A politikai rendőrség utolsó akció(terve)i 1988-89-ben - Pletyka, a bomlás virága

  • Tabajdi Gábor
  • 2009. március 12.

Belpol

Húsz év múltán is számos legenda él a társadalomban a rendszerváltozás eseményeiről. A különböző értelmezések, összeesküvés-elméletek központi szereplői a kádári titkosszolgálatok. Az évforduló alkalmából publikált kutatási eredmények eközben minden eddigi leírásnál részletesebben mutatják be a politikai rendőrség végnapjait, s jelentős részben cáfolják a leginkább politikai okokból fenntartott mítoszokat.
Húsz év múltán is számos legenda él a társadalomban a rendszerváltozás eseményeiről. A különböző értelmezések, összeesküvés-elméletek központi szereplői a kádári titkosszolgálatok. Az évforduló alkalmából publikált kutatási eredmények eközben minden eddigi leírásnál részletesebben mutatják be a politikai rendőrség végnapjait, s jelentős részben cáfolják a leginkább politikai okokból fenntartott mítoszokat.

A kádári titkosszolgálatok talán legsikeresebb akciója az volt, amikor a rendszerváltozás idején elhitették a közvéleménnyel, hogy szerveiknél mindenre kiterjedő iratmegsemmisítés történt. Bár a dossziék pusztítása jelentős volt, korántsem tekinthető teljesnek. A legújabban publikált dokumentumegyüttesek segítségével betekintést nyerhetünk az országot átfogó III/III-as osztályok utolsó intézkedéseibe, a rendszerváltás idején végrehajtott és tervezett manipulatív akciókba.

Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárából előkerült források a rendszer működésének lényégéről árulnak el intim részleteket (és hozzáférhetők a Nyílt Társadalom Archívum honlapján: www.osaarchivum.org). A közzétett iratok jól érzékeltetik, hogy az MSZMP vezetése milyen megrendeléseket adott a titkosszolgálatoknak, és a BM III. Főcsoportfőnöksége milyen módszerekkel és erőforrásokkal igyekezett a politikai eseményeket befolyásolni 1989-ben. A dokumentumok tartalmazzák azon csoportok tagjainak, vezetőinek nevét, amelyeket a III/III-as megyei és budapesti szervek megfigyelés alatt tartottak, illetve a politikai vezetés számára összeállított Napi Operatív Információs Jelentéseket (NOIJ). (Ez utóbbiakat a naponta frissülő honlap másik menüpontján olvashatjuk.)

1956-os elítéltek, az MDF, a Fidesz, az SZDSZ (Szabad Kezdeményezések Hálózata) alakuló helyi csoportjai, egyházi kisközösségek, környezetvédők, cserkészek, "bőrfejűek", írók, rockzenészek - csak néhány azon csoportok közül, akikkel a politikai rendőrségnek 1988-tól foglalkoznia kellett.

Célkeresztben

A 452 személyi, illetve csoportnevet tartalmazó indexet szemlélve kirajzolódik a rendszer ellenségképe is, és az iratok megjegyzései számos történeti adalékkal szolgálnak arról, hogy milyen eseményekről szerzett tudomást a politikai rendőrség, melyik eseteket tekintették fontosnak, kiket, milyen fejleményeket tartottak igazán veszélyesnek. Ugyanakkor szembesülhetünk azzal is, hogy mi lett a "rendszerváltók nemzedékével", hogyan alakult az egyes megyékben, városokban 1988/89-ben aktív közéleti szerepet vállalók sorsa.

A NOIJ-k, a Belügyminisztérium ezen összefoglalói a legfontosabb titkosszolgálati úton szerzett információkat tartalmazták. (Munkáját korábban Kádár János is ezek elolvasásával kezdte.) Ezekből az derül ki, hogy a hatalmi elit milyen adatokkal rendelkezett az ország állapotáról, a szerveződő ellenzékről a húsz évvel ezelőtt felgyorsuló kül- és belpolitikai változások közepette. Az iratok szemléletesen mutatják a pártállam bomlástüneteit. 1988/89-ben minden politikai kérdéssé válhatott, ami a közrendet, a köznyugalmat megzavarhatta, az elégedetlenséget növelhette. A skála a falfirkálástól, zászlótépéstől a vallásos kisközösségi összejöveteleken és az írótalálkozókon át a független szervezetek létrehozásáig terjed. A tervezetek ugyanakkor nem nélkülözik a ma már abszurdnak ható elemeket sem. A BRFK 1989-es munkatervében például Pataky Attila, az Edda frontembere ellen indított nyomozást. Máshol még régóta húzódó, a "szocialista társadalmi" rendet fenyegető banális ügyekkel foglalkoztak: "1986. október 30-án állampolgári bejelentés alapján nyitottunk [dossziét] ismeretlen elkövető felderítésére, aki Nagy László MSZMP-tag, 'Munkásőr' c. folyóiratát közösség megsértése bűntettének megállapítására alkalmas módon megfirkálta." (Veszprém megyei jelentés, 1988)

Manipuláció mesterfokon

A megyei rendőr-főkapitányságok III/III-as osztályain minden jel szerint 1988-ban készültek utoljára éves jelentések. Az előkerült összefoglalók betekintést engednek a szervek mindennapi munkájába: a dokumentumokból a titkosszolgálati eszközök használata mellett értesülhetünk beszervezési tervek készítéséről, az állomány minősítéséről, marxista-leninista továbbképzésekről, kötelező lőgyakorlatok szervezéséről vagy középiskolai osztályfőnöki órák megtartásáról.

