Az NKA lenyúlása – az MMA és a minisztérium válaszol

  • - urfi -
  • 2013. november 27.

Belpol

Az MMA-nak odaadni mindent nem kell félnetek jó lesz.

A Nemzeti Kulturális Alap a magyar kultúra legnagyobb mecénása, szakmai kuratóriumai évente tízmilliárd forintot megközelítő összeget osztanak szét, és évente tízezer pályázatot támogatnak. Ezért először nem hittünk a fülünknek, amikor az ATV Szabad szemmel című műsorában (megtekinthető itt) az alábbi párbeszéd zajlott le vasárnap este:

Hiller István: Igaz az, amit én hallok, hogy néhány héttel ezelőtt a kormányülésen az hangzott el, hogy a Magyar Művészeti Akadémia átveszi a Nemzeti Kulturális Alapot?

Kerényi Imre: Én erről nem tudok ilyen pontosan, de barátja lennék a gondolatnak, és nagyon egyetértenék azzal, ha beolvadna a Magyar Művészeti Akadémiába, mert egy nagy rendszer az nagyon jól tud működni, és én hiszek abban, hogy ez kiforrja magát.”

false

 

Fotó: MTI

Másnap blogunkban már elmélkedtünk róla, milyen hatásai lennének egy ilyen döntésnek, és hogy miért félelemkeltő már önmagában is Kerényi lelkesedése az ötletért. De az egész elképzelés annyira abszurd, hogy titokban reménykedtünk: a hivatalos helyek azonnal és határozottan cáfolják az egészet. Nem ez történt.

Vasárnap este írtunk az MMA-nak, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) és L. Simon László NKA-alelnöknek. Két kérdésünk volt. Igaz-e, hogy kormányülésen felmerült az NKA beolvasztása az MMA-ba? Illetve: Mi az álláspontjuk ebben a kérdésben, vagyis lehetséges és/vagy szükséges-e beolvasztani az NKA-t az MMA-ba? Finoman szólva kitérő válaszokat kaptunk.

Az Emmi reakcióját a maga teljességében idézzük: „A kormányülésen nem született ilyen döntés, és a következő kormányülés napirendjén sem szerepel ilyen szándék.”

Az MMA pedig ezt írta: „A kormányülésre nem kapott az MMA meghívást, így nincs információnk arról, hogy milyen napirendi pont szerepelt az ülésen.”

L. Simon László nem reagált.

Kezdünk aggódni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.