A Fidesz és az adócsökkentés - Másnap

  • Mészáros Bálint
  • 2010. április 29.

Belpol

Nyolc évig szajkózta a Fidesz, hogy ha ők kormányoznának, rögvest adót csökkentenének. Mindenki tudta, hogy ez képtelenség - de mindenki olyan szívesen hallgatta.
Nyolc évig szajkózta a Fidesz, hogy ha ők kormányoznának, rögvest adót csökkentenének. Mindenki tudta, hogy ez képtelenség - de mindenki olyan szívesen hallgatta.

Nem mondhatni, hogy kiszámíthatatlan kacskaringók után jutott volna el az új kormánypárt végül a "nem azonnali" és "nem radikális" adócsökkentés bejelentéséig. Hiszen 1998-tól a legutóbbi napokig szinte ugyanúgy vélekedett a közterhek mértékéről: adminisztratív csökkentése pusztán akarat és elszántság kérdése. Már a Fidesz tizenkét évvel ezelőtti kampányában is nagyszabású adóreformról volt szó (inkluzíve családi adózás),

amiből végül

csak a munkaadói járulék fokozatos, tíz százalékpontos csökkentése valósult meg - de vele együtt a fő cél, a foglalkoztatás addig nem látott bővülése sajnos nem. A nyugdíjkassza hiánya viszont a bevételkiesés miatt megnőtt, és a negatív folyamatokat nem tudta ellensúlyozni a fix összegű egészségügyi járulék felemelése, de még az sem, hogy minderre ráadásul a világgazdasági konjunktúra idején került sor. Erre a finom gyakorlatra alapozta a párt a legutóbbi időkig tartó adócsökkentési kommunikációját.

A soron következő szocialista- szabaddemokrata kabinet aztán nekilátott az ész nélküli osztogatásnak, amivel az ellenzéknek nem volt baja; azzal viszont annál inkább, hogy az adók milyen magasak. Ezért 2005 februárjára elkészült a Fidesz programja a "munkahelyek, vállalkozások biztonságáért". Ebben további ötszázalékos járulékcsökkentést javasoltak, az általuk korábban megemelt egészségügyi hozzájárulásnak immár a megszüntetését, a százmillió forint árbevételűnél kisebb cégeknél a társasági adó megfelezését, a forrásadó csökkentését. Ezzel párhuzamosan a "családok és a nyugdíjasok biztonságáért" az áfa-kulcsok leszállítását és a lakáshitelek utáni adókedvezmény felső határának újbóli felemelését sürgették. "A Fidesz munkabarát adócsomagja az első évben számításaink szerint kb. 300 milliárd forintot hagyna a polgároknál. Ez azonban nem jelentkezne államháztartási hiányként, hiszen a kieső bevételeket a növekedésből fakadó többletbevétel kompenzálja. Az új adópolitika az államháztartás szempontjából már az idén nullszaldós egyenleget eredményezhet, jövőre pedig egyértelműen pozitívumot" - hangzott a szokásos, a belső kereslet felpörgésére bazírozó magyarázat. Szerencsére pár hónappal később Gyurcsány Ferenc is öt évre elhúzott adócsökkentéssel gondolta kezelni a növekvő államháztartási hiányt, így a kiadások elszaladása után a bevételek elengedésében is beállt a nemzeti egység. Az szinte csak stílusbeli eltérésnek volt nevezhető, hogy a Fidesz képviselői a kormány programját átgondolatlan ígéretsorozatnak titulálták, valamint kifogásolták, hogy szűk egy évvel a választások előtt öt évre mernek tervezni. Orbán Viktor persze a "gazdasági és pénzügyi válság" miatt úgy találta, hogy csakis egy radikális és átfogó adócsökkentés segíthetne - miközben Varga Mihály ekkor még olyan furcsaságokat mondott, hogy lehetetlen érdemi adócsökkentést végrehajtani a túlköltekezés és az eladósodás miatt. A vállalkozók szervezetei amúgy kevesellték a változásokat, mondván, hogy nem segítik kellőképpen a versenyképességük javulását. A 2006-os választási kampányban aztán elszabadult a pokol: a Fidesz újabb tízszázalékos járulékcsökkentéssel kívánta finanszírozni a 14. havi nyugdíjat (természetesen a többi pártot sem kellett félteni).

