Orbán emberei megszereznek mindent

Az ellopott Balaton

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. március 8.

Belpol

Jól tükrözi az ország állapotát a Balaton átalakulása: a tó környéke immár a gazdagok pihenőhelye, a változás legnagyobb haszonélvezőit pedig Orbán Viktor környezetében kell keresni.

A tömegek nyaralóhelyéből az elmúlt években egyre inkább a kiváltságosok pihenőhelyévé vált a Balaton. Kormányközeli és egyéb jól menő vállalkozók vásárolják fel a legjobb telkeket, hogy oda luxusapartmanokat húzzanak fel. Eltűnőben vannak a szabadstrandok, a kempingeket beépítik, ezzel pedig egyértelműen a szegényebb rétegek szorulnak ki a tó mellől. Az új szabályozás az építkezéseknek kedvez a zöld felület és a szabadon hozzáférhető vízpart kárára, a következő években pedig több százmilliárd forintot költ a kormány a Balaton fejlesztésére. A legnagyobb beruházó és a változások legnagyobb nyertese természetesen Mészáros Lőrinc és Tiborcz István. A kormányfő jó barátja és a veje már 14 kemping és 10 szálloda tulajdonosa a Balaton körül, de a portfólióban van borászat, kikötő és golfpálya is. Az ingatlanpiacon általában úgy tartják, érdemes Mészárosék közelébe költözni, vagy a szomszédjukban befektetni, mert az ilyen környék biztosan fejlődni fog – a Balatonnál sincs ez másképp.

A Balaton a kádári konszolidáció szimbólumaként az 1950-es évektől kezdve a tömegek nyaralóhelye lett. A honi idegenforgalom legfontosabb helyszínévé tett tó és környéke központi fejlesztési tervek híján lassan leamortizálódott, a ’80-as, ’90-es évekre átcsúszott a helyi ügyeskedők és a szervezettebb alvilág kezébe (lásd: A dolgozók tava, Magyar Narancs, 2015. május 28.). A határok megnyílása óta a Balaton presztízse és pozíciója folyamatosan romlott, az utóbbi években viszont újra pezsgés van, és még csak nem is a retróhullám miatt. Elsősorban a budapesti felső-középosztály kezdte újra felfedezni a Balaton-felvidéket, a Káli-medencét, majd északról elindulva lassan az egész Balatont. E folyamattal párhuzamosan lett a hazai turizmus fellendítése a kormány egyik prioritása, valószínűleg nem függetlenül attól, hogy a miniszterelnök családja is élénken érdeklődik e szolgáltatási ág iránt. Ahogy a Mészáros–Tiborcz-érdekkör terjeszkedni kezdett a Balatonnál, rögtön lett új Balaton-törvény és fejlesztési terv is annak ellenére, hogy a tó térsége ma sem rendelkezik közös irányítási rendszerrel.

Hotel Pelion, Tapolca

Hotel Pelion, Tapolca

Fotó: Szántó György

 

Szabályozás és fejlesztések

2016-ban Lázár János adta be a Balaton-törvény módosítóját a költségvetéssel egy időben, így előbbi kevesebb figyelmet kapott. Az új törvény megkönnyítette a tó környékén az ingatlanfejlesztéseket és lazított a partszabályozás előírásain. A korábbi szabályozás szigorúan tiltotta a tómeder csökkentését, a partvonal megváltoztatását, vagy a tóba benyúló állandó építmények kialakítását. A szabályozást addig is figyelmen kívül hagyták sokszor, és valószínűleg most már nem is bontják vissza a szabálytalan építményeket. Az építkezésekhez ugyanis már nincs szükség vízpart-rehabilitációs tanulmánytervekre: csupán partvonal-szabályozási tervet kell készíteni, de ezek kötelező tartalmi elemei kikerülnek a törvényből. Tavaly módosult a területrendezési törvény is, amely rögzíti a Balatonra vonatkozó szabályokat is. A törvényt Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára úgy jellemezte, hogy az „eddigi területhasználati szabályok rugalmasabbá válnak, így könnyebben elkészíthetőek lesznek a települési tervek”. A törvény vitájában a szocialista Harangozó Gábor arra figyelmeztetett, hogy a törvény nem tiltja a Balaton-part további beépítését és kempingek felparcellázását sem. Míg Lázár János azt mondta, hogy „a Balaton mindenkié, ez a legfontosabb kormányzati álláspont, hozzáférhetőnek kell maradnia a tónak”, addig az MSZP úgy látja, „a Fidesz azt tervezi, hogy a Balatonnál jövő évtől már csak a tehetősek nyaralhassanak”, és „a Balaton fideszes kisajátítása” valós veszély.

