Budaörs is pert indít a kormány ellen

  • narancs.hu
  • 2023. május 27.

Belpol

A szolidaritási hozzájárulás miatt.

Budapest után Budaörs önkormányzata is a a közigazgatási bírósághoz fordul amiatt, hogy 30 százalékkal emelkedik a várost is sújtó szolidaritási hozzájárulás mértéke – nyilatkozta a Népszavának Wittinghoff Tamás, Budaörs független polgármestere.

Szolidaritási hozzájárulást 2017 óta kell fizetniük az önkormányzatoknak, adóerő-képességüktől függően. Ez az adóféle a tehetősebb, nagyobb bevételű településeket sújtja. Mértéke megemelkedett, miután Budapesten az ellenzék nyerte az önkormányzati választást.  Tarlós István idején a főváros 5,5 milliárdot fizetett be a költségvetésbe ezen a címen, a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat idén már 58 milliárdot.

A fővárosi önkormányzat nemrég bejelentette, pert indít ez ügyben. 

A kormány pedig azt tervezi, hogy ismét emel, 30 százalákkal. Ez a költségvetési Tanács állásfoglalásából derült ki, amely a 2024-es költségvetés tervezetéhez készült.

Wittinghoff szerint a kormány az elmúlt években milliárdokkal rövidítette meg a budaörsieket is.

„Már most is törvénytelen amit csinálnak, hiszen a szolidaritási hozzájárulás néven kivetett sarc meghaladja a kötelező feladatokra adott állami normatíva összegét, így az önkormányzat saját bevételeiből von el a kormány” – indokolta álláspontját a budaörsi polgármester. Wittinghoff emlékeztet, hogy ez a sarc ellentétes az alaptörvénnyel, az önkormányzati törvénnyel, az Önkormányzatok Európai Chartájával. Budaörs korábban már indított polgári pert a szolidaritási hozzájárulás miatt, de abban a mai napig nincs döntés. A másodfokon eljáró bíróság ugyanis az Alkotmánybírósághoz utalta az ügyet, de ott nem volt lehetőség határozni ez ügyben.

A mostani jogi helyzet annyiban más, hogy ez közigazgatási per lesz, amelyben lehet hivatkozni arra, hogy a pénzügyminiszter – elmulasztva a rá rótt igazítási kötelezettséget – nem hozta összhangba a hozzájárulás mértékét az Alaptörvénnyel és az önkormányzati törvénnyel.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.