Az ötvenes éveket idéző eljárásnak nevezte a szervező a lebontott debreceni fotókiállítást

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 17.

Belpol

"Újmódi történet." Egyes hírek szerint Vörös Szabolcs ukrajnai fotói állnak az ügy hátterében.

"Nagy megdöbbenéssel és meglepetéssel értesültem róla, hogy a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás debreceni megnyitója után három nappal valamilyen 'felsőbb' utasításra a szabadtéren álló kiállítást eltávolították. Debrecen volt az a város, amely évtizedekkel ezelőtt elsőként jelentkezett a legnagyobb magyar sajtófotó tárlat helyi bemutatásáért, a kiállítást többször Kósa Lajos nyitotta meg.

A város évek óta azt kéri, hogy a tárlat a híres Virágkarnevál idején legyen látható, ezzel is színesítve az augusztus 20-a körüli kulturális rendezvények sorát"

– írja Bánkuti András, a kiállítás szervezője, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke szombat délutáni Facebook bejegyzésében.

Mint arról lapunk is beszámolt, négy nappal a megnyitó után el kellett távolítani a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás teljes képanyagát Debrecenben. A tárlatot szombat reggel el is kezdték bontani. A szabadtéri kiállításnak szeptember 8-ig adott volna helyet a város.

Mint Bánkuti írja, "a Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállítás nagy presztízsű rendezvény, a magyar fotóriporterek ünnepe, résztvevői a sajtó egészét képviselik lapjuk, média orgánumuk politikai irányvonalától függetlenül. A tárlat a Magyar Újságírók Országos Szövetsége és az adott város kulturális vezetése által kötött, írásbeli szerződésekre alapozva járja az országot.

Ennek ellenére

a kiállítás szervezőiként semmilyen hivatalos magyarázatot nem kaptunk Debrecenben arról, hogy a város kulturális központjával közösen elhelyezett és megnyitott kiállítást miért kell azonnal eltávolítani onnan, ahol az utóbbi években látható volt.

A Magyar Sajtófotó Kiállítás 42 éves történetében ilyen még nem fordult elő sehol, pedig elég sok városban járt az éves bemutató."

Mint Bánkuti András felidézi, a legnagyobb incidens, ami a négy évtized alatt érte őket az az volt, hogy az 1980-as években egy cenzúra bizottság három fotóanyagot vetetett le a falról, de a kiállítás ettől még akkor is látogatható volt.

Ez, a legrosszabb ’50-es éveket idéző eljárás méltatlan és sértő a debreceni kulturális élet szereplőire és az egész magyar fotóriporteri szakmára nézve.

Várom a magyarázatot Debrecen kulturális vezetésétől vagy polgármesterétől a képek eltávolításának okáról, abban bízva, hogy amilyen gyorsan lebontották, ugyanolyan gyorsan vissza is állítják a tárlatot" – zárja posztját Bánkuti András.

Habár hivatalos magyarázatot nem kaptak a szervezők, a hvg.hu megkeresésére a polgármesteri hivatal azt közölte, hogy a Csapó utcán elhelyezett kiállítás képanyaga éppenséggel a Debreceni Virágkarnevál iránti hatalmas érdeklődés miatt lett elbontva – "biztonságtechnikai okokból".

Azt nem közölték, hogy korábbi években miért nem okozott a kiállítás biztonsági problémát.

A Narancsnak debreceni források azt mondták, nem kizárt, hogy a debreceni orosz főkonzulátus kérésére bontották le a kiállítást, Vörös Szabolcsnak, a Válasz Online újságírójának Ukrajnában készült háborús fotói miatt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.