A konkrét, helyi építési előírásokat tartalmazó jogszabályokat ezekben a hónapokban véglegesítik az önkormányzatok. Az eddig nyilvánosságra került településképi arculati kézikönyvek (TAK) és településképi rendeletek (TKR) azonban inkább befektetőbarátnak tűnnek: a forráshiánnyal küzdő önkormányzatok minden beeső forintnak örülnek, főleg azóta, hogy a kormány az elmúlt években rengeteg forrást vont el, például megfelezte az idegenforgalmi adó kiegészítését is.

A Balaton fejlesztését célzó programot 2016 végén nyújtotta be a kormány. Ennek keretében 365 milliárd forintot költenek – részben uniós forrásból – turisztikai fejlesztésekre. Ebből például 5 milliárd forint jut kempingfejlesztésre, 17 milliárd „tematikus élménypark” kialakítására, 8 milliárd pedig „integrált termék- és szolgáltatásfejlesztésre”. Hasonlóan nagy összegekből újulhatnak meg a kikötők és a hajópark, és tízmilliárdos nagyságrendben költenek a közlekedés fejlesztésére is (légi forgalom, buszok, vasút). Ezen felül 2019 után további 300 milliárd forintot ad a kormány a kiemelt térségek – köztük a Balaton – turizmusának fejlesztésére. Guller Zoltán miniszteri biztos, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója elmondta, hogy 2030-ra Magyarországot Közép-Európa vezető turisztikai térségévé szeretnék emelni. Az MTÜ programját a Mészáros Lőrinc-féle Világgazdaság úgy mutatta be, hogy „gombamód szaporodhatnak a szállodák a Balaton környékén”.

false

Mészáros Lőrinc

A Balaton legfőbb ura természetesen a Mészáros Lőrincnek nevezett szupervállalkozó. Hotelek, kempingek, borászat, rádió tulajdonosa már a Balatonnál Mészáros, és persze a környékbeli fejlesztésekből is csurran-cseppen. 2016-ban került a felcsúti polgármesterhez az ország egyik legnagyobb szállodalánca, a Hunguest Hotels. A Hunguestet Leisztinger Tamás – korábban MSZP-közeli – vállalkozó adta el Jászai Gellértnek. Leisztinger tavaly azzal indokolta az eladást a Narancsnak, hogy „kapott egy jó ajánlatot” (lásd: „Olyan nincs, hogy valaki a hatalom ellen legyen”, Magyar Narancs, 2017. február 9.). A vételár több tízmilliárd forint lehetett, és Jászai – aki a Konzum Nyrt. élén ma már büszkén vallja magát Mészáros Lőrinc jobbkezének – akkor azt állította, magának vásárolt. Pár hónap elteltével aztán a szállodák hivatalosan is Mészáros Lőrinchez kerültek, amikor a felcsúti csodaember papíron is a Konzum fő tulajdonosa lett. Többek között a lánc­hoz tartozik a négycsillagos Balatonal­mádi Hotel Bál Resort (a település szívében, egy ősparkban található, 200 méterre a tótól), a szintén négycsillagos Hotel Pelion Tapolcán, a felújítás alatt álló part menti Hotel Helikon Keszthelyen, valamint további három szálloda a Balaton vonzáskörzetében (a hévízi Hotel Helios és Hotel Panorama, valamint a zalakarosi Hotel Freya). A fellendülő turizmussal persze a Hunguest is jól járt, erről a szintén kormányközeli Magyar Idők számolt be. A teljes lánc (tehát a nem Balaton-környéki szállókkal együtt) tavaly 15 milliárd forintra növelte árbevételét (ez 1,5 milliárddal több, mint 2016-ban), miközben a vendégéjszakák száma közel 90 ezerrel emelkedett. A cég 2016-ban 800 millió forint eredményt termelt, korábban pedig jóval egymilliárd felett, igaz, akkor még több szálloda tartozott a láncba.

