"A bojkott visszaüthet" - Avi Primor izraeli elemző

  • Shiri Zsuzsanna (Jeruzsálem)
  • 2006. május 18.

Belpol

Eredeti végzettsége szerint politológus, ma nyug-díjas diplomata - volt nagykövet Németországban, Belgiumban és az unióban is. A Jeruzsálemi Héber Egyetem elnökhelyettesi tisztét is betöltötte, jelenleg a tel-avivi egyetem elnökhelyettese. Az intifáda kellős közepén, 2003 őszén ő és néhány izraeli meg palesztin politikus Genfben különösebb csinnadratta nélkül lefektette a két állam létrejöttén alapuló egyezmény alapjait. A megállapodás szépséghibája, hogy sem az izraeli, sem a palesztin oldal nem fogadta el. Avi Primor a hét végén a CEU vendége volt.
Eredeti végzettsége szerint politológus, ma nyug-díjas diplomata - volt nagykövet Németországban, Belgiumban és az unióban is. A Jeruzsálemi Héber Egyetem elnökhelyettesi tisztét is betöltötte, jelenleg a tel-avivi egyetem elnökhelyettese. Az intifáda kellős közepén, 2003 őszén ő és néhány izraeli meg palesztin politikus Genfben különösebb csinnadratta nélkül lefektette a két állam létrejöttén alapuló egyezmény alapjait. A megállapodás szépséghibája, hogy sem az izraeli, sem a palesztin oldal nem fogadta el. Avi Primor a hét végén a CEU vendége volt.

Magyar Narancs: Genfben az izraeli delegációt egy baloldali politikus, Joszi Beilin vezette, akit a Saron-kormány semmiféle tárgyalási jogkörrel nem ruházott fel. A palesztin tárgyalókat Arafat tudtával és beleegyezésével irányították, de hivatalos felhatalmazásuk nekik sem volt. Mégis, máig ez az egyetlen olyan sikeres kísérlet, amikor a két nép képviselői megállapodásra jutottak. Lesz valaha folytatása ennek a nem hivatalos egyezménynek?

Avi Primor: Igen, mert nincs más alternatíva. Egyszerűen nem születhet a genfitől eltérő békéhez vezető politikai vagy diplomáciai megoldás. A békét ugyanis két alapra kell építeni. Az egyik a megszállás befejezése és a területektől való elszakadás, a másik a határok kijelölése. Világos, hogy nem tudjuk megváltoztatni a nagyobb települési övezeteket a területeken, mert nincs hozzá erőnk és pénzünk. Hogy az adott feltételek mellett mégis békeszerződést köthessünk a palesztinokkal, területcseréket kell végrehajtanunk. Ezt tartalmazza a genfi megállapodás. Ha nem a béke, hanem az egyoldalú elszakadás felé haladunk, akkor javítunk ugyan a helyzeten, de elhalasztjuk egy későbbi - talán jobb feltételeket ígérő - időpontra a tárgyalásokat, és nem kötünk békét. Ami azt jelenti, hogy nem sokáig lesz nyugalom, és az ideiglenes egyoldalú lépések után úgyis vissza kell térnünk a béketárgyalásokhoz.

MN: Ez azt jelenti, hogy illuzórikusak az Ehud Olmert miniszterelnök által a választási ciklus végére ígért végleges országhatárok?

AP: Nyilvánvalóan. A vi-lágon még soha senki sem tudott egyoldalúan határo-kat kijelölni. Hiszen a közös határt el kell fogadniuk a szomszédoknak. Ha valaki egyoldalúan erőszakol ki egy határt, az csak addig tart, amíg az illető ereje teljében van, de az erőviszonyok könnyen megváltozhatnak. Elképzelhető, hogy a jelen feltételek közt nincs alternatívája egy ilyen átmeneti, Olmert-féle megoldásnak, de ettől az még átmeneti marad.

MN: Olmert szerint a palesztin partner hiánya kényszeríti ki az egyoldalú lépéseket.

AP: Mindig is ezt állítottuk. Arafat idején azt mondtuk, hogy nem lehet tárgyalni, mert Arafat nem partner. Aztán Mahmud Abbasszal azért nem beszéltünk, mert nem elég erős. Majd jött a Hamasz, és velük ugye eleve nem állunk szóba. Szerintem jelenleg nem azért nem tárgyalunk velük, mert a Hamasz győzött, hanem mert valóban nincs olyan hatalmi rendszer, amely képviselné a palesztinokat. A palesztinok közel járnak a polgárháborús helyzethez. És nem fogunk olyannal tárgyalni, akinek nem áll módjában végrehajtatni az esetleges megállapodásokat, mert nincs meg hozzá a politikai hatalma.

