Autólopás és védelem: Valaki figyel

szerző
Tódor János
publikálva
1997/29. (07. 17.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Magyarországon naponta hatvan autót - ebből negyvenet Budapesten - tulajdonítanak el. A rendőrségi feljelentés: halottnak a csók. Marad még esetleg, ha akad elszórni való fölösleges néhány százezrünk, a Juventus vagy a Danubius hullámhosszán bonyolított cserebere, amely többnyire a nepperek győzelmével végződik.

Magyarországon naponta hatvan autót - ebből negyvenet Budapesten - tulajdonítanak el. A rendőrségi feljelentés: halottnak a csók. Marad még esetleg, ha akad elszórni való fölösleges néhány százezrünk, a Juventus vagy a Danubius hullámhosszán bonyolított cserebere, amely többnyire a nepperek győzelmével végződik.

Az FBZ 969-es rendszámú Fiat Typo kempinggatyás (ex)tulajdonosa múlt szerdán, amikor a házuk elől elkommunizálták az ötéves gépet, annak rendje és módja szerint megtette a rendőrségen a feljelentést, azután nagy levegőt véve megkérdezte a kapitányságiakat, mit tanácsolnak, hogyan tovább. Kapásból a Juventust javasolták. "Mivel úgy gondoltam, hogy nekem megér pár százezret, hogy visszakapjam a kocsimat, feladtam egy hirdetést, hogy visszavásárolnám. Két alkalommal ment le, hatezer forintot fizettem érte. Aztán ültem otthon és két napon át vártam a telefont, mindhiába." Autószerelője hívta föl a figyelmét a Falconra. A gépjárműkereső szolgálat fél évre húszezer forintért - vagy egy hónapra ötezerért, szükség esetén meghosszabbítva - vállalja az eltűnt kocsi kutatását, ami úgy történik, hogy a járgány adatait felveszi rendszámfelismerő rendszerébe.

Horváth László, a rendszert kifejlesztő Comproject Kft. marketingigazgatója elmondta a Narancsnak, hogy naponta 50-60 telefonos megkeresés érkezik hozzájuk a kétségbeesett autótulajdonosoktól. "Elengedhetetlen, hogy az ügyfél személyesen is megjelenjen, s iratokkal bizonyítsa, valóban az övé az ellopott autó." A

rendszámfelismerő

rendszer

automatikusan ellenőrzi a közúton haladó járműveket. A rendszer egyik eleme az informatikai központ, a másik a fix, illetve az autókba beszerelt, vagyis mobil megfigyelési pontokhoz kötött gépjármű-azonosító berendezés. A rögzített azonosítókat elsősorban határátkelőhelyekhez telepítették, ahol a határőrök, illetve a vám- és pénzügyőrök a határhoz érkező autókat ellenőrzik, a mobil berendezések pedig a rendőrség és a polgárőrség gépkocsijaiba szerelve pásztázzák a forgalmat. Egy számítógéppel összekötött videókamera figyeli a gépkocsikat, megkeresi, leolvassa a rendszámot, s ezt a képet továbbítja a központhoz. A számítógép fogadja az adatokat, értelmezi és összeveti azokat a benne lévő adatbázissal. A videókamera monitorán a jármű képe mellett rögtön megjelenik az is, hogy a leolvasott rendszámot milyen színű és gyártmányú személygépkocsinak adta ki a rendőrség, s ezt a számítógép emberi hangon közli a kezelőjével, ekképp: "kék Skoda", "zöld Mercedes" stb. Ha tehát a rendszám eltér a forgalmi engedély szerinti, vagyis a rendőrség által nyilvántartott gépkocsitól, rögtön kiemelhető a forgalomból. Amennyiben pedig a rendszámot az adatbázisban körözöttként tartják nyilván, a gép erre hangjelzéssel (a sólyométól némileg elütő hangfekvésben) és a képernyő villogásával hívja fel a kezelő figyelmét.

