Matolcsy letett a Bálnáról

  • Narancs.hu/MTI
  • 2018. szeptember 5.

Belpol

A Bálna helyett a Postapalota épületében rendezi be múzeumát az MNB.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a pénzügyi tudatosság növelése és a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében pénz- és banktörténeti múzeumot, valamint a gazdasági ismeretek megértését segítő látogatóközpontot hoz létre az újjászülető Széll Kálmán téri egykori Postapalota épületében.

Az 1924-ben, Sándy Gyula tervei alapján épült egykori Postapalota, amely túlélte Budapest ostromát is, jellegzetes szecessziós stílusjegyeit megőrizve születik újjá és új, modern funkcióival várhatóan 2020-ban nyitja meg kapuit. A leendő pénzmúzeummal és látogatóközponttal a jegybank szándéka szerint "lebontja a pénzzel és a gazdaság működésével kapcsolatos tabukat és bemutatja, hogy a pénz sokkal több, mint érmék és bankjegyek összessége".

A látogatók az élményalapú ismeretterjesztés jegyében ismerkedhetnek meg a bankolás, a válság, a tőzsde, az aranyfedezet, a monetáris politika, a kereskedelem, a piac, a tőke és még sok más olyan fogalom jelentésével, amelyeket nap mint nap hallunk, de csak kevesen tudnák elmagyarázni, mit is jelentenek valójában. Az érdeklődők a penzmuzeum.hu oldalán már látványterveket is találhatnak.

A Pallas Athéné Alapítványok vagyonát kezelő Optima Befektetési Zrt. 2016-ban vásárolta meg az épületet 22,3 millió euróért (kb. 7 milliárd forint), ezután kezdődött meg az 1920-as években épült, korábban irodaházként funkcionáló épület a felújítása.

A Pallas Athéné Alapítványok a Buda Palota esetében is a történelmi épület teljes rekonstrukcióját tűzték ki célul, amelyre az értékesítés lezárásáig 22,1 millió eurót költenek. Az épületet idén júniusban 45,3 millió euróért (több mint 14 milliárd forintért) vásárolja a jegybank vásárolta meg a saját alapítványától.

Három évvel ezelőtt még a hányatott sorsú Bálnát szemelte ki Matolcsy György, a jegybank elnöke. Az azóta bezárt Népszabadság akkori információi szerint Matol­csy először szóban puhatolózott Bagdy Gábornál, a tulajdonos fővárosi önkormányzat gazdasági ügyekért felelős főpolgármester-helyettesénél, majd Tarlós István főpolgármesternek írt levelében is jelezte vételi szándékát az épületre. A tárgyalások meg is kezdődtek. Bár sok sikert nem fűztek az ügyhöz, mivel Matolcsy és Tarlós kapcsolata rendkívül fagyos a BKV támogatásának 2011-es befagyasztása óta, kettejük között akkor lényegében a beszélő viszony is megszűnt.

A főváros egy évvel később úgy döntött, hogy pályázatot ír ki a Bálna értékesítésére. Ám a megjelölt határidőig végül egyetlen ajánlat sem érkezett az épületre, így a nyílt pályázat eredménytelenül zárult. Matolcsy úgy tűnik, végleg letett az épület megszerzéséről.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.