MN: Meddig lesz még ez így? Ön szerint hogyan alakul a palesztin helyzet a közeljövőben?

AP: Egyszer megjelenik majd egy szilárd hatalomra épülő rendszer. Vagy az egyik erő legyőzi a többit, mondjuk a Hamasz leveri a Fatahot vagy fordítva, illetve az erők egyezségre jutnak és koalícióra lépnek egymással. Ha ez a rendszer felállt, azzal szerintem tárgyalni fogunk, még ha a Hamasz lesz is az élén. Ne feledjük, hogy éppen Saron folytatott megbeszéléseket a Hamasszal a békés gázai kivonulás érdekében, igaz, egyiptomi közvetítők útján. Amikor mindkét oldalnak érdekében állt a nyugalom, akkor megegyezés született.

MN: Kérdés, elég-e csak a palesztin területeken élőkkel tárgyalni. Sokak szerint már a Camp David-i Barak-Arafat-tárgyalások kudarcát is a palesztin diaszpóra számlájára kell írni, és úgy tűnik, a jelen helyzetben is ők a felelősek a Hamasz kompromisszumképtelenségéért. Az arab országokban élők, a damaszkuszi Hamasz-vezetés nem engedi érvényesülni a józan hangokat.

AP: A diaszpórában élő zsidók is általában sokkal szélsőségesebbek az izraelieknél, egy kibicnek semmi sem drága. De nem hiszem, hogy túl nagy befolyása lenne a palesztin diaszpórának a dolgok alakulására. Camp Davidben mindkét oldal rengeteg hibát követett el, és Barakon kívül senki sem akart tárgyalni. A palesztinok nem voltak készen rá, az amerikaiaknak pedig Clinton elnökségének végén alkalmatlan volt az időpont. A helyzet nem érett meg a végső egyezségre, ez okozta a kudarcot.

MN: Hasznos-e a Hamasz elleni bojkott, mit fog eredményezni?

AP: Ha az a célunk, hogy megpróbáljuk sarokba szorítani a Hamaszt, hogy pragmatikus legyen, és lehessen vele tárgyalni, akkor hatékony eszköz lehet. Maga a Hamasz 2004 augusztusa óta nem hajt végre terrormerényleteket, de ez nem elég, azt akarjuk, hogy fennhatóságot gyakoroljon saját területén, és a többi tényezőt is megakadályozza a terrorban. Ha azonban a bojkottnak az a célja, hogy nyomást gyakoroljon a palesztin népre, hogy megbuktassa a Hamaszt, akkor hibás a koncepció, mert nem ez lesz a nyomor és a fizetések elmaradásának az eredménye. A tapasztalat azt mutatja, hogy ha egy népre nyomást gyakorolnak, az éppenséggel a szélsőségesek támogatása irányába hat. A reménytelen, kilátástalan helyzetben levők inkább beveszik az ilyen szövegeket. Izraelben is így történt. Amikor 2001-ben meg 2002-ben erős volt a terror fenyegetése, a tömegek elfordultak a mérsékeltebbektől és a baloldaltól, a jobb- és a szélsőjobboldalt támogatták. Minél nagyobb a nyomás, annál szélsőségesebbek lesznek az emberek. A bojkott bumerángként visszaüthet, ha nem a Hamasz-kormányt, hanem a palesztin népet sújtja.

MN: Vajon a Hamaszra és nem a palesztin tömegekre nehezedő nyomás elvezethet-e az Izrael által támasztott három tárgyalási feltétel, azaz Izrael elismerése, a terror elvetése és az eddigi egyezmények tiszteletének elfogadásához?