A szocialisták ötéves adócsökkentési tervének 2006. január elsején életbe léptetett elemei végleg betették a kaput, így - az összeomlást elkerülendő - az új kormány első lépése a kényszerű adóemelés volt.

A Fidesz jó előre

jelezte, hogy egyetlen olyan intézkedést sem szavaz meg, amely emeli az adóterheket - és állta a szavát. A következő zűrös évek ebből a szempontból egyhangúan teltek, a Fidesz az adócsökkentés kifejezést leginkább a "radikális" vagy a "drasztikus", időbeli meghatározottságát tekintve az "azonnali", netán "egyszeri" jelzőkkel illette, és csak néha színesítette a képet egy-egy "nagyarányú", illetve "igazi" jelzővel. Nagyjából egy évvel ezelőtt a Bajnai-kormány nullszaldós adóátrendezést hajtott végre: öt százalékkal csökkent a munkáltatói járulék és nőtt a személyi jövedelemadó sávhatára, viszont emelkedett az áfa, a jövedéki adó, megszűnt a cafeteria adómentessége stb. A cél a vállalkozások segítése és a marginális adókulcs némi mérséklése volt. Varga Mihálynak viszont az volt a problémája, hogy "megnehezítik a családok életét", úgy látta, áfa-emelés helyett az uniós pénzekből kellene támogatni az idegenforgalmat és a lakásépítést (hiszen felpörgetés egyenlő dőlő adóbevétel) - de különben is túl kicsi a járulékcsökkentés.

A választási kampányba fordulva kezdett el megváltozni a kommunikáció. Maga a választási program ugyan nem beszél adócsökkentésről (csak az adórendszer egyszerűsítéséről és vállalkozásbarát országról), de Járai Zsigmond és Parragh László ajánlásaiban felbukkan a tehercsökkentés - kizárólag a vállalkozások versenyképességét erősítendő, nem pedig a lakosság kényeztetésére. Március elején, amikor a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége kifejtette, hogy a közterhek régiós szintre csökkentését vállalkozások esetében négy, a munkavállalóknál hat év alatt várja el, Orbán Viktor közölte: jó, maga is így gondolta. Ehhez képest április 20-án Kövér László komlói nyilatkozata az adócsökkentéshez szükséges 4-6 évről ("Ebben az esztendőben nem fog menni, ez teljesen nyilvánvaló") már nem okozhatott meglepetést. Mivel ez egy vicces ország, a bolondozáshoz még hozzátartozott Orbán másnapi rakamazi fellépése ("Bízzanak bennem, lesz adócsökkentés"), vagy Navracsics Tibor harmadnapi karakán fellépése a köztévében ("egyszeri radikális, kétszeri mérsékelt, háromszori folyamatos, egy hónap múlva lehet, hogy meg tudom mondani"), de ez a lényegen már nem változtatott. A választás második fordulója után a vállalkozói szervezetek azonnali reformokat javasoltak (egyébként éppen úgy, mint 2006-ban), de nem verték az asztalt a munkát terhelő adók és járulékok hirtelen és nagymértékű csökkentését követelve. A leendő miniszterelnök pedig kijelentette, hogy szűkíteni kell az adóelkerülés lehetőségeit, a többit meg majd.

Nem nagy ügy, de még hátravan az adócsökkentést lehetővé tevő gazdaságpolitika ismertetése, s tán megvalósítása. Ugyan áfaemelésre már nemigen van mód, az ingatlanadó pedig köztudomásúlag szóba sem jöhet, és ez kicsit nehezíti a dolgot. Az állami támogatásokat sem lehet csökkenteni, mert az az emberek sanyargatása, és, ugye, elég volt a megszorításokból. Az alacsony színvonalon működő pénznyelő vállalatokat sem lehet privatizálni (mint például Lengyelországban), pláne az egészségügyi intézményeket nem (mint például Csehországban), legalábbis eddig így volt. Nyilván a bürokrácia és a korrupció visszaszorításából is összejön valamennyi, legföljebb az "azonnali" után a radikális is "elfelejthető". A lényeg, hogy az adóügyek tárgyalásakor az évtizedes gügyögés után a politika végre feljutott a nulla szintre.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.