Államvasúti bökkenők V.: Önnek egy olvasatlan üzenete van

Belpol

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) állítása szerint még május 9-én sem érkezett meg az a május 2-án keltezett hivatalos levél, amit Jean-Arnold Vinois, az EU közlekedési biztosságának vasúti liberalizációért felelős vezetője küldött Brüsszelből Pákozdi Istvánnak, a tárca vasúti ügyekben illetékes főosztályvezetőjének. A dokumentum május 15-ig szab határidőt a válaszadásra, ellenkező esetben vizsgálat megkezdését helyezi kilátásba.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) állítása szerint még május 9-én sem érkezett meg az a május 2-án keltezett hivatalos levél, amit Jean-Arnold Vinois, az EU közlekedési biztosságának vasúti liberalizációért felelős vezetője küldött Brüsszelből Pákozdi Istvánnak, a tárca vasúti ügyekben illetékes főosztályvezetőjének. A dokumentum május 15-ig szab határidőt a válaszadásra, ellenkező esetben vizsgálat megkezdését helyezi kilátásba.

Az EU-bürokrata világos tájékoztatást kért az egyik magánvasút-társasággal kapcsolatos hazai problémákról, illetve a magyar vasúti liberalizációt érintő közösségi alapelvek betartásának mikéntjéről. A Floyd Kft. vasúti teherfuva-rozási kálváriájáról már többször beszámoltunk (lásd: A vágányok mellett jó lesz vigyázni, Magyar Narancs, 2005. március 31. és Terelővágány, április 21.). Arról is részletesen írtunk, hogy Bogdán András, a cég vezetője április elején több hivatalos levelet küldött például Kóka János szakminiszternek (akitől azóta személyes meghallgatást is kért - hiába), a Gazdasági Versenyhivatalnak, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ügyvezető igazgatójának, a Központi Közlekedési Felügyelet Vasúti Felügyeletének, valamint Jean-Arnold Vinois-nak, aki az európai tagállamok vasútszabályozással foglalkozó hatóságainak munkacsoportját vezeti. Tárgyalásokat kezdeményezett a MÁV árufuvarozási üzletágával (áfu) és a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) vezetőjével is. Mindenkinek ugyanazt a kérdést tette fel: miért kell igénybe vennie bármiféle szolgáltatást a MÁV áfu-tól, saját piaci riválisától, s ha kell, miért a hivatalos díjszabástól drágábban, és minderről miért utólag kap - egyébként ultimátumszerű - értesítést?

Az azóta különböző szinteken lezajlott tárgyalások és egyeztetések végkimenetele leegyszerűsítve az lett, hogy Bogdán sehol sem kapott egyértelmű választ. Hacsak az nem számít annak, hogy az április 15-én éjjel Hegyeshalomról érkező szerelvényét már nem engedték be a BILK-re. A Floyd így nemcsak hogy elvesztette az éppen csak felszálló ágba került tranzitfuvarait - a Bécs környéki vasúttársaság (WLB) felmondta a szerződését -, de néhány nappal később az osztrákok azt is jelezték, hogy a késedelmek pluszköltségét, egy 40 ezer eurós számlát is Bogdán nyakába kívánnak varrni. Emiatt a Floyd Kft. vezetője ismét a Gazdasági Versenyhiva-talhoz fordult, és az érintetteknek jelezte: amennyiben az osztrákok tényleg benyújtják a számlát, feljelentést tesz a MÁV ellen.

A teljességhez hozzátartozik: április végétől a WLB szerelvényét már a MÁV mozdonya húzza Hegyes-halomról a BILK-re és vissza, bármi-féle gond nélkül. Vagyis a Floyd szemszögéből nézve az április 1-jén Brüsszelbe elküldött levél, valamint az arra éppen 30 nap múlva érkezett válasz lényegében hiába jött.

Más nézőpontból viszont Jean-Arnold Vinois levele - melyet Bogdán András a minisztériumtól eltérően a keltezés napján, május 2-án e-mailben megkapott - jóval túlmutat a Floyd-MÁV áfu csörtén. Az EU vasúti liberalizációért felelős vezetője ugyanis lényegében azt a kérdést tette fel: hogyhogy nem kapott jogorvoslatot a magánvasútcég a hazai fórumokon?

Furcsa egy levél

A Vinois-levél több uniós irányelvre is felhívja a figyelmet, melyek az EU-tag Magyarországra nézve is érvényesek. Ilyen például a 2001/14/EK 5. cikke, mely szerint a vasúttársaságok hátrányos megkülönböztetéstől mentesen jogosultak minimális szolgáltatások hálózaton keresztüli hozzáférésére. (E halmazba tartozik például az áramszolgáltatási rendszerhez, az üzemanyagtöltő berendezésekhez, személypályaudvarok épüle-teihez és egyéb infrastruktúrájához, az áruterminálokhoz, rendező pályaudvarokhoz, vonat-összeállító állomásokhoz és tároló vágánycsoportokhoz való hozzáférés. Az EU vélhetőleg ide sorolja azokat az "iparvágányokat", amelyeket a magyar magánvasutak nem tudnak használni.) Az infrastruktúra használatára vonatkozó irányelvek 7. cikke pedig a díjszabási elveknél egyértelműen előírja: a pályahálózat működtetőjének rendelkezésre kell bocsátania a felszámított díjakkal kapcsolatos összes szükséges információt. Vinois arra is hivatkozik, hogy a paragrafusok szerint a terminálokba bejárás díja nem lehet korlátozó. Ergo nem érti, hogy a vasúti árufuvarozást felügyelő szervek miért nem tudtak jogorvoslatot szolgáltatni a Floydnak.

