Alkotmánysértő a népszavazási törvény: Burkolt önkritika

  • M. L. F.
  • 2007. május 24.

Belpol

A népszavazási törvény módosítására kötelezte az Alkotmánybíróság az Országgyűlést, ugyanis a hatályban lévő jogszabály hiányosságai miatt súlyos zavarokat okoz a jogalkalmazásban. Érdekesség, hogy a május 15-i határozat szöges ellentétben áll a testület tíz évvel ezelőtti döntésével.
A népszavazási törvény módosítására kötelezte az Alkotmánybíróság az Országgyűlést, ugyanis a hatályban lévő jogszabály hiányosságai miatt súlyos zavarokat okoz a jogalkalmazásban. Érdekesség, hogy a május 15-i határozat szöges ellentétben áll a testület tíz évvel ezelőtti döntésével.

Több ponton is alkotmányellenes a népszavazásról szóló 1998-as törvény - állapította meg múlt keddi határozatában az Alkotmánybíróság (AB). Az alkotmányőrök szerint a hatályban lévő jogszabály hiányosságai veszélyeztetik a jogbiztonságot. A törvény ugyanis nem tartalmaz semmilyen előírást arra, meddig kötelezi az Országgyűlést az ügydöntő népszavazás eredménye, így nem lehet tudni, hogy a referendum alapján hozott törvényt mikor lehet a leghamarabb módosítani, esetleg hatályon kívül helyezni; miként az sem tisztázott, hogy ugyanabban a kérdésben mennyi időn belül nem lehet újabb népszavazást kitűzni.

E kikötések hiánya legutóbb az októberben hét népszavazási kezdeményezéssel előállt Fidesz- KDNP és az Országos Választási Bizottság (OVB) között okozott komoly feszültséget. Tavaly ősszel a bizottság az ellenzéki pártok több kérdőívét azért nem hitelesítette, mert a testület szerint a kérdések siker esetén burkolt alkotmánymódosítással járhatnának.

Az OVB szerint, mivel az eredményes ügydöntő népszavazás eredménye kötelező az Országgyűlésre nézve, moratórium hiányában a parlament mindaddig nem nyúlhatna az annak következtében hozott törvényhez, amíg egy új, a korábbival ellentétes döntést hozó referendum ezt lehetővé nem teszi. Csakhogy az alkotmány 28/B paragrafusa leszögezi: "Népszavazás és népi kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet." Márpedig ha a korábbi referendum nyomán hozott törvényen a képviselőknek - hatáskörelvonás miatt - nincs lehetőségük változtatni, akkor többé nem is tűzhető ki az adott ügyben népszavazás. Így előállna egy újabb, referendumra nem bocsátható kérdésfajta, anélkül, hogy ez az alaptörvény 28/C paragrafusában található tilalmi listán szerepelne. Az Alkotmánybíróság viszont az utóbbi években többször leszögezte: burkolt alkotmánymódosításra irányuló népszavazási íveket nem lehet engedélyezni.

Az AB március 8-án - szembemenve korábbi határozataival, és ellenérveinek részletes kifejtése nélkül - elutasította az OVB eme argumentációját (lásd: Urnák népe, Magyar Narancs, 2007. március 15.). Az új eljárásra utasított választási bizottság azonban nem engedett: a Fidesz tandíj-, kórház- és vizitdíj-ügyi népszavazási kérdéseit március 29-31-én ismét elvágta, és határozatában újra a burkolt alkotmánymódosítás lehetőségével érvelt. Az ellenzéki szakpolitikusok emiatt politikai elfogultsággal vádolták az OVB-t; szerintük a burkolt alkotmánymódosításra hivatkozás gumiérv, ennek alapján az összes referendumkezdeményezést vissza lehetne dobni. Fellebbezésükben a jogbiztonság szétzilálásával vádolták a bizottságot. Az AB-vizsgálat egyik indítványozója egyébként éppen az OVB volt, amely a Fideszhez hasonlóan úgy véli: a moratóriumok hiánya sérti a jogbiztonság alkotmányos követelményét.

Visszaélésre adhat lehetőséget az is, hogy tisztázatlan, meddig nem lehet változtatni egy referendum eredménye alapján hozott törvényen. Időkorlát hiányában a parlamenti többség kénye-kedve szerint módosíthatná a pár héttel korábban rákényszerített törvényt. A hazai demokratikus döntéshozatalban egyébként a referendumnak kitüntetett szerepe van: 1997-ben az AB leszögezte, hogy bizonyos esetekben a két hatalomgyakorlási intézmény (parlament és népszavazás) közül a nép szava elsőbbséget élvez. Csakhogy az Országgyűlés kezét megkötő moratórium nélkül ez az elv nem sokat ér, és értelmezhetetlen az eredményes ügydöntő népszavazás kötelező erejét kimondó alkotmányos rendelkezés.

Az elmúlt években állandó problémát okozott az 1998-as törvény azon hiányossága is, hogy ugyanabban a kérdésben meddig nem lehet újabb referendumot kitűzni. Például évről évre az AB asztalára kerül a kettős állampolgársággal vagy az ún. kórház-privatizációval kapcsolatos kezdeményezés, annak ellenére, hogy erről 2004 decemberében volt súlyos milliárdokat felemésztő voksolás. Lokális szinten nincs ilyen gond: a helyi népszavazásra vonatkozó szabályozás ugyanis előírja, hogy ugyanabban a kérdésben egy éven belül nem lehet helyi népszavazást tartani, akkor sem, ha az eredménytelen volt.

A zavart nem mellékesen maga az AB idézte elő egy 1997-es határozatával. A népszavazásról szóló törvényjavaslat előzetes normakontrollja során a bírák arra hivatkozva, hogy a tiltott tárgyköröket csakis alkotmányi szinten lehet szabályozni, kidobták a javaslatból azt a passzust, amely megtiltotta volna referendum kiírását olyan kérdésekben, amelyekben két éven belül már tartottak népszavazást. A múlt heti határozathoz különvéleményt fűző Trócsányi László a kollégái szemére vetette e következetlenséget, mondván, ezeket a kérdéseket csakis az alaptörvényben lehet szabályozni - márpedig az AB (felülírva saját 1997-es döntését) most lehetővé tette az Országgyűlésnek, hogy törvénymódosítással pótolja a mulasztásos alkotmánysértést. Az Alkotmánybíróság ugyanis felhívta az Országgyűlést, hogy szabályozási feladatának 2007. december 31-ig tegyen eleget.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.