Balogh Samu: „A kormány hozzáállása az új helyzethez nem egyértelmű”

Belpol

27 évesen lett Karácsony kabinetfőnöke, végzettségét tekintve várostervező. A friss Magyar Narancsban fővárosi közlekedésről, beruházásokról és a kormánnyal való kommunikációról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Bécsben 1300 kilométernyi bringaút van, ehhez képest Budapesten csupán 200 kilométer. Egy interjúban azt mondta, kerék­pár­utat létesíteni a legolcsóbb. Mikor fognak hozzá?

Balogh Samu: Ez valóban sokszor inkább politikai döntés. Tarlós István idején egyértelműen az autós dominancia volt jellemző, mi a fenntartható közlekedési módok felé fordulunk. A metróberuházás itt is megnehezíti a dolgunkat, mert a ciklus végéig a teljes észak–déli tengelyen lesznek lezárások, a pótlóbuszok közlekedése jelentős átalakítást igényel. Pedig Pest belvárosa lapos, sűrűn lakott rész, ideális a biciklis közlekedésre, jobb adottságai vannak, mint Amszterdamnak, ahol csatornák szabdalják a várost. A mobilitási terv szerint 10 százalékra kell növekednie a biciklis közlekedés részarányának Budapesten. Szerintem a belvárosban 30–40 százalékot is el lehet érni, ami egyébként nagy kapacitástöbbletet adna a közösségi közlekedésnek is. Előbb fel kell mérni, melyek azok a szakaszok, ahol megvalósíthatók a bringautak. A célkitűzésünk az, hogy a külső kerületekből kényelmesen és biztonságosan be lehessen kerékpározni a belvárosba.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

MN: A kormányban van erre nyitottság? Az együttműködésre utaló gesztusok után láttunk olyan törvényjavaslatokat, amelyek ezt inkább cáfolják.

BS: A kormány hozzáállása az új helyzethez nem egyértelmű: egyszerre mutat egy konstruktív arcot, illetve jelenik meg egy olyan előterjesztés, mint ami a színházak elvételét célozza (az interjú december 6-án készült – a szerk.). Nehéz ebben tisztán látni, de nekünk az a feladatunk, hogy továbbra is konstruktívak legyünk a budapestiek érdekében. Az a baj, hogy sokszor nem tud szakmai döntés születni, mert átpolitizálódik a kérdés, mint például az új Duna-hídnál. Egyértelmű, hogy szükség van Dél-Pesten egy új hídra, a szakmai érvek amellett szólnak, hogy az épüljön meg előbb, ami 200 ezer budapesti lakhelyét köti össze és ne az, ahol egyelőre még senki sem lakik, viszont célterepe az ingatlanbefektetőknek. A kormány viszont elzárkózik ettől, és ezzel nehéz mit kezdeni.

(…)

MN: Ha megépülne az atlétikai centrum, a nagyerdő-koncepción kellene változtatni?

BS: A ferencvárosi és észak-csepeli rozsdazóna jóval nagyobb, mint a Déli Városkapu-projekt. Ez a terület Budapest teljes területének 1 százaléka, nagyjából 525 hektár. A nagyerdő-elképzelés lényege, hogy ezt a területet dominánsan zöld irányba fejlesszük, de az is fontos, hogy funkcióval töltsük meg, ezért kellenek mellé ingatlanfejlesztések is. Ha például a kormány új helyet keres a Nemzeti Galériának, azt is befogadhatná. Bár arról nem vagyunk meggyőződve, hogy ki kell költöznie a Várból, de ez más kérdés.

Karácsony Gergely kabinetfőnökét emellett kérdeztük az autósforgalom csökkentéséről, a 3-as metró felújításáról, a Ligetről és arról, vajon legyen-e Budapesten olimpia? A teljes interjút a csütörtökön megjelenő Narancsban olvashatják.

A lapra itt fizethetnek elő.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.