Tavaly lett Mészárosé a Balatontourist, amelyet a Hunguesthez hasonlóan a Konzum-csoporton keresztül birtokol. Érdemes megjegyezni, hogy Jászai már volt egyszer a Balatontourist tulajdonosa, a kétezres évek közepétől. A luxemburgi bejegyzésű SCD-csoport tulajdonos-elnökeként Jászai hatalmas turisztikai céget álmodott meg, a válság azonban elsodorta terveit. 2010-ben bővülés helyett kénytelen volt eladni nemcsak a Balatontouristot, de egyéb érdekeltségeit is (például a sármelléki reptér üzemeltetését vagy Budapesten a déli Klotild Palotát és a Párisi udvart), ám 2017-ben az erre a célra létrehozott Konzum-leányvállalat, a BLT Group lett a Balatontourist tulajdonosa. Mészárosék végül attól a Varga Jenőtől vették meg a társaságot, aki a Malév felszámolását is vezette, vagyis bizalmi embernek számít. Ennek azért van jelentősége, mert Varga két további kemping, a zamárdi és a siófoki haszonélvezője is. A Balatontouristhoz tartozó három cég főleg part menti kempingek üzemeltetésével foglalkozik. A társaság 106 hektárnyi Balaton-parton 5200 kempinghely, 500 bungaló és 200 mobilház felett rendelkezik. A kempingek és üdülőfaluk körbe­ölelik a tavat, hiszen a Balatontouristhoz tartozik a balatonfüredi Füred Kemping, a bala­ton­akali Strand-Holiday Kemping, a révfülöpi Napfény Kemping, a keszthelyi Zala Kemping és Üdülőfalu, a balatonberényi Naturista Kemping, a balatonalmádi Yacht Kemping, a balatonszemesi Vadvirág Kemping és Üdülőfalu, a zamárdi Mirabella Kemping, a siófoki Aranypart Kemping és Üdülőfalu, valamint a Zalakarosi Termál Kemping is. A Balatontourist 2017-es sikereiről szintén beszámolt a Magyar Idők; eszerint a cégcsoport tavaly 1,4 milliárdos árbevételt ért el 10 százalékos forgalomnövekedés mellett, míg a 2016-os nyeresége meghaladta a 116 millió forintot. A cég vezetője, Nagy Gábor azt is megosztotta az olvasókkal, hogy nem akarnak bekebelezni mindent, ennek bizonyítéka, hogy bár a Siófok-Sóstón lévő Ifjúság Kemping tulajdonosát felszámolták, arra a területre nem pályáztak. A Magyar Idők „piaci információk alapján úgy tudja”, hogy az új gazda, a részben szlovák tulajdonú Retro Motors Company „valószínűleg nem szálláshelyként tervezi újranyitni a más típusú fejlesztésre is alkalmas területet”. A lap azt már elfelejtette hozzátenni, hogy a Retro Motors vezetőjének, Putnik Ljubomirnek közös cége van Árki Tamással, aki egy másik Mészáros-cég, az Eurogenerál igazgatósági tagja. A felszámolás idején még 942,4 millióra becsülték a 8,25 hektáros területet, amit a vevő végül 377 millióért kapott meg. Most már csak az a kérdés, mi lesz az a bizonyos „más típusú fejlesztés” – ehhez némi kapaszkodót a balatonakali kemping sorsa adhat. A Strand-Holiday két kemping összevonásából született, így itt található az egyik leghosszabb egybefüggő partszakasz a Balatonon. A csődbe ment kempingtulajdonos céget a felszámoló 2016-ban a becsült érték kevesebb mint feléért adta el az akkor még rejtélyes SSS Groupnak, ahonnan Mészárosékhoz került a nagy értékű ingatlan. Az adásvételről egy évvel ezelőtt a 24.hu írt, ebből pedig az derül ki, hogy a kemping napjai meg vannak számlálva. Az eladásról szóló önkormányzati jegyzőkönyv szerint „a vevő képviselője a minőségi turizmus felé szeretne nyitni, fejleszteni, a területet beépíteni, épületeket emelni”. A lakókocsikat hamar el is vitették a helyszínről, Koncz Imre, Balatonakali polgármestere pedig azt mondta a lapnak, hogy „szinte biztosra vehető, hogy a nagy múltú kemping a régi fényében mint kemping, már nem fog pompázni”. A cikkben megszólalt egy helyi vállalkozó, aki azt mondta, tudomása szerint a területet beépítik, és apartmanházakat húznak fel a kemping helyére. Valószínűleg pár éven belül a többi Mészáros-féle kemping is hasonló sorsra jut, hiszen a zömében vízparti telkeken különleges adottságú – és drágán értékesíthető – lakóparkokat lehet építeni azoknak, akiknek bejött a NER.

