Brókerbizottság: Kecsegtető befeketítés

  • B. I.
  • 2003. november 20.

Belpol

A K&H-ügy politikai vonatkozásait feltárni igyekvő ún. brókerbizottság harmadik, (lapzártánkig utolsó) múlt szerdai ülése talán három percig is eltartott. Ám ez volt a kevésbé rossz megoldás: az előző két összejövetelen hosszabb előadást produkáltak ugyan a testület tagjai, az idő múltával azonban csak a menthetetlen színvonaltalanság miatti szégyenérzetünk lett nagyobb, s nem a tudásunk a brókerbotrányról.

A K&H-ügy politikai vonatkozásait feltárni igyekvő ún. brókerbizottság harmadik, (lapzártánkig utolsó) múlt szerdai ülése talán három percig is eltartott. Ám ez volt a kevésbé rossz megoldás: az előző két összejövetelen hosszabb előadást produkáltak ugyan a testület tagjai, az idő múltával azonban csak a menthetetlen színvonaltalanság miatti szégyenérzetünk lett nagyobb, s nem a tudásunk a brókerbotrányról.Az előjelek alapján persze nemigen számíthattunk másra: a politika már a kezdet kezdetén - ez június 16. volt, amikor Szász Károlyt, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnökét máig ismeretlen tettesek megverték - hiteltelenítette magát az ügysorozatban, amikor a felek egymás lejáratása érdekében a nevetségességig is hajlandók voltak elmenni. A "tisztázza X képviselő/kormánytag az Y-hoz fűződő viszonyát" típusú kölcsönös felszólítgatásoktól egyenes és logikus út vezetett a brókerbizottság impotenciájáig. Ha azonban valamiféle kényszeres balanszírozás okán azt mondanánk, hogy ebben mindkét nagy párt sáros, csak részben volna igazunk. Egyrészt tényleg, de a dolgok elfajulásában mégsem egyforma a felelősségük: a Fidesz és csatolt részei valamivel többet tettek a jelenlegi helyzet kialakulásáért, még ha a szocialisták alaposan belehúztak is a hülyeségbe az utóbbi hetekben. A Fidesz stratégiájáról, arról, hogy a tisztázás vagy az ellenfél ellehetetlenítése fontosabb-e a számára, mindenesetre sokat elárulnak a Magyar Nemzet vesztes sajtó-helyreigazítási perei: a lap állításai és a fideszes szcéna ugyanis erősen fedik egymást. Azzal, hogy a bíróság ítéletei a napilap egyes fontos téziseit (amelyek kormánytagok "érintettségére" vonatkoznak) megalapozatlannak tartják, egyúttal (tudtán és akaratán kívül) a fideszes interpretáció legfontosabb sarokpontjait is annullálják. Azaz annullálnák - ha ebben az ügyben a vitatkozó felek a saját idiotizmusukon kívül képesek volnának mást is (például egy jogerős bírósági döntést) figyelembe venni.

Ha a Fidesz és az MSZP eddigi (olykor önmaguknak is ellentmondó) nyilatkozatait végignézzük, csodálkozva kérdezhetjük: voltaképpen mi a bánatot akarnak kideríteni, amikor már mindent tudnak. A politika szereplői a jelek szerint nem a(z egyre kilátástalanabb) vizsgálóbizottsági munka eredményeként próbálják rekonstruálni a történteket, hanem meglévő koncepciójukat igyekeznek "hitelesíteni" arra alkalmas adatokkal.

Felvezetés

Íme a "polgári" igazság. Szász Károly megverésének napján mind a szenvedő fél, mind az ellenzék azonnal tudta, mi a dörgés, és kik állnak a háttérben. A Magyar Nemzet egy nap múlva kolumnás írásban közölte az "összefüggéseket", cégneveket stb., s az irány azóta sem változott. Eszerint a K&H-ügy a maga pannonplastos-brittonos-nagyváradiplazás mellékzöngéjével együtt egy nagyszabású szocialista vircsaft a pártkassza és a haverok kistafírozására. A műveletnek tevékeny részese volt Medgyessy Péter, László Csaba és Draskovics Tibor, no meg az ilyen akciókból kihagyhatatlan Baja Ferenc. A Fidesz megnyilatkozásaiból (és a jobboldali napilap írásaiból) világosan kirajzolódik eme értelmezés hol burkoltabb, hol nyíltabb sugalmazása. Mint ahogyan az sem kétséges, hogy a Szász elleni akció mögött az ellenzék legott a kormány embereit sejtette.

