Alakul az ellenállás? Újabb két debreceni tanszék határolódott el Putyin díszpolgárságától

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 7.

Belpol

Ők sem kérnek az autokraták magasztalásából.

A saját weboldalukon közölt állásfoglalásban reagált két újabb tanszék a Debreceni Egyetem vezetőinek döntésére, amely során megszavazták, hogy az intézmény díszpolgári címet ad Vlagyimir Putyin orosz elnöknek. Elsőként egy hete az Alkotmányjogi Tanszék határolódott el a szenátusi döntéstől, majd a Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék, csütörtökön pedig az Analízis és a Fizikai Kémiai Tanszék csatlakozott a nyíltan elégedetlenkedőkhöz – szúrta ki a 24.hu. Az újonnan csatlakozók jelezték, hogy az Alkotmányjogi Tanszék állásfoglalását támogatják, amelyben egyebek közt ez áll:

„Az autokraták magasztalása elfogadhatatlan számunkra, mindennel ellenkezik, amit az egyetemi szakmai munkánk során képviselünk.”

A napokban egy oktató is lépett, Vajda Mihály Széchenyi-díjas filozófus, az egyetem Filozófia Tanszékének korábbi vezetője nyílt levélben közölte, hogy visszaadja a professor emeritusi címét, mivel nem akar fenntartani semmilyen kapcsolatot egy intézménnyel, amelynek Vlagyimir Putyin a díszpolgára. Vajda Mihállyal a magyarnarancs.hu interjút készített, amelyben a döntés okairól is faggattuk.

A Magyar Narancs csütörtökön megjelent lapszámából az is kiderül, miként szállták meg Kósa Lajos emberei a Debreceni Egyetemet, és az intézmény oktatói hogyan minősítik a rektor munkáját.

Akik Putyin egyetemi díszpolgárságáról döntöttek

Hogyan szállták meg Kósa Lajos emberei a Debreceni Egyetemet? A Magyar Narancs friss számából megtudhatják. „Morális nihil.” „Gátlástalanság, elvtelenség, dilettantizmus.” „Fideszes politikusok által kívülről vezérelt belső ámokfutás.” „Pökhendi rangkórság és alávaló sunnyogás.” „A haverok és hozzátartozók helyzetbe hozása.” „Kósa Lajos és Orbán Viktor talpának intézményi szintre emelt nyalása.”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.