Azzal, hogy a Hunguest és a Balatontourist egy kézbe került, Magyarország legnagyobb turisztikai vállalkozása jött létre. A Mészáros neve alatt futó birodalom vezetői türelmetlenek voltak, mert még az előtt átvették a Balatontouristban az irányítási jogokat, hogy arra a hatóság engedélyt adott volna. A Gazdasági Versenyhivatal ezért 5,3 millió forintra büntette a céget. Még szerencse, hogy a kormány tavaly úgy döntött: 5 milliárd forintot ad a balatoni kempingek fejlesztésére, így talán lesz miből kigazdálkodni a büntetést. Aggódni azért sem kell, mert Mészárosnak a Balatontouriston és a Hunguesten túl is vannak szálláshelyei a Balatonnál. Mészárosé lett a badacsonyörsi Balaton Kemping és Vendégház, valamint a Konzumhoz került a balatonalmádi Yacht Kemping tulajdonjoga, egy 6,4 hektáros terület Almádi központjában és a felújításra váró, part menti Balaton Szálló Keszthelyen. Szijj Lászlón és a Duna Aszfalton keresztül került közel Mészároshoz az évek óta üresen álló Hotel Via – amelyet közvetlenül a megtévesztő nevű Szőke Tisza Kft. birtokol. De még ezzel sem értünk a lista végére, mert a birodalom része a Mészáros tulajdonában lévő MKB Banké a balatonakarattyai egykori nudista strand, a Piroska kemping 3 hektáros területe. Ráadásul az mfor.hu január elején arról írt, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. portfóliótisztításba kezdett, és eladogatja ingatlanait. Így megválik Balatonföldvár egyik legjobb fekvésű, part menti ingatlanától is, ahol a Hotel Három Hattyú áll. A lap szerint a vevő Mészáros Lőrinc lehet, aki már tavaly is érdeklődött a telek iránt, mert oda állítólag luxuslakóparkot szeretne felhúzni. Ne felejtsük, hogy a Magyar Közút közbeszerzésein többnyire Mészáros-közeli cégek a befutók.

false

 

Fotó: Narancs-gyűjtés

A terjeszkedés persze nem állhat meg az idegenforgalomnál. Tavaly nyár végén a Mészáros család agrárérdekeltségeit összefogó Búzakalász 66 Kft. több mint 100 hektár Balaton-felvidéki szőlőültetvény birtokosa lett. A Demján Sándor nagyvállalkozó tulajdonában lévő Badacsonyi Pincegazdaság vált meg érdekeltségeitől, így ma már Mészárosé a Tihany-Vin Kft., a Badacsonyi Pincészet Kft., a Canter Borház Kft. és a Tihanyi Borászati Kft. is. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Búzakalász 66 korábban már bevásárolt Tokaj környékén (Dereszla Bortermelő Kft., Dereszla Food and Spirit, Henye Borászat, Tokaj-Major Bortermelő Kft.), akkor nem túlzás kijelenteni, hogy Mészáros a turizmus mellett a borászatban is a legnagyobbak közé került.

De nem lehetne összekapcsolni a két ipar­ágat? Nos, ez a kérdés feltehetően Mészároséknak is eszükbe jutott, és igennel válaszoltak rá. Tavaly ősszel ugyanis Zánka képviselőtestülete a Budakalász 66 bevonásával a község településrendezési tervének módosításáról egyeztetett. A település keleti határában lévő Canter Borházat ugyanis borhotellé szeretnék bővíteni, aminek valószínűleg nincs semmi akadálya. Mint Filep Miklós, Zánka polgármestere a decemberi közmeghallgatáson elmondta, a település jól jár a szállodával, hiszen az új munkahelyeket és extra adóbevételeket teremt. Ráadásul Mészárosék 20 millió forintot is felajánlottak az önkormányzatnak, amit „például a környék útjainak javítására fordíthatnának”. Ezért cserébe igazán nem probléma a jelenlegi erdős területet feláldozni, és engedélyezni a nagyobb beépíthetőséget.

