Állami tulajdonszerzés a Takarékbankban

Bankárkormány

  • Mészáros Bálint
  • 2012. december 22.

Belpol

A Takarékbank kisebbségi tulajdonosa lett a magyar állam; ezzel zsebpénzből elérte, hogy rátelepedhet az óriási fiókhálózattal és rengeteg forrással rendelkező takarékszövetkezetekre.

Több hónapnyi tárgyalás után a múlt héten lezárult a Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank (DZ Bank) és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közti adásvételi eljárás, amellyel a magyar állam tulajdonába került a Magyar Takarékszövetkezeti Bank (Takarékbank) 38,5 százalékos tulajdonrésze. Az, hogy Orbán Viktor egy kereskedelmi bankot is szeretett volna a magáénak tudni, persze nem meglepő. A bankok, mint általában a magántulajdonban lévő vállalkozások, a saját üzleti logikájuk szerint működnek (például akkor adnak hitelt, ha azt várhatóan visszakapják, ráadásul a hitelezési tevékenységtől nem átallnak hasznot is remélni), ami némileg eltér a kormány piactagadó gazdaságpolitikájából következő elvárásoktól. Júliusban már az volt a jelszó, hogy a kormány "új gazdasági modelljének" részeként a bankrendszer ötven százaléka magyar kézben legyen - a magyar pedig a miniszterelnöki szótárban államit, tehát általa irányítottat jelent.

Miután az MKB megszerzése nem jött össze, a Demján Sándor-féle Gránitbank és a Töröcskei István alapította Széchenyi Bank megvásárlása is szóba került, de ezek nagybankká fejlesztése rengeteg pénzbe került volna. A Takarékbank kisebbségi részvénycsomagja viszont olcsón ad lehetőséget arra, hogy az állam a legnagyobb hálózattal rendelkező - 1600 fiókból álló - hitelintézeti szereplőt, a takarékszövetkezeti szektort

állami befolyás alá

vonja. A részvénycsomag közpénzből kifizetett vételárát ugyan üzleti titokká nyilvánították, de az index.hu korábbi információi négymilliárd forintról szóltak - az elérhető ügyfélkörhöz viszonyítva ez több mint jutányos ár.

Az állami tulajdonszerzés ugyanakkor a takarékszövetkezeti szektor megerősítéséről szóló hangzatos miniszterelnöki kijelentések valótlanságáról is árulkodik. A Takarékbank ugyanis nem egy közönséges kereskedelmi bank, hanem a hazai takarékszövetkezetek csúcsbankja: 1989-ben azért alapították maguknak a takarékszövetkezetek, hogy nekik segítsen közös termékfejlesztéssel, üzleti koordinációval, szabad likviditásuk befektetésével és az önálló kereskedelmi banki funkcióból származó haszon visszaforgatásával (lásd még: Birtokon belül, Magyar Narancs, 2012. június 7.). Az 1993-94-es bankkonszolidáció idején viszont a Takarékbank állami tulajdonba került, majd a szakmai fejlesztés reményében eladták a német takarékszövetkezeti csúcsbanknak, hogy aztán a honi takarékok opciós jogukkal élve 2004-re ismét többségi tulajdonosok legyenek. Ha tehát a szövetkezeti szektor megerősítése nem a szokásos kormányzati hazugság volna, és nem azt jelentené, hogy majd helyettük is a kormány dönt, akkor az állam nem bevásárolja magát a Takarékbankba, hanem abban segít a takarékszövetkezeteknek, hogy - mint mindenütt a világon - teljes egészében ők legyenek az ernyőbankjuk tulajdonosai. Ezzel szemben a mai Magyarországon az a természetes, hogy az állam bejelentkezése után a német bank készséggel adott túl a tulajdonrészén, és az állam javára a takarékszövetkezetek is lemondtak elővásárlási jogukról.

