"A támogatásokat elválasztják a termeléstől" - Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

  • Mészáros Bálint
  • 2006. június 22.

Belpol

Az elkövetkező években alapjaiban változik meg az uniós agrártámogatások rendszere, ám erről alig pár sorban vesz tudomást a kormányprogram idevágó fejezete. A vidékfejlesztés új lehetőségeiről, a bizonyos mértékig speciális magyar helyzetről és a szűk tagállami mozgástérről nyilatkozott lapunknak a szaktárca vezetője.
Az elkövetkező években alapjaiban változik meg az uniós agrártámogatások rendszere, ám erről alig pár sorban vesz tudomást a kormányprogram idevágó fejezete. A vidékfejlesztés új lehetőségeiről, a bizonyos mértékig speciális magyar helyzetről és a szűk tagállami mozgástérről nyilatkozott lapunknak a szaktárca vezetője.

Magyar Narancs: A kormányprogram úgy tárgyalja a vidékfejlesztést, mintha csak a mezőgazdaság átalakítására volna szükség. Holott az unió éppen a diverzifikáció irányába indult el.

Gráf József: Eddig a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv, valamint az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program pályázatai többségükben különböző agrártevékenységekhez, végső soron a termeléshez kötődtek. Az unió azonban a közös agrárpolitikában is lefektetett filozófiája szerint a támogatásokat elválasztja a termeléstől, azaz úgy biztosítanak jövedelmet a vidéken élők számára, hogy a nagy tömegű mezőgazdasági termelés lehetőleg ne okozzon piaci zavarokat. Hiszen Európa élelmiszer-ipari alapanyagból és élelmiszerekből önellátó, és jelentős exportja is van, tehát a termelési szint további növelésének nincsen értelme.

MN: Mondhatni, belefullad a méregdrágán megtermelt termékeibe.

GJ: Igen, ezért a két alapot összevonták, a létrejövő Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA) együtt kezeli a mezőgazdaságot és a vidékfejlesztést. Ebből Magyarország hét év alatt mintegy 2500 milliárd forinthoz juthat hozzá, ami az EMVA négy tengelye között oszlik meg. A versenyképesség javítására jut 40 százalék, ez magában foglalja a szakképzést, a fiatal gazdák induló támogatását, a kedvezményes nyugdíjazást, az üzemek korszerűsítését, infrastrukturális fejlesztéseket, szaktanácsadást. A mezőgazdasági területek fenntartható használatára költjük el a pénz 45 százalékát. Ez jelenti az agrárkörnyezet-gazdálkodást, a termelésből kivont területeket, erdősítést, energianövények termesztését vagy a területek turisztikai célú használatát. A források 10, illetve 5 százalékából két új terület támogatása valósul meg. A vidéki gazdaság diverzifikációja, a vidékiek életminőségének javítása a turizmus feltételeinek, a falvak állapotának javításával, a természeti és épített örökség megőrzésével. És a LEADER-program keretében közösségi célok támogatásával: például borutak szervezéséhez, turisztikai rendszerek kialakításához, a helyi jövedelemszerzés egyéb lehetőségeihez nyújtott segítséggel.

MN: Ezeket az arányokat mi határoztuk meg?

GJ: Van egy javasolt uniós intervallum, azon belül mi döntünk, majd ezek alapján írunk ki pályázatokat. A tervezet a héten elkészült, még van fél évünk, addig tárgyalunk a gazdaszervezetekkel, érdekképviseletekkel, amelyek hozzá-tehetik a javaslataikat. Az alapelképzelést egyébként már elküldtük az uniónak, nehogy abszolút rossz irányba induljunk, és a napokban kapunk választ arra, hogy beilleszthető-e az uniós kifizetési rendszerbe. Közös az agrárpolitika, azon belül a nemzeti célokat elég szűken lehet megfogalmazni, de azért meg lehet.

MN: Mi az oka annak, hogy a kormányprogram éppen a lényegi változásokat illetően a legszűkszavúbb?

GJ: Nézze, ez egy több száz oldalas anyag, a kormányprogram pedig politikai célkitűzések megfogalmazása, vagyis más a profilja. Az a feladata, hogy a termelők megértsék, milyen irányba szeretnénk menni. Az azért szerepel benne, hogy a fogyasztók egészséges és biztonságos élelmiszer-ellátása és a magyar termelők védelme kiemelt jelentőségű.

MN: A természetközeli gazdálkodást preferáló, ún. második pillér eddig is létezett, mi mégis szinte csak az intenzív termelés fejlesztésével foglalkoztunk.

GJ: A helyzet ugyanis az, hogy a régi tagországok a termelés nagyságrendjében és intenzivitásában a kapacitásaik 95 százalékán álltak meg, míg mi jelenleg a 60 százalékán vagyunk. Mivel az új tagországoknak nem adták meg a támogatásokban ugyanazt a nagyságrendet, mint a régieknek, egy kicsit lassú ez a kiegyenlítődés. Nekünk mindenesetre 2011-12-ig még a termelésben is el kell jutnunk az adottságainknak megfelelő szintre, és akkorra fog a támogatási szint is kiegyenlítődni.

