Az osztrák közlekedési minisztérium beperelte a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-t, ám az utóbbi pernyertessége érdekében a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) is beavatkozott – írja a 24.hu.
A hvg.hu felidézte, a magyar állam tavaly kétharmados többséget szerzett az osztrák–magyar tulajdonú GYSEV-ben, majd a magyar fél tőkeemeléséről döntöttek a társaságban, az osztrákokét pedig leszavazták, miközben a magyar állam tőkeemelését az osztrák fél nem szavazta meg. Az osztrák felet képviselő Heinzelmann Virág ügyvéd szerint most azért indítottak pert, mert szerintük
a magyar fél jogsértő módon járt el, amikor annak ellenére zárta ki az Osztrák Köztársaságot a tőkeemelésből, hogy az minden, a tőkeemeléshez szükséges előfeltételt teljesített.
Az osztrák beadvány feltételezi, hogy a 75 százalék feletti magyar tulajdonszerzés értelme, hogy „a GYSEV járműveit, illetve humánerőforrásait más célokra használja fel”, ráadásul olyan helyzet állt elő, hogy a magyar állam egyedül is módosíthatja az alapszabályt, dönthet egyesülésről vagy szétválásról, de akár be is zárathatja az Ausztriában működő fióktelepeket és vasúti hálózatot. Heinzelmann azzal indokolta a felfüggesztésre irányuló kérelmet, hogy így megakadályozható az egyoldalú tőkeemelés és alapszabály-módosítás.
A GYSEV és az ügybe mellette beavatkozó ÉKM a kérelem elutasítását kérte, azzal érvelve, hogy a felperes nem állt elő bizonyítékkal, csak feltételezésekről van szó, nincs azonnali jogvédelemért kiáltó helyzet. A törvényszék Lázárékkal értett egyet, elutasította az osztrákok felfüggesztés iránti kérelmét, vagyis a jogvita ellenére a cégbíróság bejegyezheti a megtámadott közgyűlési határozatokat, a tőkeemelést. A 24.hu szerint viszont az ügy érdemi része csak ezután következik, mivel azt, hogy a szóban forgó határozatok jogszabálysértők vagy alapszabályba ütközők-e, ebben az eljárásban nem vizsgálták. A kereset jogi és ténybeli alapját majd az érdemi eljárásban mérlegelik.