Az új Nemzeti alaptanterv emberképe Csépe Valéria szerint „magyar és európai”

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 7.

Belpol

Nem csoda, hogy a kormány át akarja írni.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, az új Nemzeti alaptanterv tervezete nem igazán nyerte el a kormány tetszését. Gulyás Gergely egy korábbi kormányinfón egyenesen azt mondta, hogy ebben a formában biztosan nem fog életbe lépni, változtatni kell rajta. Hogy pontosan mi csípi a kormány szemét az új NAT-ban, ami a tervek szerint jövő szeptemberben lép életbe, az kiderül Csépe Valériának, a tervezetet készítő munkacsoport vezetőjének mai nyilatkozatából.

Korszerűbb és kevésbé nemzeti lett az új alaptanterv tervezete, mint ami a kormány tetszését elnyerné

Gulyás Gergely már elöljáróban biztosított is mindenkit: ebben a formájában nem fog életbe lépni. Pénteken jelent meg az új Nemzeti alaptanterv (NAT) első 312 oldalas tervezete, amelyen 2017 decembere óta dolgozott Csépe Valéria miniszteri biztos, a Magyar Tudományos Akadémia pszichológusprofesszorának vezetésével egy százfős, pedagógiai szakértőkből, pszichológusokból és gyakorló tanárokból álló kutatócsoport.

„Olyan alaptantervet igyekeztünk készíteni, amely a legkorszerűbb tanulástudományi eredményekre alapoz, ötvözi a magyar és európai kultúrát és hagyományait, a hazai pedagógia progresszív irányzatait, valamint a modern műveltség – nemzetközi egyetértést élvező – elveit” – mondta Csépe a Magyar Időknek.

A tervezet számos olyan módosítást tartalmaz, ami eddig csak megkeserítette a diákok és a tanárok életét. Például a nulladik óra intézményéről Csépe úgy gondolja, hogy az „megzavarja az alvás-ébrenléti ciklust”, éppen ezért nem javasolják. A NAT-on dolgozó munkacsoport vezetője arról is beszélt, hogy milyen emberképet képvisel az új alaptanterv. Az biztos, hogy ezért nem fogják fentről megdicsérni, hiszen kapásból azzal kezdi: a NAT emberképe magyar és európai. „Ideálja a harmonikus, folyamatosan tanulni tudó, a világ változásaihoz megfelelően alkalmazkodni képes, környezetét aktívan alakító, gondolkodó ember. Ennek nevelési céljait együtt fogalmaztuk meg az iskolára, a pedagógusra, a tanulóra és a szülőre. Sokan kérdezik, hogy a javasolt alaptanterv mitől nemzeti. Például attól, hogy ez Magyarország alaptanterve. S attól is, hogy a nemzeti identitást erősítő tartalmak akkor és úgy jelennek meg, amikor és ahogyan ezt az értelmi és érzelmi fejlődés lehetővé teszi.”

Csépe arra is kitért, hogy az új tervezetet a szülők is véleményezhetik a www.oktatas2030.hu oldalon.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.