A szocialista igazság (amely a Fideszéhez képest némi spéttel fogalmazódott meg) imigyen fest: az Orbán-kormány idején ellopott többmilliárdnyi közpénz többek között a Vegyépszeren - az előző ciklus kiemelt sztrádaépítőjén - keresztül jutott a Fidesz pártkasszájába, illetve kedvezményezettjeinek a zsebébe. A K&H is akkoriban lett az autópályapénzek kezelője, s a Vegyépszer pénze is az ő kormányzásuk alatt landolt a brókerházban. Több mint feltűnő, hogy azok a tisztségviselők - a PSZÁF-elnök, a volt belügy- és a pénzügyminiszter -, akiknek hivatali beosztásuk okán tudniuk kellett valamit a visszaélésekről, semmit sem tettek ellene. A titkosszolgálatoknak a kormányváltás után szemet is szúrt néhány momentum, s nyomozásba kezdtek. Szász Károly azonban arra használta föl a vele történteket, hogy kiszivárogtatásaival idő előtt megakassza a munkát. S mivel mindkét félnek csak részinformációk és féligazságok állnak a rendelkezésére, az ellenőrizetlenül (immár mindkét oldalról) özönlő pletykaáradat miatt alaposan össze lehet zavarni a közvéleményt. A helyzet kaotizálása pedig nyilvánvalóan annak kedvez, aki el akarja kerülni az ügy egyértelmű tisztázását. Vagyis a Fidesz számára, amely ráadásul agresszív médianyomulásával - afféle megelőző csapásként - rendületlenül a legnagyobb kormánypártra akarja tolni Kulcsár balhéját, az MSZP megnyilatkozásaiból legalábbis ez a következtetés szűrhető le.

Nyitány

A kétféle értelmezés fő csapásirányai ezek; a nap mint nap előkerülő roppant fontos "információk" noteszekről meg karácsonyi levlapokról nem változtatnak e koncepciók lényegi tézisein, legfeljebb finomítják azokat.

A vizsgálóbizottságnak az ügy ilyetén politikai felvezetése után kellett volna nekilátni a tárgyilagos felderítésnek. Erre természetesen semmi esély sem volt, és soha nem is lesz: ezt világosan megmutatta a testület eddigi (lapzártánkig megtartott) három ülése is. Az első összejövetelt a Fidesz degradálta bohózattá, a másodikat szoros versenyben a szocialisták kiabálták szét, a harmadikat újfent a Fidesz lehetetlenítette el (a legnagyobb ellenzéki párt egyelőre 2-1-re vezet a bizottsági kavarásban).

De haladjunk sorjában. Az Országgyűlés elsöprő többséggel október 20-án döntött a vizsgálóbizottság felállításáról: az elnök Demeter Ervin (Fidesz), az alelnök Wiener György (MSZP) lett. (További tagok: Répássy Róbert, Szíjjártó Péter - Fidesz, Simon Gábor, Tóth Károly - MSZP, Font Sándor - MDF, Gulyás József - SZDSZ.) Az addig vezető út persze nem volt sima: a Fidesz 123 kérdését (ami a jelenlegi kormány brókerügybeni szerepére vonatkozott) az MSZP további 61-gyel fejelte meg (ezek az Orbán-éra alatt történteket és a PSZÁF felelősségét firtatják), azt azonban az SZDSZ miatt nem tudta keresztülvinni, hogy a testületnek kormánypárti elnöke legyen. (Lásd: Dúvadak, Magyar Narancs, 2003. október 9.) Érvelésük szerint az indokolta volna a bizottság kormánypárti vezetését, hogy a sikkasztássorozat 2000-ben kezdődött - márpedig az előző ciklusra "eső" két év ugyebár kétszer több, mint a Medgyessy-kormány alatti egy év. Az MSZP a bizottság Fidesz javasolta neve ellen is sokáig hadakozott, mondván - nem alaptalanul egyébiránt -, hogy az elnevezés mintegy sugallja a vizsgálat majdani eredményét. Szenvedélyes viták után végül is a szocialisták engedtek, s maradt minden a régiben. (A testület hivatalos neve: A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által feltárt brókerbotránynak, ezen belül különösen a Pannonplast Rt. részvényeinek megvásárlása körülményeinek, a K&H Equities Rt.-nél történt milliárdos sikkasztásnak, a Britton cégcsoportnak a tranzakcióban betöltött szerepének, a Medgyessy Péter által elnökölt Inter-Európa Bank Rt.-ben történt pénzmosásnak és az egész botránysorozattal kapcsolatos kormányzati és kormánypárti politikusok érintettségének kivizsgálására létrehozott vizsgálóbizottság.)