Mészáros nemcsak vendégül lát és bort termel a Balatonnál, de szórakoztat és informál is. 2017. június végén Mészárosék egyik családi cége, a Talentis Group megvette a balatoni térség kereskedelmi rádióját, a Part FM-et. A rádiót működtető Echo Penisolát azóta – a versenyhatósági eljárást elkerülendő – tovább is adták a már említett Szőke Tisza Kft.-nek, azaz nem adták ki az érdekkörükből. A Part FM a „Balaton rádiójaként” hirdeti magát, a siófoki 92,6 és a fonyódi 101,3-on sugároz, ezzel le is fedi a teljes balatoni régiót, sőt a kétszer 50 km-es adókörzet miatt még Székesfehérváron, Veszprémben és Kaposváron is fogható. Azt már csak emlékeztetőül írjuk, hogy mind a négy Balaton-parti megye napilapját (Veszprém megyei Napló, Zalai Hírlap, Somogyi Hírlap, Fejér Megyei Hírlap) a Mediaworks adja ki, amelyet a Népszabadság bedöntése után vett át Mészáros. Persze, máshonnan is jut azért a kasszába. A dél-balatoni vasút felújítását 72,4 milliárd forintért (az előzetesen becsült költségnél 20 milliárddal drágábban) végzik Mészáros cégei a Swietelskyvel konzorciumban, de a rászoruló gyerekek táboroztatásával foglalkozó zánkai és fonyódligeti Erzsébet Tábor is már Mészárosnál hagyott több mint félmilliárd forintot.

Tiborcz István

A család első nagybevásárlása a Balaton partján a keszthelyi vitorláskikötő trükkös bekebelezése volt, amelynek részleteit az Átlátszó göngyölítette fel. A kikötőt évek óta veszteségesen üzemeltető Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 2012 elején a működtetés jogát átadta a helyi önkormányzatnak, és opciós szerződést is kötöttek a Keszthelyi Yachtkikötő Kft.-vel. Eszerint az önkormányzati cég 2014 végéig 330 millió forintért megveszi a kikötőt, ha pedig mégsem, akkor 50 milliót fizet a Bahartnak. A határidő lejárta előtt az önkormányzati cég élt az opciós jogával, majd másnap eladták a Keszthelyi Yachtkikötőt egy Tiborcz István résztulajdonában álló társaságnak. Ezzel a húzással sikerült mindenféle pályáztatási eljárást kikerülni. Tiborczék a vételáron túl kifizették a társaság 23 millió forintos tartozását is, és nem csak a kikötő üzemeltetési joga lett az övék, de a város tulajdonában lévő 7600 négyzetméteres terület bérleti joga is, 15 évre – havi 300 ezer forintért. Ez utóbbi terület (büfé, snackbár, fürdőház, pontonok) opciós vételi joga is Tiborczékhoz került, és mindezért nem is igazán kellett a zsebükbe nyúlniuk: az akkor 50 százalékban állami tulajdonú Gránit Bank 450 millió forintos hitele bőven fedezte a ki­adásokat. Nem sokkal azután, hogy az ügylet nyilvánosságot kapott, Tiborcz névleg kiszállt a keszthelyi kikötőből, de az nem igazán került távol a miniszterelnöki vő köreitől. Ma is tulajdonos a cégben Péter Zsolt, az Elios Zrt. egyik vezetője, György Zoltán, aki Bánki Erik fideszes képviselő jó barátja és régi üzlettársa (valamint a 2010 utáni állami fürdőépítési láz nyertese), Peresztegi Márton, az Eximbank egyik igazgatóhelyettese vagy Gelencsér János, aki a Fidesz képviselője Hévízen.

