A Kortárs Építészeti Központ bezárása - Rossz szomszédság

  • - bogár -
  • 2008. március 20.

Belpol

Kitették Nefelejcs utcai otthonából a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) szűrét. Főbérlőjük, a Róth Miksa Emlékház igazgatója már ebben a hónapban el akarja kezdeni annak az épületnek a felújítását, amelyben a KÉK 2006 nyarán működni kezdett. A központ legalább addig maradni akar, ameddig az eredeti megállapodás szólt: a jövő nyárig.
Kitették Nefelejcs utcai otthonából a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) szűrét. Főbérlőjük, a Róth Miksa Emlékház igazgatója már ebben a hónapban el akarja kezdeni annak az épületnek a felújítását, amelyben a KÉK 2006 nyarán működni kezdett. A központ legalább addig maradni akar, ameddig az eredeti megállapodás szólt: a jövő nyárig.

A hét elején Takaharu Tezukának, a japán építészeti újhullám egyik legizgalmasabb képviselőjének nyílt kiállítása, pénteken pedig fiatal magyar és külföldi dizájnerek, iparművészek és építészek tartottak bemutatót futó projektjeikről. Ám könnyen lehet, hogy ezek voltak a KÉK utolsó itteni rendezvényei, hiszen Fényi Tibor, a múzeum igazgatója héfőn egy faxban tudatta, hogy 48 órán belül el kell hagyniuk a területet.

Ki megy a házamból?

A központ létrehozását építészek, képzőművészek és szakmán kívüli civilek kezdeményezték. Céljuk az volt, hogy olyan nyitott műhelyt teremtsenek, amely beköti a hazai szcénát a nemzetközi vérkeringésbe, párbeszédbe kezd a szakmainál szélesebb közönséggel, és az építészetet sem elszigetelten, hanem kulturális, társadalmi, gazdasági és politikai kontextusában mutatja be. Keresték a kapcsolódást a külföldi építészcentrumokhoz és -programokhoz, a társművészetekhez, de szerepet akartak vállalni az építészeti képzésben is.

A KÉK-et gründoló fiatalok az 1999-ben felújított Róth Miksa Emlékház udvarán álló egykori műhelyépületet nézték ki maguknak, melyben valaha a mester üvegablakai készültek. Fényi Tibor, a múzeum igazgatója megengedte, hogy addig, amíg nincs pénz az épületegyüttes teljes rekonstrukciójára, belakhatják a leromlott állapotban lévő házat, melyben a kerületi tanács anno szükséglakásokat alakított ki, de az utolsó lakó is már több mint tíz éve kiköltözött. A terv intézményfejlesztési szempontból is kísérleti volt, hiszen itthon nemigen volt példa rá, hogy a műemléki felújítást megelőzően vagy annak embrionális szakaszában kulturális célra hasznosíthassanak egy négyszintes épületet. Márpedig itt épp "csak" kipofozták a tetőt, rendbehozták a födémet, kiverték a belső falakat, és már startolt is a program.

A KÉK 2006 júniusában, a Múzeumok Éjszakáján nyitott, és néhány sikeres programnak - az építészeti túráknak ("Városi séták"), a multimédiás bemutatóknak ("Pecha Kucha Night"), nemzetközi konferenciáknak és kiállításoknak - köszönhetően hamar népszerűvé vált a szakma és a civilek körében (lásd erről Húsz hónap alatt című keretes írásunkat). Finta Sándor, a KÉK Alapítvány kuratóriumi elnöke szerint elsősorban a szervezők és önkéntesek nagy számának köszönhető, hogy ennyi mindent sikerült megvalósítaniuk. (A kuratórium tagja Somlyódy Nóra, lapunk munkatársa is - a szerk.) A KÉK-ben mindenki ma is a rendes, fizető munkája után rohan takarítani, szekrényt cipelni, közönséget szervezni, kulturális attasékkal tárgyalni. A krach mégsem az intézményesülés nehézségei vagy a stabil finanszírozás hiánya miatt ütött be, hanem akkor, amikor az igazgató jelezte: a múzeum rekonstrukciós munkálatainak megkezdése miatt március 10-ig el kell hagyniuk a területet; a meghosszabbított határidő pedig most, e hét elején járt le.

Finta a Narancsnak azt mondta, hogy mindig is tisztában voltak vele, ideiglenes a szállásuk a Nefelejcs utcában, de azt hitték, kitölthetik a három évet, amiről a megnyitót megelőző sajtótájékoztatón az igazgatóval közösen tett bejelentés is szólt. (Nyitni KÉK, Népszabadság, 2006. június 17.) Fényi szerint a KÉK így is majdnem három évet töltött itt, miután a kuratóriumi üléseiket már 2005 őszétől a múzeumban tarthatták. De az döntött, mondta, hogy mostanra lett pénz a hátsó épület rekonstrukciójának az elkezdésére, ahol az eredeti elképzeléseknek megfelelően üvegművészeti központot szeretnének működtetni, az Iparművészeti Egyetemmel közösen. Hunvald György polgármester elmondása szerint a 150-180 millió forintos beruházáshoz erre az évre 10 millió forint körüli összeget tud elkülöníteni a tulajdonos önkormányzat. A projektet ennyi pénzből is el lehet indítani, de érvényes építészeti engedély csak az épület funkció nélküli műemléki felújítására van - ám még ahhoz sincsenek benyújtva aktuális kiviteli tervek, így a házhoz hozzányúlni egyelőre nem is nagyon lehet.

