A rendőrségi törvény módosítása: Panaszkönyvet nyitnak

  • M. László Ferenc
  • 2007. május 17.

Belpol

Civilekből álló panasztestület létesülhet a rendőrségen belül, amennyiben az Országgyűlés a tavaszi ülésszakon megszavazza a kormány által beterjesztett törvénymódosító javaslatot. A tervezet másik lényeges eleme a határőrség és a rendőrség összevonása.
Civilekből álló panasztestület létesülhet a rendőrségen belül, amennyiben az Országgyűlés a tavaszi ülésszakon megszavazza a kormány által beterjesztett törvénymódosító javaslatot. A tervezet másik lényeges eleme a határőrség és a rendőrség összevonása.

Magyarország 2008. január 1-jétől a schengeni unió teljes jogú tagja lesz, ami a szlovén, osztrák és szlovák vonalon a határellenőrzés megszűnését, a horvát-szerb- román-ukrán szakaszon a kontroll szigorítását, illetve a mélységi ellenőrzés bevezetését vonja maga után. A csatlakozásra évek óta tart a felkészülés,

a végső fázis

a rendőrség és a határőrség egyesítése lesz. A fúzióhoz szükséges törvénymódosításokat május elején terjesztette a parlament elé az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM).

"A schengeni övezethez csatlakozás kényszerhelyzetet teremt, de enélkül is időszerű és racionális döntés a két testület összevonása" - mondta a Narancsnak egy, a törvénytervezet kidolgozásában részt vevő szakember. Az előző rendszerben "zöld ÁVO-nak" csúfolt - egy időben az ÁVH-hoz tartozó - határőrség kettős jogállása még a Rákosi-korszakban alakult ki: egyszerre volt rendvédelmi szerv és sorozott állománnyal rendelkező fegyveres testület. A rendszerváltás után előbb összevonták a határőrizeti és határforgalmi kirendeltségeket, majd 1998-tól megszűnt a sorozott állomány, a 2004-es alkotmánymódosítás pedig végleg kivette a határőrséget a fegyveres erők köréből. A két szerv egyesítésének ötlete már az Orbán-kormány idején felmerült, de politikai konszenzus és akarat hiányában mostanáig váratott magára.

A szakemberek szerint az 1994-ben elfogadott rendőrségi törvény (Rtv.) mára elavult, Schengentől függetlenül is újra kell szabni a rendészeti jogszabályokat. Ideje megszüntetni az intézményfenntartó apparátus párhuzamosságait, le kell csapolni az országos parancsnokságok vízfejét. A kormány eredetileg drasztikusabb átalakítást szorgalmazott, a rendvédelmi szerveknél is keresztül akarta vinni a regionalizációt (eredetileg a húsz főkapitányságból hét maradt volna), de az ötpárti egyeztetések során a reform több eleme elvérzett. A Fidesz a rendvédelmi lobbi mellé állt, különféle feltételeket támasztott a parlamenti szavazataiért cserébe. "Csak akkor támogatjuk a törvénymódosítást, ha marad a jelenlegi szervezeti struktúra, nem történik forráskivonás, és az egyesítést követően mindenkit átvesznek" - nyilatkozott lapunknak Lázár János, az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának fideszes elnöke.

A javaslat kétharmados jellege miatt a kabinet végül engedett, és átdolgozta a szöveget. Marad tehát a megyei felépítésű rendszer, de bizonyos területeken - például a beszerzéseknél - folytatódik a feladatkörök regionális szintre emelése. Bár több munkakör megszűnik, státus- és forráskivonás nem várható, azaz a rendőrség 40 ezres és a határőrség 10 ezres létszáma nem változik. A párhuzamosságok megszüntetésekor felszabaduló státusokat átcsoportosítják, az elbocsátott hivatalnokok helyére a tervek szerint új rendőröket és határőröket vesznek fel, a megspórolt pénzt fejlesztésre fordítják. Bár a tervezetet a bizottság a múlt szerdán egyhangúlag megszavazta, biztosra vehető, hogy a Fidesz további garanciákat kér, és a részletes vita során újabb módosító javaslatokkal áll elő. "Rugalmasak leszünk" - ígérte a bizottsági meghallgatáson a szocialista Gál Zoltán.