Keszthelynél maradva, Tiborcz és Mészáros érdekeltségébe került a Monarchia korabeli, 2004-ben felújított partközeli Hullám Szálló. Ennek közvetlen tulajdonosa a Pannon Tessera Hospitalis Zrt., amelynek vezetője Somlyai Zoltán, Mészáros üzlettársa. A cég a Tiborcz tulajdonában álló, budapesti volt Mahart-székházba van bejelentve, a társaság jogásza pedig Hamar Endre, Tiborcz ügyvédje és üzlettársa. Tiborcz és Mészáros érdekeltsége nem csupán Keszthelyen ér össze: a hotel- és kempingfelvásárlások jó részét az a B3 Takarékszövetkezet finanszírozta, amely az utóbbi években szintén Mészáros vonzáskörzetébe került. A kempingekből Tiborcznak is jutott: a hozzá közel álló Magyar Építő Zrt. lett a 3 hektáros keszthelyi kemping tulajdonosa, a fonyódi, 100 hektáros Napsugár Kemping pedig az FND Kemping Kft. birtokába került. Az FND tulajdonosai között megtaláljuk a kormányzati gyűlöletkampányokat levezénylő Kuna Tibor üzlettársait. A cég vezetője Kiss Zsófia, aki üzleti kapcsolatban van a volt bibós, és állami megrendelésekből is jól kereső Rátky Miklóssal, az Index szerint pedig Kiss a keszthelyi kikötő vezetőjével is üzleti kapcsolatban áll. A Heti Válasz arról számolt be tavaly, hogy a kempingek tulajdonjogát felszámolások során szerezte meg Tiborcz és Mészáros, meglehetősen nyomott áron. A keszthelyi telek irány­ára 976,5 millió volt, ám végül csak 250 milliót fizettek érte, a balatonakaliért 817 millió helyett 300 milliót, a fonyódiért pedig 700 helyett 300 millió forintot kellett kifizetni, a baráti B3 Takarékszövetkezet hiteléből. A lap szerint Tiborczéké a már lebontott keszthelyi Phoenix hotel beépíthető telke is, és ezzel „néhány foghíj kivételével a teljes városi partszakasz” az Orbán család közelébe került.

Tiborcz István nem lenne Tiborcz István, ha megelégedne szállodákkal és olcsó kempingekkel. A nagy budapesti hotelbizniszeit szervező BDPST Zrt. ugyanis megvette a badacsonyi Ranolder-villát. Ranolder János egykori veszprémi püspök klasszicista villája ugyan meglehetősen romos állapotban van, de csinos kis birtok veszi körül, pazar balatoni panorámával. Ahogyan a kilátás teszi különlegessé a balatonudvari golfpályát is. Miként arról a HVG beszámolt, a 18 szakaszos pálya üzemeltetője fizetésképtelenné vált, és a becsült 1,1 milliárd helyett csak 390 millióért tudták eladni a 60 hektáros területet. A vevő a 34 éves Vagács András volt, aki kapcsolatban áll többek között azzal a Szivek Norberttel, aki a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vezérigazgatója – és a golfszövetség elnöke. Vagácsnak közös cége van Hoffmann Gézával is, aki viszont közvetlen üzlettársa Tiborcz Istvánnak.

Aranypart kemping, Siófok

Aranypart kemping, Siófok

 

 

Hajózás, kikötők

Ha már a sok magyar – már aki megengedheti magának – lejutott a Balatonra, és megszállt valamelyik hotelben, valahogyan el kell ütni az időt. Hiába drágulnak évről évre a strandbelépők és lassan elfogynak a szabad strandok a tó körül – tavaly nyárra kevesebb mint húsz településen maradt ingyen használható partszakasz –, a parthoz kötött strandolás nem igazán menő. Aki kicsit is ad magára, az vízre száll és onnan veti magát a vízbe. A kormány és a turizmussal foglalkozó illetékesek szerencsére felismerték ezt az igényt. A következő években összesen 2,5 milliárd forint uniós forrást szánnak a balatoni vitorlásturizmus fejlesztésére, a magyar költségvetésből pedig további 13 milliárd jut az aktív turizmus – azon belül a vitorlázás – fejlesztésére, 2,1 milliárd kikötőfejlesztésre, 4,9 milliárd a Bahart hajóparkjának fejlesztésére. A Balatonon jelenleg mintegy 7–8 ezer vitorlás fut, de a Magyar Vitorlás Szövetség szerint kétszer ennyit is elbírna a tó. Ennek megfelelően nemcsak Tiborczék újították fel a kikötőjüket, de megújult Balatongyöröké is. Vonyarcvashegyen és Balatonfenyvesen új kikötőket avattak, ezekre nagyjából 1 milliárd forint uniós támogatás ment el. A fenyvesi beruházás azért került a hírekbe, mert a két monumentális, 450 méteres mólót sokan összefüggésbe hozták a szomszédos strandok eliszaposodásával.
A Fenyves Yacht Klub megújulását nemcsak az Európai Unió, de Matolcsy György unokatestvérének, Szemerey Tamásnak a bankja, az NHB is segítette. A fenyvesi beruházó az az Előny Kft., amely NHB-hitelből épített hasonlóan gigantikus kikötőt Alsóörsön is.

