„A politikai demagógia legrosszabb eszközei közül való, még csak jelentős politikai tőkét sem lehet belőle kovácsolni” – vélekedik Gál Róbert Iván arról a népszavazási kezdeményezésről, amely a férfiaknak is megengedné, hogy 40 éves munkaviszony után nyugdíjba vonuljanak. A Népességtudományi Kutatóintézet kutatója szerint a fix szolgálati időhöz kötött, korhatár előtti nyugdíjazás hátrányosan érintené a jelenlegi nyugdíjasokat és a járulékfizetőket, de hosszabb távon ártana az állítólagos kedvezményezetteknek is. „Nem is értem azt a nyugdíjszakértőt, aki nem ellenzi az ötletet, egyúttal nem hívja fel a figyelmet egy ésszerű előre hozott nyugdíjrendszer szükségességére” – teszi hozzá Simonovits András, az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetének tudományos tanácsadója.
A szakértők figyelmeztetései ellenére szakszervezeti aktivisták már javában gyűjtik az aláírásokat. Ha november 2-ig meglesz a 200 ezer támogató, népszavazáson dőlhet el, hogy a férfiak is elmehetnek-e nyugdíjba 40 év szolgálati idő után (és a nyugdíjkorhatár betöltése előtt; ez jelenleg 62,5 év, de 2020-ig fokozatosan 65 évre emelik). A népszavazást Bodnár József, a Vasutasok Szakszervezete miskolci tisztségviselője kezdeményezte, a Nemzeti Választási Bizottság első körben megtagadta a kérdés hitelesítését, ám a Kúria június 30-án felülbírálta a döntést (az ellentétes határozatokkal bővebben keretes írásunkban foglalkozunk). Bodnár mellé máris felsorakozott a két nagy szakszervezeti konföderáció, a Magyar Szakszervezeti Szövetség és a LIGA. Támogatja a népszavazást az MSZP is, a pártok közül azonban a Jobbik profitálhat leginkább a téma napirenden tartásából, hiszen a nemzeti radikálisok már februárban követelték a korhatár előtti nyugdíjazás kiterjesztését. Hiába lesz a majdani népszavazás szinte biztosan eredménytelen, a Fideszt kellemetlenül érintheti a szakszervezeti támadás, amennyiben kidomborítja az Orbán-kormány „nyugdíjreformjának” anomáliáit.
|
A Nők 40 programmal a 2010-es önkormányzati választást megelőzően állt elő a Fidesz–KDNP, a szükséges jogszabályi változtatásokat gyorsan átverték az Országgyűlésen, így a kedvezményt már 2011-ben kihasználhatták az érintett korcsoporthoz tartozók. Az új rendszer lényege, hogy a nők 40 éves jogosultsági idő után akkor is nyugdíjba mehetnek, ha nem érték el az aktuális általános nyugdíjkorhatárt (a jogosultsági időbe beleszámítanak a gyermeknevelésre fordított évek is, de szükséges minimum 32 éves munkaviszony igazolása). A kormány jelentősen alulbecsülte a program várható népszerűségét: az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság idén januári adatai szerint 122 ezer nő kap korhatár előtti nyugdíjat, a hvg.hu pedig kiszámolta, hogy bevezetése óta 600 milliárdnál is többe került a Nők 40; 2016-os költségvetési előirányzata pedig újabb 196 milliárd forint.
A konyhában a helyük
Jogilag semmi nem tiltja a nők eltérő kezelését, különösen azután, hogy Orbánék az alaptörvénybe is beleírták: „törvény az állami nyugdíjra való jogosultság feltételeit a nők fokozott védelmének követelményére tekintettel is megállapíthatja.” A kedvezmény indokaként azt szokták felhozni, hogy a nők átlagosan alacsonyabb bére miatt a nyugdíjuk is elmarad a férfiakétól, mivel a nyugdíjrendszer sem ismeri el a nem regisztrált háztartási munkát. Ez látszólag erős érv: az Európai Bizottság 2012-es adatai szerint Magyarországon 20,1 százalékos a különbség férfiak és nők átlagos bruttó órabére között, ennek megfelelően a nők 2015-ös havi öregségi átlagnyugdíja több mint 16 ezer forinttal marad el a férfiakétól (112 234 forint a 128 719-cel szemben). Az is igaz ugyanakkor, hogy 2012-ben a 65 éves férfiak átlagos további várható élettartama 14,3, míg a 65 éves nőké 18,1 év volt, tehát az alacsonyabb nyugdíjat a nők hosszabb ideig kapják. Ebből következik, hogy özvegyi nyugdíjra is túlnyomó többségben nők válnak jogosulttá.
