Baranyi Krisztina: Rákosrendező a budapestiek súlyos vesztesége lehet

  • narancs.hu
  • 2025. február 8.

Belpol

Ferencváros polgármestere szerint az a kisebbik gond, hogy a fővárosnak a terület megszerzésére sincs pénze. 

„A Főváros elővásárlási jogának érvényesítése a rákosrendezői területre jelentős politikai győzelem ma. De ha minden a várható forgatókönyv szerint alakul, akkor a budapestiek súlyos vesztesége lehet belőle holnap” – írta Baranyi Krisztina, Ferencváros polgármestere a Facebookon. Mint ismert, Gulyás Gergely bejelentette, hogy tiszteletben tartják a főváros elővásárlási jogát, így nem épül meg a nagy vitákat kiváltó Mini-Dubaj néven elhíresült fejlesztés Rákosrendezőn, hanem a terület Budapesthez kerülhet. 

„A kisebbik gond, hogy Budapestnek már a terület megszerzésére sincsen elég pénze. A kifizetés végső határideje 2039, ameddig senki nem lát el. Bízhatunk tehát a sokkal szebb jövőben, de ekkora terhet bevállalni jelentős kockázat és mindenképpen más közfeladatoktól von el pénzt. Sokkal súlyosabb tétel lehet a terület fejlesztéséhez, lakóövezet kialakításához szükséges feltételek megteremtése A rákosrendezői pályaudvart és környékét jelenleg nem csak ipari és kommunális szemét, romos épületek és sok évtizedes talajszennyezés terheli, a terület tele van a második világháborúból ott maradt, fel nem robbant lőszerrel, robbanószerkezettel is. Egy ilyen terület megtisztítása valószerűtlenül magas összeg. (Pár évvel ezelőtt egy másik projekt kapcsán merült fel a Ferencvárosi Rendezőpályaudvar megtisztítása világháborús bombáktól. A költséget akkor több tízmilliárd forintra becsülték). ” – sorolja a problémákat Baranyi Krisztina. 

 
Fotó: Balágyi Barbara
 

A polgármester szerint ahhoz, hogy Rákosrendezőn „megfizethető és zöld” lakóövezet épüljön, a terület rendezése mellett nagyon komoly közlekedési fejlesztésekre is szükség van. A Kisföldalatti meghosszabbítása, a Szegedi úti felüljáró, közúti és kerékpáros infrastruktúra kiépítése nélkül nincs értelme új városrészt építeni. „Ezek a beruházások tehát, amelyek bármilyen fejlesztés előfeltételei, így együtt több százmilliárd forintos költséget jelentenének még az első kapavágások előtt. Ez sokszorosan meghaladja Budapest lehetőségeit.”  

A Mini-Dubaj szerződés alapján a terület rendezéséről és a közlekedési infrastruktúra kialakításáról, ennek költségeiről külön szerződések határoznak, amelyeket most már a kormánynak és a Fővárosnak kell megkötnie. A bombák hatástalanítása és elszállítása, a talaj megtisztítása, metró és közút építése egyébként sem magánfeladat. „Eddigi tapasztalataink alapján mekkora esélyt adhatunk arra, hogy az állam ezeket magára vállalja?

Ha a Fővárosnak nem sikerül a kormányból kipréselnie ezeket a költségeket, akkor egy fejlesztésre alkalmatlan, lepusztult területtel gazdagodik, úgy, hogy közben a bevásárlás költségeit még bő tíz év múlva is nyögni fogja.

Tehát nem marad forrása másra sem”, véli Baranyi. 

Hozzáteszi, vagy keres olyan befektetőt, aki az ingatlanfejlesztés mellett hajlandó a kármentesítésbe és a közlekedési fejlesztésekbe is beszállni – részben, vagy az egészet magára vállalva A befektetőnek ezzel olyan hatalmas költségei lesznek a beruházás kapcsán, amelyek nem térülnek meg egy, a közösségi érdekeket figyelembe vevő fejlesztési tervnél (nincs magas épület, sok zöldterület, sok közösségi funkció). „Olyan befektető nincsen, aki ezt magára vállalja, mert üzleti alapon nem jön ki a matek. Ezt a csapdát kell valahogy Budapest vezetésének kikerülnie. Egy normális országban persze fel sem merülne, hogy egy ilyen fejlesztésből nem veszi ki a részét az állam, fel sem merülne, hogy akadályozza a megvalósulást. De a Főváros belépésével már nem osztanak lapot Habony Árpádnak, így nincs ami motiválja a kormányt az együttműködésreEzt nekünk, budapestieknek kell kikényszerítenünk”. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.