MN: Eközben az uniós termelési támogatás is csökken.

GJ: A 2007-2013 közötti időszakban a támogatás átáll az SPS-rendszerre: azaz a megelőző két év alatt a termelőhöz mindenféle jogcím alapján érkezett támogatásokat összeadják és egy évre vetítik; ezt fogja onnantól hét évig kapni, mindig ugyanannyit. Tehát a csökkenés az inflációból adódik, és lehet, hogy ebből még 5- 10 százalékot induláskor levesznek, de ez még nem dőlt el. Ezentúl, ha a gazdálkodó csak kultúrállapotban tartja a területét és megfelel a környezetvédelmi és egyéb előírásoknak, akkor ezt a pénzt megkapja, akár előállít valamit, akár nem. Jövedelmet biztosítanak neki, hogy ne kelljen abbahagynia a gazdálkodást és elköltöznie.

MN: Az életképes birtokméret kialakítását a kormányprogram is ambicionálja. Ennek legnagyobb gátja leegyszerűsítve az, hogy aki vehetne földet, annak nincs rá pénze vagy nem is akar vásárolni, akinek lenne pénze - a külföldiek, illetve a cégek -, az a hatályos földtörvény értelmében nem vehet. Pedig például egy állattartó telep úgy tud versenyképes lenni, ha a saját földjén termeli meg a takarmányt. A napokban ismét előkerült az a javaslat, hogy a társas vállalkozások előtt megnyitnák a földszerzés lehetőségét. Mekkora esély van erre?

GJ: Ez nemcsak szakmai kérdés, hanem politikai is.

MN: A termőföld döntő része több mint kétmillió ember magántulajdonában van. Milyen politikai érv szól amellett, hogy ők nem adhatják el bárkinek a tulajdonukat? A stratégiai ágazatnak tartott élelmiszeriparban és a pénzügyi szektorban is akárki vásárolhat.

GJ: A föld speciális, korlátozott jogú tulajdon. Csak úgy lehet használni, hogy másnak ne okozzanak vele kárt. Jelen pillanatban a politikai helyzet és a magyar agrártársadalom erre nincs felkészülve. Sok mindent kell még tennünk, hogy az emberek megértsék, mi ennek az igazi szerepe. Átmeneti helyzetben vagyunk, ezért a jogi személyek földtulajdonhoz juttatását ma még nem tartom aktuálisnak. Viszont a jogi személyek tulajdonosainak, a részvényeseknek mint magánszemélyeknek igen. Ez legtöbbször az ott dolgozókat is jelenti, ők 300 hektárig vehetnek földet.

MN: Ha van rá pénzük. A mintegy ezermilliárd értékű földvagyonnak ez a töredékét érintheti, a földpiac gyakorlatilag döglött.

GJ: Ehhez dolgoztuk ki azt a hitelkonstrukciót, amiben, ha állami földet vásárol, gyakorlatilag önrészre sincs szükség, a kamat 3 százalék, a futamidő 20-25 év. Csak éppen a választások idején ez megint politikai téma lett, de erre vissza kell térni.

MN: A legtöbbször szintén hitelből finanszírozott műtrágya, vetőmag, gépek stb. mellett lehet még fizetni a részleteket? Jelzáloghitel eddig is volt, komolyabb érdeklődés nélkül.

GJ: A kis kamat ilyen hosszú időre elhúzva a nyereségből visszajöhet. Az ágazat tavaly nyereségoldalról jó évet zárt, az üzemi bruttó jövedelem hektáronként 248 euró volt. Igaz, ez Franciaországban 515, Ausztriában 949 euró/hektár. Ez nyilván összefügg az eszközellátottsággal is, ami a franciáknál kétszer, az osztrákoknál hatszor jobb a hazai értéknél. Azért lehetünk mégis hatékonyabbak, mert a nagyüzemben háromszor annyit üzemel egy gép, mint az európai farmernál. A helyzet biztató, hiszen 2003-ban az ágazat eredménye mínusz kilencmilliárd forint volt, 2004-ben már plusz 17, tavaly pedig 60 milliárd.

MN: Hiszen azóta jön az uniós támogatás.

GJ: Világos, de a támogatás az tulajdonképpen jövedelemkiegészítés. Éppen arra való, hogy a gazdálkodók ne menjenek tönkre, és az élelmiszerárak se nőjenek az égig.

MN: 2011-ben bekövetkezik a piacnyitás, a tapasztalatok alapján egy évvel előtte már megindul a helyezkedés az uniós átlag töredékébe kerülő hazai földek megvásárlására. Addig bekövetkezhet komolyabb változás a birtokszerkezetben?

