Autólopás és védelem: Valaki figyel

  • Tódor János
  • 1997. július 17.

Belpol

Magyarországon naponta hatvan autót - ebből negyvenet Budapesten - tulajdonítanak el. A rendőrségi feljelentés: halottnak a csók. Marad még esetleg, ha akad elszórni való fölösleges néhány százezrünk, a Juventus vagy a Danubius hullámhosszán bonyolított cserebere, amely többnyire a nepperek győzelmével végződik.
Magyarországon naponta hatvan autót - ebből negyvenet Budapesten - tulajdonítanak el. A rendőrségi feljelentés: halottnak a csók. Marad még esetleg, ha akad elszórni való fölösleges néhány százezrünk, a Juventus vagy a Danubius hullámhosszán bonyolított cserebere, amely többnyire a nepperek győzelmével végződik.

Az FBZ 969-es rendszámú Fiat Typo kempinggatyás (ex)tulajdonosa múlt szerdán, amikor a házuk elől elkommunizálták az ötéves gépet, annak rendje és módja szerint megtette a rendőrségen a feljelentést, azután nagy levegőt véve megkérdezte a kapitányságiakat, mit tanácsolnak, hogyan tovább. Kapásból a Juventust javasolták. "Mivel úgy gondoltam, hogy nekem megér pár százezret, hogy visszakapjam a kocsimat, feladtam egy hirdetést, hogy visszavásárolnám. Két alkalommal ment le, hatezer forintot fizettem érte. Aztán ültem otthon és két napon át vártam a telefont, mindhiába." Autószerelője hívta föl a figyelmét a Falconra. A gépjárműkereső szolgálat fél évre húszezer forintért - vagy egy hónapra ötezerért, szükség esetén meghosszabbítva - vállalja az eltűnt kocsi kutatását, ami úgy történik, hogy a járgány adatait felveszi rendszámfelismerő rendszerébe.

Horváth László, a rendszert kifejlesztő Comproject Kft. marketingigazgatója elmondta a Narancsnak, hogy naponta 50-60 telefonos megkeresés érkezik hozzájuk a kétségbeesett autótulajdonosoktól. "Elengedhetetlen, hogy az ügyfél személyesen is megjelenjen, s iratokkal bizonyítsa, valóban az övé az ellopott autó." A

rendszámfelismerő

rendszer

automatikusan ellenőrzi a közúton haladó járműveket. A rendszer egyik eleme az informatikai központ, a másik a fix, illetve az autókba beszerelt, vagyis mobil megfigyelési pontokhoz kötött gépjármű-azonosító berendezés. A rögzített azonosítókat elsősorban határátkelőhelyekhez telepítették, ahol a határőrök, illetve a vám- és pénzügyőrök a határhoz érkező autókat ellenőrzik, a mobil berendezések pedig a rendőrség és a polgárőrség gépkocsijaiba szerelve pásztázzák a forgalmat. Egy számítógéppel összekötött videókamera figyeli a gépkocsikat, megkeresi, leolvassa a rendszámot, s ezt a képet továbbítja a központhoz. A számítógép fogadja az adatokat, értelmezi és összeveti azokat a benne lévő adatbázissal. A videókamera monitorán a jármű képe mellett rögtön megjelenik az is, hogy a leolvasott rendszámot milyen színű és gyártmányú személygépkocsinak adta ki a rendőrség, s ezt a számítógép emberi hangon közli a kezelőjével, ekképp: "kék Skoda", "zöld Mercedes" stb. Ha tehát a rendszám eltér a forgalmi engedély szerinti, vagyis a rendőrség által nyilvántartott gépkocsitól, rögtön kiemelhető a forgalomból. Amennyiben pedig a rendszámot az adatbázisban körözöttként tartják nyilván, a gép erre hangjelzéssel (a sólyométól némileg elütő hangfekvésben) és a képernyő villogásával hívja fel a kezelő figyelmét.

A rendszert megvette Csehország, Szlovákia és Svájc, továbbá, Ladányi György ügyvezető igazgató szerint, komoly érdeklődést keltett az angol rendőrök körében. Annak rendje és módja szerint viszont a Falcon egyelőre

nem próféta

a saját hazájában. Erről az ügyvezető igazgató nem szívesen beszél, nem akarja gyengíteni pozíciójukat a jelenleg még elbírálás alatt álló belügyminisztériumi tenderpályázaton. A rendszámfelismerő rendszert már másfél éve felajánlották ingyenes használatra a rendőrségnek, de levelükre érdemi választ mind ez ideig nem kaptak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Falcon-kamerákat ne lehetne látni rendőrautókban: a Hungária Biztosító eddig 21 darabot vásárolt belőle, s ajándékozta aztán a megyei, illetve kerületi kapitányságoknak. Emellett még vagy kéttucatnyi készülék van a polgárőrség használatában. Az Országos Polgárőrség Szövetséggel májusban kötött együttműködési szerződés értelmében "a Polgárőrség vállalja a Falcon-berendezések folyamatos üzemeltetését, és kötelezettséget vállal arra, hogy a gépjármű-ellenőrzések során a Falcon riasztójelzését mindenkor figyelembe veszi és a szokásos ellenőrzéseket kiterjeszti a Falcon által jelzett rendellenességekre is".

A meglehetősen leabált bordó Audi a Pólus Centerrel átellenben, egy Esso-kútnál vár bennünket. Kicsit meglepődünk, amikor a benne ülő polgárőrt, Krasznai Attilát egyedül találjuk a kocsiban. Eddig úgy tudtuk, hogy

egy rendőr nem rendőr,

s abban a tévedésben voltunk, hogy ez a polgárőrökre fokozottan igaz. Krasznai polgárőr azonban láthatóan ura a helyzetnek: a számítógép klaviatúrája az ölében, a kamera objektívje pedig a benzinkútra bekanyarodó gépkocsira irányozva. Itt tehát nincs akadálya annak, hogy akár egyedül intézkedjen, ha géphangján bejelez a Sólyom. Mindenesetre az intézkedés mikéntjét firtató kérdésre lakonikus válasz érkezik: "Nekem nem az a dolgom, hogy agyonverjem őket." Ez az Audi egy hamisítatlan híradós autó, megszámlálhatatlan antenna tör bordó testéből az ég felé. S bár szolgálati titkokat nem szívesen közlünk, annyit azért elárulhatunk, hogy a polgárőr járőr permanens összeköttetésben áll a XIV. kerületi kapitányság ügyeletével. A Falcon-rendszer használatának egy kevésbé hatékony módja, amit a Narancs stábja láthatott: "amikor lopott kocsira vadászunk, mindig szervezünk rá hivatásosokat is. Olyankor pár száz méterre tőlünk mindig ott van a rendőrségi autó is, szükség esetén ők intézkednek", avat be bennünket a polgárőr, aki civilben biztonság- és híradástechnikai szakember. Döngetünk a Nagy Lajos király útján, közben monoton egykedvűséggel olvas a gép: "ibolya Renault, piros Lada, zöld Peugeot", de sehol egy kakukkfióka. "Először persze mindenkinek tetszett a dolog, mindenki vadászni szeretett volna, de nyűg is tud ám ez lenni", mondja Krasznai, ölében a billentyűzettel. Polgárőrnek lenni amúgy sem olcsó szabadidős tevékenység, merthogy - legalábbis Zuglóban - a benzint a vadászó-portyázó polgárőr maga fizeti. "A rendőrök is szerették, de nincs rá idejük, hogy szeressék a falconos videózást, mert helyszínt kell biztosítaniuk, egyéb kevésbé izgalmas dolgokat."

Tódor János

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.