Hétfő reggel publikálta az osztrák környezetvédelmi ügynökség a Paks2 szeizmológiai kockázataival kapcsolatos jelentését; az ausztriai szakértők továbbra is kétségesnek tartják a telephely alkalmasságát - írja a Népszava.
A dokumentum, amelyre Jávor Benedek hívta fel a figyelmet a közösségi oldalán, arra figyelmeztet, hogy az atomerőmű-építésre kiválasztott területen a magyar fél által elvégzett geológiai vizsgálatok szerint a felszínen elmozdulást okozni képes, aktív (úgynevezett kapabilis) törésvonalak jelenléte valószínűsíthető.
Egy ilyen helyszínt viszont nemcsak a magyar szabályozás, hanem a nemzetközi és az orosz előírások szerint is alkalmatlannak kell tekinteni nukleáris erőmű létesítésére.
A lap emlékeztet, hogy az osztrákok korábban már jelezték ugyanezt a problémát. A magyar vizsgálati dokumentációt az osztrákok ugyanis úgy értelmezik, hogy ez azt jelzi: egy 6-os erősségű földrengés által a felszínen okozott 30-40 cm-es elmozdulást is okozhat. A szakértők szerint a hatályos magyar szabályok sem teszik lehetővé atomerőmű létesítését olyan helyszínen, amely esetében nem zárható ki minden kétséget kizáróan a fentihez hasonló felszíni elmozdulás lehetősége. Még idén februérban egy találkozó keretében igyekezett ezt tisztázni a magyar fél az osztrákokkal, de a felhozott historikus adatokat Ausztria nem tartotta meggyőzőnek.
Ugyanis úgy gondolják, hogy problémás az az állítás, hogy az erőmű 10 kilométeres körzetben nincs olyan aktív törésvonal, amely az elmúlt százezer évben elmozdulást idézett volna elő.
Az osztrák szakértők szerint ez az állítás a magyar fél által elvégzett vizsgálatok alapján tényszerűen nem igaz, figyelembe véve a Németkér törlésvonalra vonatkozó információkat.
Még nagyobb azonban az a probléma, hogy az osztrákok állítása szerint a törésvonalak nem csupán a tervezett Paks2 erőmű helyszíne alatt húzódnak, de a jelenlegi erőművet is érintik. Ez nem befolyásolja ugyan a jelenlegi erőmű blokkjainak 2030-as éek közepéig meghosszabbított működését, de a kormányzat által most elindított további 10-20 éves üzemidő-hosszabbítás engedélyeztetése során még okozhat gondot.