Bírságolással vágnák rövidebbre a kórházi várólistákat

  • narancs.hu
  • 2019. március 2.

Belpol

Meg akarják akadályozni, hogy a betegek hálapénz fizetése ellenében kerülhessenek előbbre a sorban.

A kormány vélhetőleg megelégelte a várólista-manipulációkat, így áprilistól büntetni fogják azokat a kórházakat, amelyek nem a lehető legkorábbi időpontot adják a betegeknek – írja a Népszava.

A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) szeretné megakadályozni, hogy a betegek hálapénz fizetése ellenében kerülhessenek előbbre a sorban.

A közelmúltban komoly meglepetést keltett Kasler Miklós és az egészségügyi szakállamtitkár bejelentése az általuk nyilván tartott várólistás számokról, mert a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) honlapján régiónként más, általában nagyobb várakozási időket írtak az egyes kezelésekhez.

A lap úgy tudja, az elmúlt egy évben dolgoztak már a két rendszer összehangolásán, egy nem nyilvános felületen már nem csak azt lehet látni, hogy egy-egy orvos, illetve intézet műtéti kapacitása szerint mikorra sorolható be legkorábbra az adott beteg, hanem azt is, ha valaki ennél későbbi időpontot ad a páciensének. Ez utóbbi pedig gyakran előfordult.

Az új rendszerben viszont elvben az orvos nem adhat a legkorábbi szabad időpontnál későbbi időpontot a betegnek, ha pedig egy pácienst az eredeti időpontnál előbbre vesznek a műtőben, annak ellátását a biztosító nem fizeti ki mindaddig amíg tisztázódik, mi okból történt ez a változás.

Ha szakmailag indokolt volt az eset, akkor nem lesz szankció, de ha nincs megfelelő indok, akkor nagyjából 40 ezres büntetést kaphat a szolgáltató. De hasonló eljárásra számíthatnak azok is, akik a bejegyzett időpontban sem végzik el a beavatkozást.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.