A kisebbségi tulajdonrész persze önmagában nem sokat ér, hiszen a Takarékbankban a 120 takarékszövetkezetnek (és a bankká alakult néhány volt szövetkezetnek) együtt több mint 61 százalékos részesedése van. Ezért a Gazdasági Versenyhivatal nem is vizsgálta az összefonódás versenyjogi hatásait, hiszen a Takarékbank közgyűlésében az MFB papíron nem került többségbe, a vezető tisztségviselők megválasztásában vagy a társaság üzleti és stratégiai tervére vonatkozó döntésekben egyedül nem tud fellépni. Ez persze hamar megváltozhat, ha a MFB olyan tőkeemelésekbe kezd, amelyeket a takarékok nem tudnak vagy nem akarnak követni. De még erre sincs feltétlenül szükség: elég annyi takarékszövetkezeti vezetőt meggyőzni a "helyes irányról", hogy a közgyűlésben éppen átbillenjen az erőegyensúly az állam javára. A takarékok működését belülről ismerő forrásunk szerint ezt a 10-15 szavazatot az MFB könnyen össze tudja szedni, mivel a takarékszövetkezeti elnökök egy része mélységesen meg van győződve a kormányzati politika helyességéről. Ahhoz, hogy az állami irányítás működjön is, olyan

hierarchikus rendszert

kell még kialakítani, amelyben a Takarékbank döntéseit a takarékszövetkezetek kénytelenek végrehajtani. Ma ugyanis olyan laza a szövetkezeti integráció, hogy például a Takarékbank 2008-ban elindított Takarékpont-hálózatához - ahol azonos márkanév és logó alatt, egységes feltételekkel kínálnak lakossági és vállalati termékeket, illetve a közös informatikai rendszernek köszönhetően az egyes takarékok képesek egymás ügyfeleinek a kiszolgálására is - csak a szövetkezetek ötöde csatlakozott önként. Az együttműködési "kedvet" lehet erősíteni úgy is, ha mondjuk csak a kormányzati ötleteket végrehajtó takarékoknak végez a Takarékbank érdemi szolgáltatást, vagy hirtelen csak a jó magyar emberek felelnek meg a szövetkezeti vezetőkre vonatkozó szakmai előírásoknak. De bármit kötelezővé lehet tenni sima jogszabályalkotással is; ugye, manapság az sem akadály, ha erről közben kiderülne az alkotmányellenessége.

Bár az állami tulajdonszerzés alapvető feltétele volna, hogy az értelmét és célját nyilvánosságra hozzák, egyelőre ez is elmaradt - még a takarékszövetkezetek sem tudják, mi lehet az MFB terve. Egyedül Orbán Viktor nyilatkozatai adhatnak némi támpontot. Az Inforádiónak májusban azt mondta, hogy a takarékbanki állami szerepvállalás "egy átfogó hadműveletnek a része", és majd "a takarékszövetkezetekkel megegyezve, együttműködve, néhány új jogszabályt megalkotva" fogják megerősíteni a szektort, mert most "a közöttük való bankszerű együttműködés is rendkívül esetleges, és hiányoznak azok a pénzügyi szolgáltatási termékek, amelyeket egységesen tudnának értékesíteni, mondjuk az államtól kapott felhatalmazás alapján". Két évvel ezelőtt pedig arról volt szó, hogy a kormány nagyobb szerepet szánna a takarékszövetkezeteknek "az ország pénzügyi vérkeringésében", ezért az uniós források, az önkormányzati finanszírozás és az agrártámogatások közvetítésében kapnának több lehetőséget. Az is visszatérő kormányzati sirám, hogy a takarékok több százmilliárdnyi forrásukat pihentetik állampapírban vagy forgatják a bankközi hitelezésben, ahelyett, hogy inkább a kisvállalkozásoknak nyújtanának több hitelt. Mondhatni, csak lébecolnak, és nem a kormány gazdaságpolitikáját valósítják meg.

Nem tudni, a kormányzati ötletek közül melyik aktuális még, mire lesz még energia és pénz. Azt azonban már elérte az állam, hogy olyan piaci szereplő helyett hozhasson meg lényegi döntéseket, amelynek nem is tulajdonosa: és a több tízezer szövetkezeti tag véleménye nyilván senkit nem fog érdekelni.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.