Információink szerint puccsszerűen, a tervezetet jóváhagyó kormányülésen a miniszterelnök javaslatára került a szövegbe a Független Rendőrségi Panasztestület felállítását előíró passzus. A Társaság a Szabadságjogokért és a Magyar Helsinki Bizottság

évek óta szorgalmazza

a rendőrség feletti civil kontroll intézményesítését, de az őszi zavargásokig sem a kormányzat, sem a törvényhozók nem mutattak hajlandóságot e javaslat befogadására. Az októberi rendőri túlkapások bizonyították: a rendőrség túlságosan önjáró, válsághelyzetben az IRM kezéből könnyen kicsúszik az irányítás. A belső vizsgálatok a testület zártsága, önvédelmi reflexei miatt elégtelennek bizonyultak. Úgy tudjuk, a normaszöveg azért futott az utolsó percig a panasztestületre vonatkozó paragrafus nélkül, mert tartani lehetett a rendvédelmi lobbi ellenállásától.

A jelenlegi tervezet szerint az öttagú panasztestületnek teljes vizsgálati jogosultsága lesz, bármilyen iratba betekinthetnek, javaslataikat közvetlenül az országos rendőrfőkapitánynak terjesztik be. Ha a rendőrség vezetője az adott ügyben a testület javaslatától eltérően dönt, akkor ezt a nyilvánosság előtt indokolnia kell. Amennyiben a panaszos elégedetlen az országos főkapitány döntésével, bírósághoz fordulhat. Bár a panasztestület által folytatott vizsgálat a rendőrségen belüli jogorvoslati rendszer része - azaz nem külső intézmény, mint például az állampolgári jogok biztosa -, a testület nem illeszkedik a rendőrség szervezeti hierarchiájába: nem utasítható, tevékenységét minden befolyástól mentesen végzi majd.

A Fidesz elvben támogatja a panasztestület létrehozását, de elfogadhatatlannak tartja, hogy a miniszterelnök nevezze ki a tagjait - a legnagyobb ellenzéki párt szívesebben venné, ha a köztársasági elnök rendelkezne e jogkörrel. Az egyeztetések folyamatosak, a rendészeti tárca nyitott, igaz, a szocialisták nem vennék jó néven, ha a rendőrséget eltávolítanák a végrehajtó hatalomtól. Az Országgyűlés elé került szöveg szerint a panasztestületnek nem lehet tagja az, aki "a kinevezés időpontjában vagy az azt megelőző tíz évben rendvédelmi szervvel vagy a Magyar Honvédséggel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban állt". Állítólag a Fidesz a tíz évet hatra szeretné csökkenteni; a párt szakpolitikusai szerint a rendőrségi rendszerben járatlan, teljesen kívülálló civileket könnyen megvezetnék. Több szocialista szakpolitikus úgy véli, más van a háttérben: a Fidesz azt szeretné elérni, hogy az Orbán-kabinet bizalmát élvező, az 1998-2002-es ciklust követően leszerelt exrendőrök is bekerülhessenek a testületbe.

A törvényjavaslat beterjesztése után híre ment, hogy a legnagyobb ellenzéki párt Gergényi Péter budapesti rendőrfőkapitány távozásához köti a csomag megszavazását. "Végigültem az ötpárti egyeztetéseket, de ilyen feltételről nem hallottam" - mondta a bizottsági meghallgatás után Gál. Lázár János lapunknak sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta az

állítólagos alku

létét. "Természetesen egy bukott személy távozása felgyorsítaná a tárgyalásokat" - ködösített az ellenzéki honatya. Az MTI május 8-án meg nem nevezett közigazgatási forrásokra hivatkozva azt állította, hogy Gergényi július 1-jétől nyugdíjba vonul. A BRFK ezt nem kívánta kommentálni, Kondorosi Ferenc, az IRM államtitkára viszont azt nyilatkozta, Gergényire a jövőben is szükség van a jelenlegi posztján.

Egyes feltételezések szerint az őszi zavargások után nyugdíjba kéredzkedő főrendőr egyezséget kötött a kormánnyal, miszerint addig marad, amíg lecsendesednek az indulatok, és a kabinet beterjeszti az Rtv. módosítását - benne a panasztestületre vonatkozó passzussal. Emiatt kisebb csörte alakult ki Gál Zoltán és az [origo] internetes hírportál között, ugyanis a szocialista politikus szerint a lap szerdán megjelent cikkében félreértelmezte az általa mondottakat, amikor rá hivatkozva azt írta, hogy a főkapitány és a kormány között létezik ilyen egyezség. Gál közleményben szögezte le: ő "mindössze nem zárta ki egy megállapodás meglétét".

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.