Az október 29-i első alkalomkor a napirend elfogadása után Demeter Ervin váratlanul bejelentette: az a kilenc fideszes politikus, illetve volt kormánytag, akinek a neve a szocialisták szerint felmerült az ügyben, kint várakozik és a meghallgatására vár (Áder János, Járai Zsigmond, Kövér László, Navracsics Tibor, Orbán Viktor, Pintér Sándor, Rogán Antal, Varga Mihály és maga Demeter elnök). A szocialisták felvetették: a bizottság akkor hallgathatja meg őket, ha előzőleg többségi döntéssel határoz erről. Az ellenzékiek "nem értették", hogy a kormánypártiak "miért nem élnek a lehetőséggel", majd az álláspontok megmerevedése után Demeter "meghallgatás jellegű nem meghallgatásnak" minősítette át Orbánék jelenlétét. A kormánypártiak "kutyakomédiának" nevezve a történteket kivonultak, a benn maradt ellenzékiek pedig feltették a szocialisták kérdéseit volt és jelenlegi vezetőiknek, akiktől aztán "megnyugtató válaszokat" kaptak.

Gulyás József az ügyrendi bizottsághoz fordult az eset miatt (mivel a "kötetlen beszélgetés" műfaját nem ismeri sem a házszabály, sem a bizottság ügyrendje), amely megállapította a brókertestület házszabálysértését. Demeter Ervin múlt szerdán e határozatot "többségi véleménynek" nevezte, s érzékelhetően nem tulajdonított neki jelentőséget. (Kérdés persze, hogy egy parlamenti demokráciában vajon melyik országgyűlési döntés nem többségi döntés.)

Két felvonás

A november 5-i ülésre meghívták a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és az Állami Autópálya-kezelő Rt. vezetőit, valamint a gazdasági tárca egyik államtitkárát is; meghallgatásukra azonban nem került sor, mivel az ülést példátlan ordítozás vezette föl: Demeter Ervin az egy héttel azelőtti ülés folytatásának tekintette az összejövetelt, amit Wiener alelnök törvényellenesnek tartott. Ezen aztán jól elszórakoztak a képviselők, a prímet ekkor a kormánypártiak vitték. Amikor a vendégekre került a sor, Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója az Alkotmánybíróság egy nemrégi döntésére (miszerint az Országgyűlésnek rendeznie kell a parlamenti bizottságok működését meghatározó tör-vényi kereteket), valamint a purparléra hivatkozva úgy döntött, nem kíván egy nyilvánvaló "politikai játszma eszközéve válni". Véleményét nemcsak a többi cég-vezető, de Réthy Imre gazdasági minisztériumi államtitkár is osztotta. Demeter Ervin később úgy nyilatkozott, hogy az állami tisztségviselők túllépték hatáskörüket, amikor elzárkóztak a bizottsági szerepléstől; Bodnár egyébként az ülés után sajtótájékoztatón ismertet-te a bizottsági kérdésekre szánt vá-laszait, s közölte, hogy azokat írásban megküldi a testületnek is.