Jelenleg mintegy 500 kikötői férőhely áll kivitelezés vagy engedélyezés alatt; 1,7 milliárd forintból 150 férőhelyes kikötő épül például Balatonfüreden. A beruházás érdekessége, hogy a kikötő helyszíne az a kemping, amelyet Mészáros Lőrinc Balatontouristja üzemeltet. Füred polgármestere, Bóka István pont aznap jelentette be a fejlesztést, amikor Mészáros cége átvette a kempingeket. Szintén botrány kerekedett a balatonföldvári kikötőbővítésből, ahol a Bahart és az önkormányzat a szabad strand és a szomszédos park rovására növeli a kikötőt és a hozzá szükséges parkolót.

A fák kivágásánál azonban nagyobb az aggodalmuk a part menti települések polgármestereinek. Attól tartanak ugyanis, hogy a kormány előbb államosítja, majd a felújítások után magánkézbe adja a kikötőket. Ahogy azt a magyarnarancs.hu-n decemberben megírtuk (Mészáros Lőrincéknek készítik elő a balatoni kikötőket?), mindenki arra számít, komoly változások jönnek a balatoni hajózásban. Jelenleg ugyanis a vitorláskikötőket és a sétahajózást is üzemeltető Bahart tulajdonosa a kikötővel rendelkező 22 part menti település. Az önkormányzatoknak idén márciusig 1,5 milliárd forinttal fel kellene tőkésíteni a társaságot. A kormány viszont arra készül, hogy a Balaton-fejlesztési csomagból a Bahartnak jutó 12,6 milliárd forintot (a kikötőfejlesztés és a hajópark megújítása mellett 5,6 milliárd jutna a második komp létesítésére) tőkejuttatás formájában adná cégnek – mondta lapunknak Bóka István polgármester. Ezzel viszont az önkormányzatok ki is szorulnának a cégből, hiszen a 1,5 milliárdos tőkeemelésre sem igazán futja. A lapunknak decemberben név nélkül nyilatkozó polgármesterek úgy vélekedtek, hogy „valakik ki is nézték maguknak a nyereséget hozó vitorláskikötőket”. A jó helyzetben lévő üzleti körök vinnék a Bahart siófoki hajózási szigetét is. Az ingatlant jelenleg 1,5 milliárd forint értékűre becsülik, de ha a Bahart elköltözteti onnan üzemcsarnokait, több milliárdra is felmehet az értéke (erről részletesen lásd: Alig ismerjük, de hamarosan a Balaton legértékesebb része lesz ez a kis sziget, magyarnarancs.hu).

A vitorlázás ugyan menő, de évekig tartó gyakorlat kell hozzá, mire valaki magabiztosan el tud vezetni egy hajót. Szerencsére erre a problémára is van megoldás, mégpedig az elektromos hajózás. Egy elektromos hajó mindössze 20–30 millió forintba kerül, a kezelése pedig semmiféle szaktudást nem igényel. Ennek megfelelően az elektromos hajózás felfutásától is sokat várnak. Most mintegy 250 ilyen jármű lehet a Balatonon, de a szakemberek (értsd: hajógyártók és kikötőfejlesztők) reményei szerint ennek többszörösét helyezik majd vízre a következő években. A kormány több milliárd forintot költ az e-hajózás fejlesztésére a következő években, már tavaly is elment erre egymilliárd. Decemberben a Magyar Vitorlás Szövetség és a Balatoni Elektromos Hajózási Nonprofit Kft. stratégiai megállapodást kötött a vízi élményturizmus fellendítésére és a kikötői infrastruktúra fejlesztésére, amiről a kormánymédia lelkesen beszámolt, ecsetelve az e-hajózás előnyeit. Januárban a 24.hu írta meg, miért válhatott hirtelen fontossá az új ágazat. Az Elektromos Hajózási Kft. tulajdonosa ugyanis egy bizonyos Viszkei András.
Ő a testvérével együtt alapította az AQWIA Kft.-t, amely elektromos hajók gyártásával foglalkozik, és amely korábban több százmilliós állami támogatást kapott (ma már csak Viszkei András testvére tulajdonos a cégben). A Viszkei testvérek reklámügynöksége 2010 után milliárdos összegben nyert pályázati pénzeket, és tőlük vett jachtot Giró-Szász András volt kommunikációért felelős államtitkár is. A fejlesztési pénzekre rögtön rástartolt Balatonkenese, de a Mészáros füredi kempingjében létesülő kikötő is képes lesz e-hajók fogadására.

