Színházi támogatások

Cáfol a valóság

  • narancs.hu
  • 2011. december 15.

Belpol

A fővárosi költségvetés tervezete szerint nem volt alaptalan a színházak félelme: jövőre az önkormányzat nem tenne hozzá semmit az állami támogatáshoz. Az LMP képviselője így azt sem tartja jogosnak, hogy az önkormányzat nevezi ki a színházigazgatókat.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadta a jövő évi költségvetés koncepcióját, amelyből kiderül, hogy jelentősen csökkenhet a színházak támogatása. A dokumentumban az áll, hogy a „színházi kft.-k részére adott önkormányzati támogatás a kötött állami és a bérleti díj felett” jövőre 687 millió forinttal lesz kevesebb. Ha az állami támogatás jövőre is az idei 3,6 milliárd forint körül alakul, akkor ez átlagosan úgy 20 százalékos bevételcsökkenést jelent az intézményeknek. Ez – a finanszírozási szisztéma kaotikus volta miatt – különböző mértékben érintheti az egyes színházakat, de több intézményvezető is színháza ellehetetlenülésétől tart.

 

Tüttő Kata, az MSZP frakcióvezető-helyettese arra hívta fel a Narancs figyelmét, hogy a színházak idén már új koncepció szerint kapják a fővárosi hozzájárulást. Szeptember óta a főváros a teátrumokat befogadó épületek használata után bérleti díjat szed, majd ezt támogatásként visszaadja nekik, s emellett kapják a 690 millió körüli tényleges támogatást. Ha a jövő évi költségvetést a koncepció szerinti formában fogadják el, akkor a főváros éppen azt az 1,4 milliárd forint támogatást fogja adni a színházaknak, amit tőlük szed be bérleti díjként, tehát a fenntartó valójában nem járul hozzá a működésükhöz. Tüttő szerint arra van lehetőség, hogy az egyes színházak ne pontosan annyi támogatást kapjanak, mint a saját épületük bérleti díja, tehát az intézmények között valamilyen keresztfinanszírozásra még sor kerülhet. A frakcióvezető-helyettes azt is megjegyezte, hogy egy további módosító indítvány értelmében még 300 millió forintot vonnának el a kultúrától, de még nem világos, hogy az érinti-e a színházakat.

 

Somfai Ágnes, az LMP fővárosi képviselője szerint is azzal a 687 millióval csökken a támogatás, amit eddig a főváros hozzátett a központi támogatáshoz, tehát a színházakat egyedül a tavaly számszerűsített bérletidíj-kedvezménnyel támogatják. De megszűnik az artmozik támogatása is, amit Somfai nagyon rossz kultúrpolitikai döntésnek tart. Arra viszont itt a jó alkalom, hogy végre átalakítsák a színházak finanszírozási rendszerét. Mivel a bérleti díjakat piaci alapon állapították meg, nem feltétlenül kellene minden intézménynek ezt visszafizetni támogatásként: a kis művészszínházak kaphatnának a bérleti díjnál többet, a populárisabb, így jelentős tartalékokat felhalmozó színházak annál kevesebbet – főleg, hogy az állami dotáció is a nézőszámon alapul, és ezzel a mennyiséget díjazza. A képviselő azt is felvetette: „Támogatás nélkül vajon milyen alapon nevezi magát a főváros a színházak fenntartójának, és milyen erkölcsi alapon nevez ki színházigazgatókat?”

 

Csomós Miklós kedden még így nyilatkozott a Narancsnak: „Azt, hogy jövőre nem adunk a színházaknak pénzt, rosszul tetszett hallani. Nem tudom, mitől félnek a színházak – nincs rá semmi okuk.” A kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettest most nem értük el, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóságától pedig azt a választ kaptuk, hogy a költségvetés elfogadásáig – ez februárban, esetleg márciusban esedékes – nem kívánnak költségvetési kérdésekben nyilatkozni.

 

 

Támogatások csökkentésének mértéke a  főváros költségvetésének tervezetében


Támogatások csökkentésének mértéke a főváros költségvetésének tervezetében

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.