Ráfordítások és ráordítások

Fintáék viszont azt szeretnék, ha addig nem kellene költözniük, amíg nincs hová. Ezenkívül nem akarják a nulláról kezdeni annak a pénznek az összelapátolását, amit a ház eddig felemésztett. A KÉK készítette az NKA tetőfelújítási pályázatára a ház műemléki rekonstrukciójának engedélyezési tervdokumentációját és a nyertes pályázatot, amiből 4,5 millió jött be, és amire az önkormányzat a múzeumon keresztül további kétmilliót bocsátott rendelkezésre. Mivel alapanyagokat - például a födém komplett aljzatbetonját - a gyártótól szponzorációként ingyen tudtak szerezni, jutott pénz a tetőszigetelésen kívüli többletmunkákra is. Ugyanez volt a helyzet a mellékhelyiségek, illetve a komplett villamos rendszer beépítésénél: az önkormányzattól kapott kétmillióból jóval kevesebb munkára futotta volna. Állításuk szerint csak a tervdokumentáció értéke kamarai áron 8,5 millió forint, ehhez jön még, amit szponzorációban, támogatások megszerzésében, "fizikai és szellemi apportként" a helybe beletettek.

Fényi "a mítoszteremtésre és nyomásgyakorlásra" alkalmas ráfordításokat nem ismeri el. Ezzel szemben azokra a valóságos milliókra hivatkozik, amiket a múzeum költött az épületre, és amiket szerződések és számlák igazolnak. Mivel intézményi vagyonkezelőként nem is lehetett volna más a szerződő fél, a vita valójában ott van, hogy a pénzeket vagy akár a kivitelezőket ki "hajtotta fel". Fényi szerint - a tetőszigeteléses közös pályázaton kívül - semmi nem teljesült abból az ígéretből, hogy a KÉK segít forrást szerezni az épület felújításához. A szimbiózisnak is csak az árnyoldalát tapasztalta: előfordult, hogy kiszállt a rendőrség az éjszakába nyúló rendezvényeken okozott zaj miatt, az ÁNTSZ kifogásolta az alkoholárusítást, a vendégek pedig többször is kárt tettek a berendezésben, amiről rendőrségi feljegyzés is készült. Az igazgató azt is nehezményezte, hogy a KÉK bérbe adja az ingyen átadott helyiségeket.

Finta szerint csak szolgáltatásokért kértek pénzt (promóció, rendezvényszervezés, catering stb.), a belépődíj vagy a rendezvények befogadása pedig ahhoz kellett, hogy megpróbálhassanak nemcsak szakkörként, hanem intézményként is működni. Fényi szerint a KÉK zavarta a Róth működését, amire az igazgató a tavalyi múzeumok ünnepét hozta fel példaként; ekkor hiába kérte az alapítványt, hogy "az év bármely napján rendezzenek programot, de ne a Múzeumok Éjszakáján, mert ők nem múzeum", nem hallgattak rá. Ezért úgy döntött, hogy ki sem nyit, mert a KÉK elnyomta volna az emlékház "meditatívabb programját". Az igazgató azt sem tekintette barátságos gesztusnak, hogy Finta egy 15 évre szóló bérletiszerződés-tervezetet tett le az önkormányzat asztalára. "Engedd be a KÉK-et, és kiver a házadból" - összegzi a történteket Fényi. Fintáék szerint a múzeum igazgatója nem volt felkészülve arra, hogy a KÉK ennyi embert fog vonzani, és a szakmai értéke helyett inkább csak a kellemetlenségekre figyelt oda, pedig ők többször felajánlották segítségüket közös programok lebonyolításához.

Tavaly májusban hangzott el először, hogy idén márciusban költözniük kell, mert megkezdődik a rekonstrukció. Miután azonban Hunvald azt mondta, hogy nyugodtan szervezzék a 2008-as programot, nem estek pánikba. A polgármester véleménye néhány hete változott meg, amikor már ő is úgy ítélte, hogy a Róth-örökösök akaratának megfelelően ideje elkezdeni a műhelyépület felújítását. Mivel a KÉK-et is szeretné a kerületben tartani, felajánlotta a szintén műemléki védettség alatt lévő Csányi utca 5-öt, ami azonban teljesen felújítatlan, és alkalmatlan száz-kétszáz fős közönség befogadására. Fegyverneky Sándor országos főépítész a Narancsnak felvetette a VÁTI Budafoki úti tervtárát, amely a Műszaki Egyetemhez is közel van, és különösebb beruházási cél nem akadályozná a hasznosítást. Más titkos ötlethez hasonlóan azonban kérdéses, mennyire reálisak a költözés feltételei, és hogy mi lesz a KÉK-kel, a házba tett apportjukkal meg a leszervezett programokkal.

Húsz hónap alatt

A KÉK konferenciákat szervezett (az ipari örökségről, a városi infrastruktúra-építészetről, fenntartható építészetről), fesztiválokat (MuzÉj, Szimbiózis Antropológiai Fesztivál), vitapartikat (Urban Lounge a Holland Építészeti Intézet, a NAI közreműködésével), építészeti túrákat, mérnököknek és építészeknek szóló továbbképzést, kiállításokat, installációkat, bemutatókat és filmklubot. Fiatal, feltörekvő és már befutott építészeket hozott Magyarországra. Számos nemzetközi intézménynyel felvette a kapcsolatot, a KÉK lett például a hivatalos magyarországi gyűjtőintézménye a közép-európai építészeti online adatbázist (CEDARCH) kezelő, bécsi székhelyű nextroom.at-nek. Hazai partnerszervezetek is szívesen tartják programjaikat a KÉK-ben; nem egy jelentős építőipari cég tartott igényt a szaktudásukra. Látogatószámuk 2007-ben meghaladta a tízezret, különböző pályázatokon csak a programokra összesen 21,5 milliót sikerült nyerniük, és támogatóként több cég is melléjük állt. (www.kek.org.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.