A legnyomósabb érv a Nők 40-nel szemben, hogy meg sem próbálja felszámolni a nők bérhátrányát, sőt, a hagyományos nemi szerepek sulykolásával még meg is erősíti a fizetési szakadék egyik fő kiváltó okát. A Fidesz-frakció a népszavazást ellenző közleményében például azt írja, hogy „a Nők 40 program a nyugdíjhoz közeledő nők megbecsüléséről szól, akik évtizedeken át keményen dolgoztak, és mellette gyermekeket neveltek fel. A férfiaknak azonban a legnagyobb becsülés a munka, és az, ha szükség van rájuk.”
Simonovits András úgy látja, ha valóban a bérhátrány csökkentése volna a cél, akkor más társadalompolitikai eszközöket kellene választani. Előremutató például a svéd megoldás, ahol a szülés utáni fizetett szabadságot csak akkor tudják teljesen kihasználni a családok, ha valamennyit az apa is otthon marad a gyerekkel. De a nyugdíjrendszerben is lehetne másképpen kompenzálni a nőket, ebbe az irányba mutatott a Népesedési Kerekasztal nagy vihart kiváltó ajánlása, mely a felnevelt gyerekek számától és iskolai előmenetelétől javasolta függővé tenni a szülők nyugdíját. Gál Róbert Iván, a kerekasztal külsős szakértője szerint a nőknek kedvezne minden változtatás, amely a járulékfizetésen kívül egyéb teljesítményt is figyelembe venne a nyugdíj megállapításakor. „A kerülőutas pozitív diszkriminációs megoldások helyett a gyereknevelés szerinti nyugdíj-megállapítás mellett lennék” – magyarázza a Narancsnak Gál (a Népesedési Kerekasztal javaslatáról bővebben lásd: „Kivetettünk egy gyerekességi adót”, Magyar Narancs, 2014. augusztus 14).
Előbb-utóbb összeomlik
A népszavazás támogatóinak tehát igazuk van abban, hogy a Nők 40 program a pozitív diszkrimináció torz és kontraproduktív változata – de ebből nem következik, hogy a kedvezményt ki kellene terjeszteni a férfiakra is. Inkább a női kedvezmény kivezetése és az egész nyugdíjrendszer átgondolása volna időszerű. „A világon mindenütt kifelé megy a divatból a rögzített szolgálati időtartam és a rögzített nyugdíjkorhatár. A trend és a jó gyakorlat az, hogy valamilyen külső demográfiai tényezőtől (például várható élettartam) tesszük függővé a korhatárok alakulását. Döntsenek az előre lefektetett algoritmusok a mindig késlekedő politikusok helyett” – érvel Gál Róbert Iván. A kutató szerint további probléma a 40 éves szabállyal, hogy azon kedvezményezetteknek is hátrányos, akik idő előtt nyugdíjba mennek, holott képesek lennének tovább dolgozni. Ha ugyanis tovább dolgoznának, reálbérük gyorsabban növekedne, mint az inflációt követő nyugdíj, így magasabb kezdő nyugdíjra és életük végéig nagyobb összegű ellátásra számíthatnának, s így jobban védve lennének az időskori elszegényedéstől.
Simonovits András véleménye szerint a Nők 40 kiterjesztése helyett a korhatár előtti nyugdíjak rugalmas rendszerét kellene visszahozni. Ez valamennyire találkozik a népszavazás pártolóinak érvelésével. Az MSZP-s Korózs Lajos például azzal magyarázza lapunknak a párt kiállását, hogy a kormány megszegte a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodás egyik pontját: az első fél évben semmit nem tett a kivezetett korhatár előtti ellátások pótlásának érdekében (ahogy egyébként a munka törvénykönyvét és a sztrájkjogot illetően sem közeledett a kormány és a szakszervezetek álláspontja). Simonovits szerint azonban sokatmondó, hogy mindenki a viszonylag keveseket érintő korkedvezményes nyugdíjról beszél, az előre hozott nyugdíj eltörlése miatt szinte nem is háborognak.