GJ: Ma is vehet földet uniós állampolgár, ha három éve életvitelszerűen a mezőgazdasággal foglalkozik és letelepedett az országban. Egyre többen érkeznek olyan területekről, ahol a termelési feltételek valami miatt beszorultak vagy visszafejlesztésre vannak ítélve. Például több holland vállalkozó foglalkozik nálunk sertéstartással, mert a tengerszint alatti magasság miatt hígtrágyával már túlterhelt az országuk, és Dániában is vannak már korlátozó intézkedések. De azért dolgoztuk ki a hitelkonstrukciót, hogy a magyar gazdálkodókat földhöz juttassuk. Csak az utóbbi időben 70-80 ezer hektárt vásárolt fel az állam a földalapon keresztül, tehát nálunk egyelőre visszaállamosítás folyik az eladás helyett, mert mindig beleszól a politika. Kétségtelen viszont, hogy az állami föld eladása egyszerűbb. Most, hogy elmúlt a választási hisztéria, le kell ülni, és el kell készíteni egy korszerű földtörvényt.

MN: De a derogáció jövőre esedékes felülvizsgálatakor nem fogunk változtatásokat kezdeményezni.

GJ: Nem.

MN: A megváltozott támogatási rendszerrel megteremthetők a vidéken boldogulás felté-telei?

GJ: Ha nem tudjuk a 2007-2013-as EMVA diverzifikációs lehetőségeit kihasználni, megértetni a magyar agrárgazdálkodóval, hogy jövedelmet nem csak a klasszikus agrártevékenységből tud szerezni, akkor tömeges pályaelhagyásra lehet számítani. Ausztriában van olyan gazdálkodó, aki a jövedelmének tizedét szerzi csak agrártevékenységből. 'k viszik a falusi turizmust, az erdőgazdálkodást, ők kotorják az utakról a havat, kaszálják a legelőt, az út szélét, sőt ők építik a falusi utakat is. Azt a szemléletet kell megváltoztatnunk, hogy agrárvállalkozó kizárólag agrár-alaptevékenységből tud jövedelmet szerezni.

MN: Adottságaink alapján ez nem inkább csak kiegészítő jellegű lehet?

GJ: Persze, Ausztriában könnyebb. Fejlett a síturizmus, és a helyi gazdálkodóé a panzió is.

MN: Egy ideig úgy tűnt, a természetvédő lobbinak sikerül elérnie, hogy az erdőgazdálkodás felügyelete a környezetvédelmi minisztériumhoz kerüljön, végül az erdésztársadalom érdekeinek megfelelően az agrártárcánál maradt. Ez nem éppen a fenti folyamattal ellentétes lépés? (A témáról lásd publicisztikánkat a 42-43. oldalon.)

GJ: Az én megítélésem szerint Magyarországon igenis szükség van erdőgazdálkodásra. Valóban szép elv, hogy az erdőket kivonjuk a gazdálkodás alól, és kimondottan környezetvédelmi módon működtetjük. De a fejlett országokban is van fakitermelés, fafelhasználás, és ezt üzemszerűen kell biztosítani. Nyilván mi sem vagyunk természetellenesek. A gazdálkodás viszont szakmailag inkább hozzánk illik.

MN: Akkor is, ha a fakitermelés gazdasági szempontból egyre jelentéktelenebb Magyarországon?

GJ: Azért van gazdasági haszna is, és társadalmi szempontból is szükség van rá, mert sok embernek nyújt megélhetést.

MN: Nemrég igen kínos helyzetbe került a tárca az IIG Holding tulajdonosának adott megbízólevéllel. (A cég iraki-magyar tulajdonosa a több millió tonnányi intervenciós gabona Irakban történő értékesítéséhez keresett partnereket, amikor az iratra hivatkozott. A magát korábban hol sejknek, Szaddám egykori bizalmasának, hol a független iraki kormány elnökének tituláló, felszámolás, illetve végrehajtás alatt álló hazai cégeket tulajdonló üzletember neve felbukkant a madárinfluenza elleni vakcina értékesítésekor és a Magyar Iszlám Közösség által gyűjtött, 60 millió forint értékű segélyszállítmány eltűnésekor is - M. B.) Kalandorok bejöhetnek az utcáról egy miniszteri aláírásért?

GJ: Nem ő jött be az aláírásért, hanem Bognár Miklós, aki ebben a szakmában már kötött üzleteket. ' kereste meg 2005 nyarán a kabinetfőnököt azzal, hogy a gabonafölöslegünket az említett cégen keresztül megpróbálja Irakban eladni. A megbízólevelet piacfelderítésre, üzleti kapcsolatok létrehozására kapta, ilyet másnak is adunk. Ha visszajön, elmondja, milyen lehetőségek vannak, mi összehozzuk magyar cégekkel, tehát onnantól az egész a magánszférában folytatódik. De a legfontosabb, hogy a magyar kormány vagy a tárca nevében se szerződést, se elkötelezettséget nem vállalhatott, egyetlen fillért sem tudott volna elvinni. Az tényleg előfordulhat, hogy valaki rossz célra használ egy ilyen papírt, de mindenkit nem lehet lekádereztetni a nemzetbiztonsági szervekkel. Nyilván nem használ nekünk, ha valaki ilyesmibe kever bennünket, ezért majd megpróbálunk óvatosabbak lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.