Az MSZP népszavazási kampánya - Fagyosszentek

  • - mlf -
  • 2008. február 28.

Belpol

Kitart az év elején kidolgozott kampánystratégiája mellett a Magyar Szocialista Párt: a lanyha mozgósítással, az unalmas plakátokkal, hirdetésekkel, a kedélyeket csillapító szlogenekkel az igenek számát és a szavazási hajlandóságot próbálják mérsékelni. Az új jelszó: "Az is velünk van, aki nem megy el szavazni."

"Új szakaszába lép az MSZP népszavazási kampánya: a következő három hétben a párt azért kampányol, hogy minél több embert gondolkodásra késztessen. Gyurcsány Ferenc pártelnök és az elnökség tagjai országjárásba kezdenek" - jelentette be február 14-én Juhász Ferenc elnökhelyettes, a szocialisták kampányának koordinátora. Ám a bejelentés óta eltelt másfél hét nem hozott radikális változást: a vidéki városokat, a fővárosi kerületeket nem lepték el a nemre buzdító MSZP-vezetők, a reformokat magyarázó apró betűs hirdetések kevéssé mozgósítják a szavazókat.

A miniszterelnök múlt hétfői parlamenti szónoklata alig érintette a vizitdíj-kórházi napidíj-tandíj hármas fogatot. Az össznépi részvényprogram legfőbb üzenete: a kabinet máris túltette magát a referendumon, új utakon jár, a Fidesz kormánybuktató kísérlete ismét elbukott. Bár Gyurcsány az évértékelő beszéd után Lamperth Mónika és Kolber István társaságában Kaposvárra látogatott, ahol keményen bírálta Orbán politikáját, úgy tudjuk, a somogyi megyeszékhelyen tartott "választói fórumhoz" hasonló fellépésből a referendumig csak hármat terveztek be a párt kampányának vezetői.

Juhász ugyan azt ígérte, hogy a hátralévő időben a szocialisták erős emberei kirajzanak vidékre, hogy a reformok mellett korteskedjenek, de az elnökség tagjainak weboldalain semmi erre utalót nem látni. Kiss Péter kancelláriaminiszter naptárában egy február 16-i szakszervezeti rendezvényt leszámítva csak

egy jelmezbált,

egy nyugdíjasfesztivált és egy nőnapi bulit találtunk - de a kampány szempontjából hasonlóan érdektelen programok vannak feltüntetve Juhász, Szekeres Imre vagy Hiller István honlapján is.

Láthatóan a szervezés, a logisztika is hagy kívánnivalót maga után: amikor a múlt héten Juhász Ferenc stábjánál a hétvégi kampányrendezvények iránt érdeklődtünk, átkapcsoltak a párt sajtósaihoz, akik a hivatalos eseménynaptárat ajánlották figyelmünkbe. A párt honlapján található naptár bejegyzései (ruhaosztás, jogsegély, farsangi mulatság, szegfűbál) viszont arra engednek következtetni, hogy a szocialisták nem veszik komolyan a március 9-i voksolást. Összehasonlításképpen: az SZDSZ-től kapott lista szerint a liberális politikusok a hétvégén öt városban is síkra szálltak az egészségügyi reform mellett, a Fidesz pedig egy nap alatt két megyét is lefed; amíg Orbán a keleti megyéket dolgozza meg, Tarlós István vagy Mikola István az ország másik szegletében korteskedik.

Egyébként szocialista forrásaink szerint a látszat csal, a pártapparátus komolyan veszi a referendumot. Még ha nincs is olyan heves kampány, mint az országgyűlési választások idején, vagy a 2004-es népszavazást megelőzően, a feladatok le vannak osztva, a párt vezetői teszik a dolgukat. Lapunknak mind Kökény Mihály, mind Havas Szófia - az MSZP két egészségügyi szakpolitikusa - több olyan rendezvényről számolt be, ahol ők voltak a főszereplők, míg a tandíj mellett főleg Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára kampányol.

Elsősorban a vidéki tagság, a szocialista törzsszavazók igénylik a tájékoztatást, ők hívják meg a párt prominenseit. Ingerli őket a Fidesz magabiztossága, bosszankodnak, amiért a szocialisták nem veszik fel a kesztyűt. A megyei vezetők azonban óvatosabbak. Azért sem hirdetik meg a rendezvényeiket az interneten, nem szerveznek tömegeket vonzó választói fórumokat, mert tartanak az atrocitásoktól, az ellenoldal tüntetőitől - nem szeretnének ezek révén az újságok címoldalára kerülni. Ráadásul népszerűtlen témákról van szó, a megyei erős emberek

nem szívesen állnak ki

a tandíj vagy a vizitdíj mellett. "Lokálisan lehetne több aktivitás, de körülbelül így áraztuk be, erre számítottunk" - vont mérleget a párt egyik prominense. A kampánystáb persze érzékeli a tagság, a baloldali szavazótábor hangulatváltozásait: azt a közel egymilliós közeget szeretné célzott üzenetekkel megfogni, amely az MSZP törzsbázisának számít. "Elérni és megtartani őket, nem feltétlenül mozgósítani" - beszélt a célokról egyik forrásunk. Ennek érdekében február 19-én fejtágítást tartottak a választókerületi elnököknek, állítólag kiadványokkal bombázzák a tagságot, de lesz telefonos kampány is a miniszterelnök hangján. "Az igenek számát csökkenteni, tájékoztatni, és végül nem szavazatokra buzdítani" - sorolta a Narancsnak a főbb pontokat Juhász Ferenc. A koordinátor azt is nyugtázta: "Ha valakit nem tudunk meggyőzni arról, hogy voksoljon nemmel, akkor az is velünk van, aki nem megy el szavazni."

"Ez egy tojástánc. Úgy kell érvelni a reformok mellett, hogy közben ne üldözzük el a választóinkat. Jeleznünk kell, hogy az MSZP reflektált, tájékoztatnunk kell a szavazóinkat, de figyelnünk kell arra is, hogy az üzeneteink ne mozgósítsanak a túloldalon" - magyarázta a stratégia alapvetéseit a szocialista kampány egyik szakembere. Míg a kórházi napidíj és a vizitdíj a szocialisták szerint nehezen védhető, a tandíjról már másképp vélekednek, ott növelhetőnek látják a nemek számát. Ám ebben a kérdésben sem a központ, hanem a Fiatal Baloldal mozgósít: kifejezetten provokatív filmet csináltak a leckepénzről (a diplomakiosztón a diákok oklevelek helyett toalettpapírt kapnak). "A józan ész nevében" szlogennel futó MSZP-s plakátok nem véletlenül bézs színűek; a párt színe, a piros csak nyomokban tűnik fel rajtuk. A reklámok, a hirdetések sem azért unalmasak, mert a stábnak nem jutott semmi az eszébe - ez a kampány az MSZP számára nem hajt túl sok hasznot, nem érdemes a párt szimbólumait, identitáselemeit elhasználni.

Míg a szocialisták az alacsony részvételt győzelemként könyvelhetnék el - hangsúlyozhatnák, hogy Orbán Viktor politikája ismét megbukott -, az SZDSZ a nemek számának növelésében érdekelt. A liberálisoknak kifejezetten jól jöhet az MSZP "hideg kampánya", hiszen minden egyes nem szavazatra - melyek között vélhetően szép számmal lesznek szocialista voksok is - ráfoghatják, hogy az az SZDSZ ismét bővülő táborából érkezett.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.