A szervek ekkor már elsősorban az újonnan fellépő "alternatív mozgalmakra" koncentráltak. (A BRFK 1989-es munkaterve szerint számuk országosan 80 körüli volt.) Kezdetben a helyi apparátusok korábbi munkamegosztásukhoz igazodva igyekeztek kezelni őket. Így például az MDF-fel és az SZDSZ-szel a kulturális elhárítás, a Fideszszel az ifjúságvédelem helyi nyomozói foglalkoztak, a történelmi pártokat pedig a korábbi elítéltek "vonalának" szakértői figyelték meg.

A munkatervekben azonban nincs nyoma annak, hogy a pártállami rendszertől független(edő) csoportok, személyek ellen széles körű vagy kemény fellépést terveztek volna. Továbbra is a Kádár-korszak legsikeresebb módszereivel manipulálták az állampolgárokat: a "bomlasztásos technikák" a bizalmi kapcsolatok megtörését, a társadalom atomizáltságának fenntartását szolgálták. Ezt elsősorban nem hatósági fellépéssel, hanem célzott pletykákkal, a szerv által terjesztett álhírekkel, rágalmakkal igyekeztek elérni. Emellett a titkosszolgálati eszközökkel gyűjtött adatok segítségével megpróbálták az "alternatív szervezeteket" úgy manipulálni, hogy meghatározó pozíciókba kezelhető, "lojális" személyek kerüljenek. Legfontosabb céljuk tehát a civil szféra önszerveződésének befolyásolása, ellenőrzése lett.

A III/III. imázsa

De milyen mértékben járt ez a befolyásolás sikerrel? Az állambiztonsági szerveket leleplező Duna-gate-botrány óta foglalkoztatja a magyar közvéleményt, hogy a belügyi szervek milyen szerepet játszottak a rendszerváltás folyamatában.

Bár a későbbi kutatási eredmények még számos részletet tárhatnak fel, két szélsőséges elképzelés mindenképpen cáfolható. Az első a mindenkit megfigyelő, lehallgató és zaklató szervek képe: ezt már csak az állambiztonság csekély létszáma is lehetetlenné tette volna. Bár a Kádár-rezsimben továbbra is mindent tudni akartak az állampolgárokról, a társadalmi nyugalom érdekében már az 1956-ot követő megtorlás után visszafogták az átmentett (ÁVH-s irányítású) politikai nyomozó szerveket. A korlátozott erőforrásokkal gazdálkodó belügyesek többé-kevésbé képesek voltak a megrendelők információigényét kielégíteni, és a kis létszámú ellenzéki csoportosulásokat szemmel tartani. A tömeges méretű elégedetlenség kezelésére azonban a titkosszolgálatok sehol a világon nem voltak alkalmasak.

A másik szélsőséges elképzelés, a jelentéktelen, csupán a belső rendet fenntartó, törvényes keretek között működő belügyi szervekről szóló, úgyszintén jól cáfolható. Hiszen a többszöri generációváltás ellenére 1988/89-ben még mélyen éltek a szervek tudatában azok az "ávós módszerek", amelyekkel 1945, majd 1956 után a társadalmi szervezeteket és pártokat felszámolták. A megyei munkatervekből a célszemélyek köre jól látható, de a végrehajtott akciók számához és a kollaboránsok nevének megismeréséhez a Kenedi-bizottság által feltárt mágnesszalagok nyilvánosságra hozatalára lenne szükség.

A most közzétett iratok más, a köztudatban szívósan élő legendákat is cáfolnak. Legfőképpen azt, hogy a kádári titkosszolgálatok önállóan, törvényesen működtek. A pártirányítás és -ellenőrzés különböző módja, az MSZMP-vel, KISZ-szel és más pártállami szervekkel fenntartott viszony azt mutatja, hogy a politikai rendőrség az elnyomó gépezetbe jól illeszkedő, közvetlenül irányított fogaskerék volt csupán. Megrendelésre készített átfogó jellegű politikai elemzéseket vagy szerzett konkrét információt egyes célszemélyekről. A BRFK-n 1989-ban ezzel nyíltan számoltak: "Általában elmondható, hogy a politikai apparátus, illetve az államigazgatási szervek részéről jelentősen megnőtt az igény a csak titkosszolgálati eszközökkel megszerezhető információk iránt, melyekre szükség van a helyes döntések meghozatalában." A felgyorsuló események idején tehát a pontos információk szerepe még inkább felértékelődött. A megyei osztályok általában célul tűzték ki a hálózati munka hatékonyságának növelését, újabb beszervezéseket terveztek, hangsúlyozva, hogy "olyan operatív pozíciók létesítésére törekszünk, melyek perspektivikusan és kellő mélységben biztosítják elhárító munkánk hatékonyságát, az ellenséges tevékenység visszaszorítását".

A tervek megvalósítására azonban már nem sok idő maradt. A III/III. és a többi csoportfőnökség vezetői talán mindenkinél jobban érzékelték a politikai viszonyok radikális változását, az MSZMP bomlását és a korábbi pártirányítás megszűnését. Mindez egy ideig új feladatokat is jelentett. 1989-es őszi iratok szerint már a "baloldali elhajlókról" (Münnich Ferenc Társaság) is jelentettek. Energiáik nagy részét ugyanakkor ebben az időben már szervezetük átalakítása, átmentése kötötte le.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.