Az árstop részletszabályai átgondolatlanok, nélkülözik az előzetes szakmai egyeztetéseket, vitákat, hatástanulmányokat, végrehajthatatlanok, a megadott határidők fizikailag teljesíthetetlenek - nyilatkozta a 480 forintos benzinásrtop hatásairól a Népszavának Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu nevű ár-összehasonlító oldal ügyvezetője.
Bujdos elmondta, úgy gondolja, az árstop-helyzet a hazai töltőállomások mintegy tizedét, mintegy kétszáz egységet végleg tönkretette.
Bujdos problémaként emelte ki azt is, hogy a részletszabályok tisztázatlanul hagyták többek közt a buszok és a munkagépek besorolását is. Ráadásul a benzinkutas "nem jogász és nem rendfenntartó".
"Miközben a rendelet szerint "el kell különíteni" a normál és a nagynyomású töltőt, a kutak döntő többségében ezek egy tartályra csatlakoznak. Szintén nem tudni, ki és hogyan tankolhat kannába. A kutas döntse el, aki beállt, hány tonna súlyú, milyen nemzetiségű, vagy mezőgazdasági célból tankol-e és szerezzen is a döntésének érvényt?" - tette hozzá.
Hangsúlyozta azt is, hogy a külföldi értékesítésen literenként 80-150 forintot nyerő importőröket – a Mol várakozásaival szemben - nem csábította vissza a 20 forintos jövedékiadó-csökkentés. Ez olyan helyzethez vezet, ami a gazdákat is hátrányosan érintheti, annak ellenére, hogy őket hatósági áron, 480 forintért kell kiszolgálni.
Arra is gondolni kell Bujdos szerint, hogy közben Szlovénia megtiltotta a gázolaj kiszállítását, a százhalombattai, a pozsonyi és a schwechati finomító pedig a szokásos tavaszi karbantartás miatt most, vagy hamarosan leáll. Az OMV közlése szerint az alacsony Duna-vízállás miatt sem érkezik a szokásos mennyiségű üzemanyag.
Arra kérdésre, hogy az árstop a MOL piacszerzését segíti-e, elmondta, hogy bár sokan hangoztatják ezt az elképzelést, szerinte nem ez van a háttérben:
Lehet, hogy az egész árstop inkább április 3-ról szól, bár, mint tudjuk, előreláthatóan májusig tart.
Az interjúban Bujdos hangsúlyozta, hogy reméli, a kormány az ígért, május 15-i határidővel feloldja az árstopot, ugyanis az ágazat hosszú távon csak piaci körülmények között képes szavatolni az üzemanyagellátás biztonságát. Elmondta, hogy árstop ide-vagy oda, az árakat így is mi fizetjük, csak nem a kutakon keresztül. Elképzelhetőnek tartja, hogy májusban egyik napról a másikra melekedik majd 200 forintot a benzin ára, ami nyilván fájó, de az emberek végül minden más, számukra fontos cikk esetében is tudomásul veszik a drágulást. "Más államok inkább figyelembe veszik a közgazdasági alaptörvényeket" - összegezte véleményét Bujdos.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!