A korkedvezményes nyugdíj kizárólag a veszélyes, egészségkárosító munkakörben dolgozókat (vasutasok, autóbusz-vezetők) érintette, bizonyos számú ilyen munkahelyen ledolgozott év után lehetett egy vagy két évvel előre hozni az egyéni nyugdíjkorhatárt. A rendszer idén január 1-jével megszűnt, már csak a korábban megszerzett kedvezményeket lehet beváltani (bővebben lásd: Válasz nélkül, Magyar Narancs, 2014. december 4.). A 2012-ben kivezetett előre hozott nyugdíj ellenben nem függ a munkakörülményektől, mindössze arra épít, hogy az általános öregségi nyugdíjkorhatár mellett legyen egy alacsonyabb, minimum korhatár is. A minimum korhatár betöltése után bárki elmehet nyugdíjba, de kezdő ellátásának összege az általános korhatárig hátralevő évekkel arányosan, például évenként 2, 3 vagy 4 százalékkal csökken. Simonovits szerint ez igazságosabb lenne, mint a szolgálati időt figyelembe vevő kedvezmény, mert nem fordulhatna elő, hogy valaki 58 évesen elmehet nyugdíjba, míg más 62 évesen sem. Vágó Sebestyén, a Jobbik országgyűlési képviselője viszont a 40 éves megoldást támogatná, mivel szerinte igazságtalan lenne alacsonyabb nyugdíjjal büntetni azokat, akik egészségügyi okokból nem tudnak tovább dolgozni.
Az biztosnak tűnik, hogy a csökkentett összegű előre hozott nyugdíj ellenösztönzőként hatna a korai nyugdíjba vonulásra, így az államkasszát sem terhelné meg annyira, mint a 40 éves szabály kiterjesztése a férfiakra. A Nemzetgazdasági Minisztérium számításai szerint egy Férfiak 40 programot a bevezetés évében 100 ezren, minden további évben 40-50 ezren vennének igénybe, és ez évente 150-200 milliárdos pluszkiadást jelentene. Ráadásul a nyugdíjkorhatár emelkedésével egyre növekvő időtartamban élvezhetnék az előre hozott nyugdíjat a kedvezményezettek. Ez persze nem borítaná fel azonnal a nyugdíjrendszert, a népszavazáspártiak hosszan sorolják azokat a felesleges állami kiadásokat, amelyekből fedezni lehetne az első évek költségeit. Mivel azonban a demográfiai trendek is veszélyeztetik a rendszer fenntarthatóságát, az általunk megkérdezett szakértők szerint idővel elkerülhetetlen lenne a nyugdíjcsökkentés vagy a járulékemelés.
Abban az elég valószínűtlen esetben, ha a népszavazás sikeres lesz, a Fidesz nehéz döntési helyzetbe kerülhet. Vagy a választás előtti évben szüntetik meg a nők korhatár előtti ellátását, vagy mindenki nyugdíját csökkentik, vagy lemondanak a hosszú távon fenntartható nyugdíjrendszerről. Nem nehéz megtippelni, hogy egy ilyen szituációban melyik megoldást választanák.
Nem olyan bonyolult „Egyetért-e ön azzal, hogy az Országgyűlés a nyugdíjjogszabályok megfelelő módosításával a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől a férfiak számára is tegye lehetővé Magyarországon a nők számára biztosított kedvezményekkel történő nyugdíjba vonulás lehetőségét?” Pontosan így szól Bodnár József kérdése, melyet 2015. április 1-jén juttatott el a választási irodához. A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) nem engedte népszavazásra bocsátani a kérdést. A testület szerint a kérdésben tartott sikeres népszavazás „jövőbeli költségvetéseknek az öregségi nyugdíjra vonatkozó költségvetési előirányzatát befolyásolná”, ilyen kérdésben pedig az alaptörvény szerint nem lehet népszavazást tartani. A választói egyértelműség követelményét sem látta megvalósulni az NVB, mivel a nyugdíjrendszer bonyolultsága miatt a választó nem látná át döntése társadalmi, pénzügyi és egyéb hatásait. Felülvizsgálati kérelmében Bodnár azzal érvelt, hogy a kérdés nem jár automatikus költségvetési hatásokkal, mert „a jogalkotó maga dönti el, hogy a nemek közötti esélyegyenlőséget hogyan, milyen irányban kívánja megteremteni”. Azaz Bodnár – és a Kúria – szerint formálisan a Nők 40 eltörlésével is megoldhatná a helyzetet a Fidesz, persze erről a népszavazási kampányban vélhetően nem sok szó esik majd. A kérdés túlzott bonyolultságával sem értett egyet A Kúria zöld jelzése ellenére igencsak korai volna a szakszervezetek sikeréről beszélni. A 200 ezer aláíráson túl az érvényes és eredményes népszavazás feltétele, hogy a választópolgárok több mint fele részt vegyen és a résztvevők többsége igennel szavazzon. Ez körülbelül 4 millió szavazót és 2 millió támogatót jelent, ám nagyon nehéz elképzelni, hogy a szakszervezetek és a megosztott ellenzék (az Együtt deklaráltan nem ért egyet a népszavazással) képes lesz ennyi embert megszólítani. |