Színházi támogatások

Cáfol a valóság

  • narancs.hu
  • 2011. december 15.

Belpol

A fővárosi költségvetés tervezete szerint nem volt alaptalan a színházak félelme: jövőre az önkormányzat nem tenne hozzá semmit az állami támogatáshoz. Az LMP képviselője így azt sem tartja jogosnak, hogy az önkormányzat nevezi ki a színházigazgatókat.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadta a jövő évi költségvetés koncepcióját, amelyből kiderül, hogy jelentősen csökkenhet a színházak támogatása. A dokumentumban az áll, hogy a „színházi kft.-k részére adott önkormányzati támogatás a kötött állami és a bérleti díj felett” jövőre 687 millió forinttal lesz kevesebb. Ha az állami támogatás jövőre is az idei 3,6 milliárd forint körül alakul, akkor ez átlagosan úgy 20 százalékos bevételcsökkenést jelent az intézményeknek. Ez – a finanszírozási szisztéma kaotikus volta miatt – különböző mértékben érintheti az egyes színházakat, de több intézményvezető is színháza ellehetetlenülésétől tart.

 

Tüttő Kata, az MSZP frakcióvezető-helyettese arra hívta fel a Narancs figyelmét, hogy a színházak idén már új koncepció szerint kapják a fővárosi hozzájárulást. Szeptember óta a főváros a teátrumokat befogadó épületek használata után bérleti díjat szed, majd ezt támogatásként visszaadja nekik, s emellett kapják a 690 millió körüli tényleges támogatást. Ha a jövő évi költségvetést a koncepció szerinti formában fogadják el, akkor a főváros éppen azt az 1,4 milliárd forint támogatást fogja adni a színházaknak, amit tőlük szed be bérleti díjként, tehát a fenntartó valójában nem járul hozzá a működésükhöz. Tüttő szerint arra van lehetőség, hogy az egyes színházak ne pontosan annyi támogatást kapjanak, mint a saját épületük bérleti díja, tehát az intézmények között valamilyen keresztfinanszírozásra még sor kerülhet. A frakcióvezető-helyettes azt is megjegyezte, hogy egy további módosító indítvány értelmében még 300 millió forintot vonnának el a kultúrától, de még nem világos, hogy az érinti-e a színházakat.

 

Somfai Ágnes, az LMP fővárosi képviselője szerint is azzal a 687 millióval csökken a támogatás, amit eddig a főváros hozzátett a központi támogatáshoz, tehát a színházakat egyedül a tavaly számszerűsített bérletidíj-kedvezménnyel támogatják. De megszűnik az artmozik támogatása is, amit Somfai nagyon rossz kultúrpolitikai döntésnek tart. Arra viszont itt a jó alkalom, hogy végre átalakítsák a színházak finanszírozási rendszerét. Mivel a bérleti díjakat piaci alapon állapították meg, nem feltétlenül kellene minden intézménynek ezt visszafizetni támogatásként: a kis művészszínházak kaphatnának a bérleti díjnál többet, a populárisabb, így jelentős tartalékokat felhalmozó színházak annál kevesebbet – főleg, hogy az állami dotáció is a nézőszámon alapul, és ezzel a mennyiséget díjazza. A képviselő azt is felvetette: „Támogatás nélkül vajon milyen alapon nevezi magát a főváros a színházak fenntartójának, és milyen erkölcsi alapon nevez ki színházigazgatókat?”

 

Csomós Miklós kedden még így nyilatkozott a Narancsnak: „Azt, hogy jövőre nem adunk a színházaknak pénzt, rosszul tetszett hallani. Nem tudom, mitől félnek a színházak – nincs rá semmi okuk.” A kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettest most nem értük el, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóságától pedig azt a választ kaptuk, hogy a költségvetés elfogadásáig – ez februárban, esetleg márciusban esedékes – nem kívánnak költségvetési kérdésekben nyilatkozni.

 

 

Támogatások csökkentésének mértéke a  főváros költségvetésének tervezetében


Támogatások csökkentésének mértéke a főváros költségvetésének tervezetében

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.