jövőben nem utasíthatják el automatikusan az idősebb korosztály hitelkérelmeit - igaz, pluszbiztosítékokat kérhetnek tőlük, ami megnehezíti a hitelfelvételt. Az aláírók vállalták, hogy a kamaton kívüli egyéb jutalékokat, költségeket, díjakat csak az éves infláció mértékében emelik. Lényeges előrelépés az a szabály, amely előírja: ha mégis végrehajtásra kerülne sor, legalább 90 napot kell biztosítani az ügyfélnek, hogy maga értékesítse az ingatlanát.

A megállapodás értelmében a PSZÁF nyilvánosságra hozhatja a kódexet el nem fogadó pénzintézetek nevét - mintegy feketelistát készítve a renitensekről. A kódex hatálya nemcsak a bankokra, hanem azok fióktelepeire, a különféle pénzügyi vállalkozásokra is kiterjed, így nem fenyeget az a veszély, hogy a pénzintézetek a leányaikon keresztül kerülik meg az előírásokat.

Bár a kódexet szeptember 16-án a tizenhárom legnagyobb - az ügyfelek kilencven százalékát lefedő - bank írta alá (lapzártánkig a Merkantil Bank és a Merkantil Car Zrt. is csatlakozott), úgy tudjuk, a tárgyalásokon főleg az OTP, az FHB, a Raiffeisen, az UniCredit és az Erste volt aktív. Forrásaink szerint az utóbbi a kódex legfőbb vesztese: eddig ő viszonyult a legrugalmasabban a nehéz helyzetbe került ügyfelekhez, az általános normává tett szabályzat így leginkább az Erste versenyelőnyét csökkenti.

A felek nem alkottak tehát teljesen új szabályokat, pusztán közös nevezőre hozták az egyes bankoknál már meglévő hitelezési gyakorlatot, illetve átvették egymás megoldásait. A csomag néhány apróságtól eltekintve azonban nem tartalmaz túl sok konkrétumot. Így nem várható, hogy a kódex nyomán visszaszorul a devizahitelezés, és megugrik a forintalapú hitelek aránya, de a csomag a számlavezetés szabályozására sem tér ki. (A devizahitelekre vonatkozóan az MNB korábban előállt ugyan egy javaslattal - amely még azt is szabályozta volna, hogy az ingatlan értékének mekkora hányadát lehet terhelni, és mekkora legyen az önrész -, ám a kereskedelmi bankok nem vállalták az önkorlátozást.) Farkas lapunknak úgy vélekedett, "teljes félreértés, ha azt gondoljuk, hogy az érdemi önkorlátozás csak a devizahitelezés visszaszorítása lenne, a tisztességes piaci magatartás a forinthiteleknél ugyanúgy lényeges, az egyéb szolgáltatásokról nem is beszélve".

A szabályozási folyamat egyébként nem ért véget: a Pénzügyminisztérium jelenleg is dolgozik a hitel- és biztosításközvetítést - az ügynöki tevékenységet - szabályozó törvényen. A kormány és a szocialista képviselők pontosítani kívánják a követeléskezelésre, illetve a végrehajtásra vonatkozó regulákat, tovább erősítik majd a PSZÁF státuszát, illetve a THM-számítás módját is pontosítani akarják. Egyébként több pénzintézet elégedetlen az eredménnyel, de a "feketelistától" - azaz a megbélyegzéstől - tartva nem szívesen vállalják a véleményüket a szélesebb nyilvánosság előtt. Egyedül az AXA vezetője jelezte a kódex elfogadása után, hogy ők nem vetik alá magukat a szabályzatnak. "Egy megkésett reakció, egy politikai aktus, ami a sikertelen törvénymódosítás okozta csorba kiköszörülését szolgálja" - véleményezte a csomagot a Narancsnak a kódexet aláíró, de az egyeztetési folyamattól távol maradó bank névtelenséget kérő szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.