November 12-én még mindig a napirend volt a fő téma - mintegy három percig. Demeter Ervin vita nélkül akarta azt megszavaztatni, ami a kormánypártiak nemjei miatt nem sikerült; napirend híján viszont be kellett rekeszteni az ülést. Cserébe az ellenzék azonnal sajtótájékoztatót tartott, ahol Demeter Ervin rávilágított a Kulcsár Attila bécsi ügyvédje által követett időhúzó taktika és a szocialisták obstrukciós magatartása közötti hasonlóságokra, Répássy Róbert pedig a magyar kiadatási kérelem "hiányosságaira" hívta föl a figyelmet. Eszerint az Igazságügyi Minisztérium (IM) úgy fogalmazta meg a dokumentumot, hogy az illetékes osztrák bírói fórum csak a sikkasztás alapos gyanúja miatt adja ki Kulcsárt. A vonatkozó európai egyezmények értelmében így nem lehet itthon eljárást indítani a volt bróker ellen pénzmosás miatt, ami - és ezt már újra Demeter elnök prezentálta - más megvilágításba helyezi Kulcsár volt titkárnőjének korábbi vallomását is. A hölgy egy állítólagos K&H vizsgálati jegyzőkönyv szerint fültanúja volt egy Kulcsár és Kovács László barátnője közötti telefonbeszélgetésnek, amelynek során a miniszter közeli asszony azt találta mondani: nem kell félni, mert ha baj lesz, kihúzunk a szarból. Így függnek össze a dolgok; és az - ellenzéki sejtetések szerint tudatosan elhibázott - kiadatási kérelem azóta is vezető téma a jobboldali sajtóban. (Az IM közleménye szerint a kérelmet az ügyészi indítványra kibocsátott bírósági nemzetközi elfogatóparancs alapján készítik, s a bűncselekmény minősítése nem feladatuk...)

Demeterék után a szocialisták következtek. A Fidesz ekézése mellett érdemi mondanivalóra is futotta energiájukból: az ülésre készített és jobb híján a sajtónak átadott bizottsági ütemterv mindenesetre nem pótcselekvésnek tűnik, akár alapja lehetne a bizottsági munka normális megvitatásának. Tóth Károly egyébként megjegyezte: mivel úgy tudja, hogy a Fidesz már reggel meghirdette fél tízes sajtótájékoztatóját, számára világos volt, hogy Demeterék a kilenc órakor megkezdett bizottsági ülés előtt is pontosan tudták, mit akarnak (vagyis mit nem: rendes, érdemi ülést).

Végtelen végjáték

A parlamenti vizsgálóbizottság intézménye nem szükségszerűen csődölt be e ciklusban, még akkor sem, ha a működés szabályozatlanságát az Alkotmánybíróság is kimondta. A Horn-kormány idején két fontos témában is - a Tocsik-ügyben és az egészségbiztosító gazdálkodása ügyében - valódi tényfeltáró munkát végeztek a képviselők. (Az olajgate-bizottság pedig elsősorban nem a politika ármánykodása, hanem a bizottsági elnök - az akkor még MDF-es Demeter - tehetetlenkedése miatt maradt eredménytelen.) A vizsgálóbizottságokra az első - és a későbbiek fényében jóvátehetetlen - csapást az Orbán-kormány konszenzusfelrúgó gyakorlata mérte (az ellenzék által kezdeményezett bizottságok felállításának megakadályozásával): a testület tekintélyvesztése és funkciótlanná, illetve a kicsinyes pártpolitizálás terepévé válása az elmúlt ciklustól lett visszafordíthatatlan. És ez nem feltétlenül törvényi háttér kérdése, sokkal inkább a politikai kultúráé.

A bűncselekmény-sorozatról amúgy mind többet tud meg a rendőrség és az ügyészség nyomozó hivatala, még ha munkájukba jócskán belerondít is a politika egyre önállóbb életet élő tényfeltárása. (Hogy mást ne mondjunk: a két szervezet közötti feszültséget is a politika gerjesztette elsősorban; és csak remélni lehet, hogy egyikük sem ül föl a hisztinek.) Továbbra is úgy gondoljuk, hogy az igazságszolgáltatás megnyugtatóan és széleskörűen fogja földeríteni az ügyet. Mindenesetre nem lepődnénk meg, ha igazolódna a sejtés: a két fél nem véletlenül kuszálja a szálakat oly lelkesen.

B. I.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.