A rendszert megvette Csehország, Szlovákia és Svájc, továbbá, Ladányi György ügyvezető igazgató szerint, komoly érdeklődést keltett az angol rendőrök körében. Annak rendje és módja szerint viszont a Falcon egyelőre

nem próféta

a saját hazájában. Erről az ügyvezető igazgató nem szívesen beszél, nem akarja gyengíteni pozíciójukat a jelenleg még elbírálás alatt álló belügyminisztériumi tenderpályázaton. A rendszámfelismerő rendszert már másfél éve felajánlották ingyenes használatra a rendőrségnek, de levelükre érdemi választ mind ez ideig nem kaptak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Falcon-kamerákat ne lehetne látni rendőrautókban: a Hungária Biztosító eddig 21 darabot vásárolt belőle, s ajándékozta aztán a megyei, illetve kerületi kapitányságoknak. Emellett még vagy kéttucatnyi készülék van a polgárőrség használatában. Az Országos Polgárőrség Szövetséggel májusban kötött együttműködési szerződés értelmében "a Polgárőrség vállalja a Falcon-berendezések folyamatos üzemeltetését, és kötelezettséget vállal arra, hogy a gépjármű-ellenőrzések során a Falcon riasztójelzését mindenkor figyelembe veszi és a szokásos ellenőrzéseket kiterjeszti a Falcon által jelzett rendellenességekre is".

A meglehetősen leabált bordó Audi a Pólus Centerrel átellenben, egy Esso-kútnál vár bennünket. Kicsit meglepődünk, amikor a benne ülő polgárőrt, Krasznai Attilát egyedül találjuk a kocsiban. Eddig úgy tudtuk, hogy

egy rendőr nem rendőr,

s abban a tévedésben voltunk, hogy ez a polgárőrökre fokozottan igaz. Krasznai polgárőr azonban láthatóan ura a helyzetnek: a számítógép klaviatúrája az ölében, a kamera objektívje pedig a benzinkútra bekanyarodó gépkocsira irányozva. Itt tehát nincs akadálya annak, hogy akár egyedül intézkedjen, ha géphangján bejelez a Sólyom. Mindenesetre az intézkedés mikéntjét firtató kérdésre lakonikus válasz érkezik: "Nekem nem az a dolgom, hogy agyonverjem őket." Ez az Audi egy hamisítatlan híradós autó, megszámlálhatatlan antenna tör bordó testéből az ég felé. S bár szolgálati titkokat nem szívesen közlünk, annyit azért elárulhatunk, hogy a polgárőr járőr permanens összeköttetésben áll a XIV. kerületi kapitányság ügyeletével. A Falcon-rendszer használatának egy kevésbé hatékony módja, amit a Narancs stábja láthatott: "amikor lopott kocsira vadászunk, mindig szervezünk rá hivatásosokat is. Olyankor pár száz méterre tőlünk mindig ott van a rendőrségi autó is, szükség esetén ők intézkednek", avat be bennünket a polgárőr, aki civilben biztonság- és híradástechnikai szakember. Döngetünk a Nagy Lajos király útján, közben monoton egykedvűséggel olvas a gép: "ibolya Renault, piros Lada, zöld Peugeot", de sehol egy kakukkfióka. "Először persze mindenkinek tetszett a dolog, mindenki vadászni szeretett volna, de nyűg is tud ám ez lenni", mondja Krasznai, ölében a billentyűzettel. Polgárőrnek lenni amúgy sem olcsó szabadidős tevékenység, merthogy - legalábbis Zuglóban - a benzint a vadászó-portyázó polgárőr maga fizeti. "A rendőrök is szerették, de nincs rá idejük, hogy szeressék a falconos videózást, mert helyszínt kell biztosítaniuk, egyéb kevésbé izgalmas dolgokat."

Tódor János

szerző
Tódor János
publikálva
1997/29. (07. 17.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra