Korszerűbb és kevésbé nemzeti lett az új alaptanterv tervezete, mint ami a kormány tetszését elnyerné

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 1.

Belpol

Gulyás Gergely már elöljáróban biztosított is mindenkit: ebben a formájában nem fog életbe lépni.

Pénteken jelent meg az új Nemzeti alaptanterv (NAT) első 312 oldalas tervezete, amelyen 2017 decembere óta dolgozott Csépe Valéria miniszteri biztos, a Magyar Tudományos Akadémia pszichológusprofesszorának vezetésével egy százfős, pedagógiai szakértőkből, pszichológusokból és gyakorló tanárokból álló kutatócsoport.

A Nemzeti alaptanterv azokat az alapelveket, műveltségterületeket, tantárgyakat és követelményeket foglalja össze, amelyek alapján az ország összes iskolájában meg kell szervezni az oktatást.

A NAT első változatáról megjelenése előtt már elöljáróban közölte Gulyás Gergely a kormányinfón, hogy ez csak egy vitairat. Vagyis senki ne örüljön nagyon, jelenlegi formájában biztosan nem fog életbe lépni. Gulyás nem véletlenül nyilatkozott így, már ekkor rögzítette: komoly változtatásokra van szükség a történelemre, irodalomra, természettudományos képzésre vonatkozó részeken. Így az új NAT-ot akár több korrekcióval legjobb esetben is leghamarabb csak jövő szeptemberben vezethetik be.

A kormány korábbi elvárása, miszerint az új alaptanterv legyen kellően nemzeti, munkaalapú és családközpontú, most úgy látszik, nem érvényesül annyira, a tervezetet kidolgozó szakemberek inkább a szakmai szempontokat helyezték előtérbe.

Emiatt simán túl liberálisnak tűnhet a kormány számára a dokumentum. Mert nincs benne szó például hazafias nevelésről, ehelyett mondjuk szerepel a hazaszeretetre nevelés benne, míg a családi életre nevelés csak egy alkalommal kerül elő a szövegben, az erkölcs és etika tantárgy leírásánál. Ezzel szemben a NAT kiemeli a demokratikus államforma és intézményrendszereinek jelentőségét, sőt, fontosnak tartja, hogy a diákok ismereteket szerezzenek az alapvető emberi jogi elvekről és gondolkodásról, sajátítsák el az állampolgári jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat, illetve elkötelezettnek tűnik az aktív állampolgárság gyakorlására. Na, ezzel nagy valószínűséggel vannak problémái a Fidesznek. De Kásler Miklós is bizonyára csalódott lesz, aki a NER-évnyitón úgy fogalmazott: „Nemzetünk ismételt felemelkedését várjuk a Nemzeti alaptantervtől.”

Összefoglalva

Az egyik legfontosabb változás az lehetne a tervek szerint, hogy megszűnne az önálló kémia, fizika és biológia tárgy az általános iskolákban, összevontan tanítanák a természettudományokat. De az iskolák dönthetnének úgy is akár, hogy maradnak a mostani rendszernél.

Megtartanák a hit- és erkölcstanórákat, és a mindennapos testnevelést is.

Bár a kormány korábban ígéretet tett arra, hogy csökkenti a tanulók óraszámait, az új NAT ebben nem hozna lényegi, komoly változást. A terv szerint a maximális óraszámok szinte megegyeznek az eddigiekkel, de a kötelező óraszámok 2-3 órával csökkennének.

A dokumentum szerint nem lennének kilencosztályosak az iskolák, de az óvoda után a szülők választhatnának, hogy gyereküket első osztályba vagy egy felkészítő osztályba íratják be.

A 3. osztály végéig érdemjegyek helyett csak szöveges értékelést javasolnak a szakemberek.

A tervezet szerint az érettségi tantárgyak esetében a gimnáziumokkal azonos tartalom és óraszám szerint folyna a képzés a szakgimnáziumokban. De a dokumentum rögzíti azt is, hogy a gimnáziumokban érettségiző diákok számára is lehetőséget kellene biztosítani arra, hogy felsőfokú tanulmányok helyett a végzettségüknek megfelelő szintű szakképzéssel folytassák tanulmányaikat, és a szerinti képesítést szerezhessenek.

Az új NAT a lexikális tudás helyett inkább az ismeretek alkalmazását tartja fontosnak, egyik vezérelve a tudásalkalmazás. E megközelítés szerint az ismereteket a tudás fontos, de nem kizárólagos összetevőjének tekinti. Az ismeretcentrikus tanítás helyett a tudás felépítését és alkalmazását, az aktív tanulást támogatja. Így komolyabb szerepet kaphatnának a mindennapi életben használható készségek is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.