AP: Miféle feltételeket is követel Izrael? Hogy a Hamasz fogadja el Izraelt, a zsidó államot? Nem, ezt nem fogják megtenni, de szerintem nem is kéne ilyesmit követelnünk, mert nem fontos. Izrael léte nem függ a Hamasz kijelentéseitől. Ma nem egy gettóban élő zsidó közösség vagyunk, amely a megsemmisítéstől retteg, hanem a térség nagyhatalma, teljesen függetlenül attól, hogy elismer-e minket a Hamasz vagy sem. Azt viszont igenis követelnünk kellene tőlük, hogy a 2004 augusztusában általuk meg-hirdetett tűzszünetet kiterjesszék az összes palesztin területre és az összes szervezetre. Már amennyiben kormányzó párt akarnak lenni, pláne, ha valamiféle egyezségre akarnak jutni velünk, akár csak a színfalak mögött is. De érteni kell, hogy ha meg is akarná tenni ezt a Hamasz, képtelen rá mindaddig, amíg meg nem erősíti uralmát. Mint mondtam, jelenleg a polgárháború küszöbén állnak, és értelmetlen olyasmit elvárni tőlük, amit csak egy szilárdan uralkodó kormány tudna megvalósítani.

MN: Manapság az ilyen kérdésekben egyébként igen érzékeny izraeli közvélemény finoman szólva közömbös a palesztinok humanitárius válsága iránt. Miért alakult ez így?

AP: Az izraeliek először is nem ismerik a palesztinokat. Többségük soha nem is járt palesztin területeken, a terroristák prizmáján keresztül látják őket, nem pedig a hétköznapi emberek, az élni próbáló egyszerű parasztok nézőpontjából. De nem ez a legfontosabb dolog. Teljesen legitim lehet, hogy az izraeliek csak magukért aggódnak, és nem akarnak törődni a palesztinokkal, hiszen minden nép elsősorban a saját sorsával törődik. De az izraelieknek meg kell érteniük, hogy saját nyugalmuk és biztonságuk csak bizonyos feltételek esetén valósulhat meg. És ezek teljesítését csak akkor követelhetjük meg a másik féltől, ha mi is megteremtjük az ő alapvető létfeltételeiket. Ha eljutunk a pragmatikus tárgyalásokhoz a mindkettőnk érdekeit jelentő kérdésekben, ahogy ez a gázai kivonulás előtt sikerült. Már amennyiben lesz náluk valódi hatalommal rendelkező kormány.

MN: Föl lehet állítani valamiféle prognózist a következő hónapokra a palesztinoknál? Összeomlik a Hamasz-kormány? Mekkora az esélye egy polgárháborúnak? Esetleg új választások lesznek?

AP: Új választások nem lesznek. Ezt a hibát senki sem akarja megismételni. A következő hetekben, amennyiben a két tábor, a Hamasz és a Fatah közül az egyik képes úrrá lenni a másikon polgárháborúval vagy a tömegek nyomásának hatására, akkor a győztessel neki kell állni tárgyalni. De szerintem nem lesz győztes, hanem valamiféle megállapodásra fognak jutni a hatalom megosztásáról, valamiféle koalícióról. Ám addig, amíg nem tudjuk, mi történik és mikor, nincs más választásunk, mint egyoldalú lépéseket tenni.

MN: Két hatalommegosztáshoz vezető kez-deményezés is indult újabban a palesztinoknál. Egyrészt Mahmud Abbasz új, az izraeli centrista Kadimához hasonló tömegpártot szeretne alapítani, másrészt az életfogytiglanját töltő Marwan Barguti egy izraeli börtönben a Hamasszal egyezkedik. Mekkora esélyt ad ezeknek a kísérleteknek?

AP: Szerintem Abbasz új pártja mese habbal. Mindegy, hogy egy általa irányított pártot Fatahnak vagy mondjuk Citrom Pártnak hívnak-e. Abbasznak vannak erői, köztük fegyveres erői is, amelyek segítségével megpróbál uralomra törni: vagy legyűrni a Hamaszt, vagy kiegyezni vele. Nem egy demokratikus államról van szó különböző pártokkal, a palesztin helyzet még csak nem is hasonlít ehhez. Barguti pedig a Fatah embere, és mi döntjük el, hogy mekkora ereje legyen, hogy uralomra juthat-e. Bebörtönzésével nemzeti hőst csináltunk belőle, és most fennhatóságot gyakorlunk a lehetőségei fölött. Minden jelenlegi politikai lépése, a találkozói, a levelei, az üzenetei csakis a beleegyezésünkkel zajlanak. Kérdés, hogy Izraelnek mik a szándékai vele kapcsolatban. Ha úgy látjuk, hogy képes lehet úrrá lenni a helyzeten, akkor valamiféle egyezménnyel útjára bocsáthatjuk, hogy ő legyen a miniszterelnök, Abbasz pedig az elnök. De egyáltalán nem világos, hogy alkalmas-e erre. Az az igazság, hogy jelenleg senki sem látja át a palesztinoknál az erőviszonyokat.