A levél második részében ennek megfelelően inkább arról esik szó, hogy mi lenne ebben a folyamatban egy az EU által lényegében előírt szabályozó hatóság feladata - finoman utalt azonban arra is, hogy tisztában van a magyar valósággal. Az "In Hungary the Rail Regulatory Body does not yet seem to be effective" (hevenyészett fordításban: "Nem látszik, hogy Magyarországon a vasúti szabályozó hatóság működne") megfogalmazás legalábbis ezt bizonyítja.

A levélben szereplő "Regulatory Body" kifejezés egyértelműen hatósági szervezetet nevez meg, ez viszont nálunk nincs. (A legfrissebb verzió szerint a Magyar Vasúti Hatóság 2006. január 1-jével kezdi meg működését.) Az eddig úgy-ahogy kiosztott vasútszabályozó és kontrolláló szerepek alapján problémás az ügyben a korábban többek által hivatkozott Pályahaszná-lati Testületre (PHT) mutogatni, mert az ad hoc jellegűre tervezett testület nem hatósági szervezet, és egyébként is csak papíron létezik. A kérdésben illetékes Tárnai László, a Közlekedési Főfelügyelet vasúti osztályának vezetője kérdésünkre megerősítette: a PHT eddig egyetlen alkalommal sem ült össze. De elmondása szerint ennek az is oka, hogy a másodfokú hatóságként aposztrofált testülethez eddig még senki sem fordult. Ez a tény azonban egyesek szerint akár úgy is olvasható: a csatlakozási tárgyalásokon az EU-nak bejelentettünk egy fiktív hatóságot, ami most derül ki és kezd kínossá válni.

Antal Dániel miniszteri biztos, aki a Magyar Vasúti Hivatal felállításával van megbízva, és ezért részt vesz a Vinois által elnökölt munkacsoport tevékenységében, úgy látja: a Vinois-levél egyfajta utolsó figyelmeztetésnek tekinthető, mielőtt hivatalos eljárás indulna Magyarország ellen. "Mivel a bizottság egyébként 2006. január 1-jéig kívánta volna a magyarországi helyzetet megvizsgálni, a most kilátásba helyezett eljárás gyors és határozott lépésekkel még megelőzhető lenne. A szakapparátusnak május 15-ig megnyugtató választ kell adnia Vinois úrnak, de azt is célszerű lenne garantálnia, hogy a Floydéhoz hasonló eset ne fordulhasson elő. Addig sem, amíg létrehozzuk a piacfelügyeleti szervet" - mondta a miniszteri biztos.

A gyorsasággal azonban baj lehet, mert - mint az a fentiekből kiolvasható - Pákozdi Istvánhoz és a minisztériumhoz hivatalosan állítólag még nem érkezett meg a levél. Sőt a főosztályvezető egy közleményben jelentette be május 9-én, hogy ilyen levél nincs is. Ami mindjárt két kérdést vet fel: 1. Ha Vinois írta a levelet, akkor miért nem találják az elektronikus nyilvántartás-ban? 2. Ha nem Vinois írta, akkor ki? A második kérdésre brüsszeli kollégánk is keresi a feleletet, sajnos az illetékes hivatalból lapzártánkig nem érkezett válasz.

Brüsszeli járat

Pákozdi Istvánt az ügy miatt hiába kerestük, a főosztályvezető titkárnője rutinosan, több lépcsőben is hárította a kapcsolat felvételének lehetőségét. Horváth Zsolt Csaba, az egy hónapja közlekedési ügyekben kinevezett helyettes államtitkár azonban azzal együtt is hajlandó volt részletes tájékoztatást adni, hogy ő sem tud a levél hivatalos megérkezéséről. Annyit elárult: Bogdán Andrástól nem hivatalosan már a múlt héten megkapták a papirosokat. És bár hivatalosan reagálni csak a Vinois-levél postakönyvbe kerülése után fog, azt azért elismeri, hogy jelenleg az egész vasúti főosztály ezen az ügyön dolgozik. Horváth Zsolt Csaba szerint most az a legfontosabb feladatuk, hogy az uniós előírásoknak érvényt szerezzenek. "Kell, mert nincs más út" - mondta a helyettes államtitkár, majd hozzátette: "Egyértelmű előírások vannak, amiket a MÁV-nak is be kell tartania." Az ő olva-satában a Vinois-levél arról szól, hogy az elmúlt évtized halasztga-tásai miatti lemaradásunkat minél hamarabb le kell dolgozni. "A levelet nem érzem olyan jellegűnek, hogy nagy meglepetéseket tartalmazna" - mondta, ám úgy látja: a Vinois által megfogalmazottak egy jelenleg is folyamatban lévő átalakításból kiragadott pillanatnyi helyzetre kérdeznek rá. Állítja: ha nem kerülhető el, a GKM áll a vizsgálat elé. Ezért is utazik Horváth május 17-én Brüsszelbe (mint mondja, már április 20-án jelezte ebbéli szándékát az EU illetékeseinek), ahol szerinte le kell tenni a szükséges dokumentumokat, de nyíltan be kell számolni a nehézségekről is; ami ugyancsak e munkának a meglétét igazolja.

A lapzártánkkor érkezett hír, miszerint kedden reggel az mtv reggeli műsorában az ügyben Gaál Gyulát, a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatóját hívták be, a történteket legalábbis ironikussá teszi. Az alapszituáció szerint ugyanis a Floyd Kft. "a sértett", a MÁV Rt. "a tettes", és az ügyben - ha áttételesen, működőképes hatóságok felállításával is - a GKM-nek kellett volna igazságot tenni. És ezen a Vinois-levél megérkezése vagy meg nem érkezése semmit sem változtat.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Rainer-Micsinyei Nóra:

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”