Lakóparkok

Szintén a jómódúaknak kedvez, hogy egyre-másra épülnek a lakóparkok a Balaton partján. Noha a Balaton-törvény értelmében a belterületi partszakasz legalább 30 százalékának szabadon hozzáférhetőnek kell lennie, a forráshiánnyal küzdő önkormányzatok ennek nem tudnak vagy nem akarnak érvényt szerezni. Egyre több vízpart épül be, és nem csak Mészáros Lőrinc tervezi beépíteni kempingjeit. Az SCD felszámolásából a szepezdi Venus Kempinget a Páhok Turisztikai Kft. vette meg. A 24.hu-nak Sándor Gyuláné alpolgármester azt mondta, ő úgy tudja, ide üdülőházakat épít a tulajdonos. Ez történhet a szintén volt SCD-tulajdon balatonszemesi Lidó kempinggel is, amelyet a Part-Invest Hungary vásárolt meg. Ez a két kemping tavaly már ki sem nyitott. A balatonfüredi kemping területén elkezdődött az építkezés. Az önkormányzati tulajdonú telket a VEX-Holding konzorcium hasznosítja, melyben résztulajdonos az önkormányzat. A saját partszakasszal rendelkező, 4 emeletes, 64 luxuslakásból álló Carina Residence-ben egymillió forint felett vannak a négyzetméterárak. Balatonlellén három, szintén közvetlenül vízparti lakópark épül, a Lellemarine, a Lela Apartment Residence, és a Lelle Resort, az első lakásokat már idén átadják. Itt egyébként éppen a nagy építkezések előtt, a múlt év elején módosították a rendezési tervet, mit ad isten, a befektetők kedvére. A balatonlellei luxuslakások jelentős része már vevőre talált, ahogyan jól halad az alsóörsi Pelso Bay, a keszthelyi Royal Homes, valamint a Siófok utolsó szabad vízparti telkén épülő Panoráma Part értékesítése is. A legalacsonyabb négyzetméterárak itt is a budapesti belvárost idézik, a nagyobb és örökpanorámás lakásoké pedig még meg is haladják azt.

Az építkezési láz nem áll meg a Balaton partján. A HÉTFA kutatóintézet magazinjának nyilatkozó Balaton-felvidéki bortermelők a szőlők eltűnésétől tartanak. Jásdi István, a csopaki Jásdi Pince tulajdonosa és vezetője szerint „az elmúlt másfél évben olyan változások mentek végbe az ingatlanpiacon, melyek kedvezőbbé tették az északi parti szőlőföldeket az ingatlanbefektetők számára”, azaz a tulajdonosokra nagy nyomás nehezedik az ingatlanpiac részéről, hogy szőlőiket építési telekként értékesítsék. „Ami most a Balatonnál zajlik, teljesen egyedi helyzet. Nem tudok mondani még egy helyet, ahol a termőföld kárára építkeznek” – mondta Kovács Tamás, a Szent Donát Birtok vezetője a lapnak.

Az alacsonyabb jövedelműek kiszorulása a Balatonról nem a közeljövőben várható, hanem jelen idejű folyamat. Erről árulkodik az Index és a Závecz Research tavaly augusztusi felmérése. A reprezentatív kutatásban a megkérdezettek fele az elmúlt öt évben egyetlen napot sem töltött a Balatonnál, a felnőttek kétharmada pedig az elmúlt két évben nem jutott le a tóhoz. Az életkor növekedésével és a jövedelem csökkenésével ez az arány csak egyre nő. A felmérés szerint az idős, alacsony státuszú, községben élő emberek 88 százaléka nem volt ott legalább öt éve. Pedig ha a megkérdezettek anyagi lehetőségei megengednék, akkor inkább a Balatont választanák, még a külföldi nyaralással szemben is. A jelenlegi folyamatok alapján azonban úgy tűnik, még kevesebb magyar embernek lesz lehetősége a balatoni nyaralásra.

Frissítés: A cikk eredeti verziója tévesen azt tartalmazta, hogy a badacsonyörsi panzió is Mészáros Lőrinc tulajdonában áll. Valójában azonban az említett panzió nem Mészárosé, azt nem az ő cége működteti, hanem Jászai Gellérté.

false


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.