MN: Vajon jó-e, ha Izrael és a Nyugat megpróbál beleavatkozni a náluk zajló folyamatokba, miután nem értik a helyzetet? Még az izraeli titkosszolgálatot is hatalmas meglepetésként érte a Hamasz választási győzelme.

AP: Mahmud Abbasz volt az egyetlen, aki előre tudta. Nem is akart választásokat, megmondta, hogy a Hamasz fog győzni, megpróbált meggyőzni minket meg az amerikaiakat az elhalasztásról. De az amerikaiak úgy döntöttek, hogy muszáj megrendezni, mert demokratizálni akarják a Közel-Keletet. Mindenféle utópiáik vannak, amik egyáltalán nem felelnek meg ebben a térségben. Számukra az a jó demokrácia, ahol az győz, akit ők akarnak, ellenkező esetben rossz demokrácia születik. Mégis befolyásolnunk kell a folyamatokat, vagyis támogatnunk kell a mérsékelt erőket. Úgy kell lépnünk, hogy a palesztin nép a mérsékeltek javára írja a kedvező intézkedéseket. Ha Mahmud Abbasz elérte volna Izraelnél, hogy kevesebb kijárási tilalom és útelzárás legyen, hogy javuljanak a kereskedelmi feltételek a területeken, ha több munkavállalási engedélyt szerzett volna a palesztinoknak, akkor nagyon megerősödött volna a közvélemény szemében. Tőlünk függ, hogy melyik politikust tesszük népszerűvé a neki juttatott engedményekkel. Mostanáig nem éltünk ezzel a hatalmunkkal. Az ostor és a vajas kenyér politikája helyett csak az ostort használtuk, keményen lecsaptunk a terroristákra, anélkül, hogy mellette vajas kenyérrel kínáltuk volna a mérsékelteket.

MN: De hiszen a Nyugat hatalmas pénzeket adott a Fatah-kormánynak. A pénz nem hatékony befolyásoló eszköz?

AP: Nem. Nem véletlen, hogy meg sem említettem a pénzt, hanem csak a politikai előnyökről beszéltem. Ettől persze még kell a pénz, ez létszükséglet, hiszen egy olyan államról van szó, amelynek szinte nincs gazdasága. A nemzetközi segélyek nélkül még az állami fizetéseket sem képesek folyósítani, a legalapvetőbb nyersanyagokat sem képesek beszerezni, még üzemanyagot sem, nem képesek sem fenntartani, sem fejleszteni az infrastruktúrájukat. De ellenőrizhető módon, egyenesen az adott célra kell adni minden egyes fillért.

MN: Olmert tervei közt szerepel az elválasztó kerítés és falrendszer befejezése, és a falon túli zsidó települések felszámolása. Vajon mi lesz mindennek a politikai hatása, miután nyilván javítani fogja a ciszjordániaiak életkörülményeit?

AP: Ez igaz, de amennyiben egyoldalú lépésként tesszük, nem adjuk át a vajas kenyeret valamelyik palesztin politikusnak. Ha a Gázai övezetet Mahmud Abbasznak adtuk volna, akkor hőst csináltunk volna belőle, azt mondhatta volna, hogy véget vetett a gázai megszállásnak, kiüldözte a zsidó telepeseket. De ehelyett senkinek sem adtuk át Gázát, mire a Hamasz világgá kürtölte, hogy ő üldözte el terrorral az izraelieket. Ugyanez vár ránk az egyoldalú kivonulással Ciszjordániában, ha lépésünkkel senkit sem erősítünk meg. Akkor hiába javul majd az ott élő palesztinok élete, elszalasztottunk egy lehetőséget a helyzet alakítására, a politikai befolyásolásra.

MN: Ha Izrael egy egyezmény keretében mondjuk a mérsékelt Mahmud Abbasznak adná át Ciszjordániát, mit kaphatna tőle cserébe a jelenlegi helyzetben?

AP: Semmit. Izraelben mindenki egyetért abban, hogy Abbasz nem akar terrort, ha képes lenne rá, leállítaná. Csak az a kérdés, képes-e véget vetni neki. Ha megerősítjük, akkor a jövőben talán. De végül könnyen megtörténhet, hogy amit nem adtunk meg neki, azt ismét odadobjuk a Hamasznak. Ahogy ez már lezajlott a múltban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.