Csődközeli helyzetben billeg a BKV

Belpol

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Történetének kimagasló hiányával birkózik a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV). Ha nem kap mentőövet, fizetésképtelenség miatt csődközeli helyzetből csődállapot lesz. Ezt azzal is próbálják elkerülni, hogy adósságátütemezést kérnek a legnagyobb beszállítóiktól és az adóhivataltól. Mindehhez a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása szükséges, amiről jövő szerdán születhet döntés.

A BKV szolgáltatásai fenntartása év végéig várható forrásigénye 27,8 milliárd forint, derül ki a BKV finanszírozásával kapcsolatos döntéshozatali anyagból, amit következő szerdán tárgyal a Fővárosi Közgyűlés. Ennyi hiányzik a kasszából.

Az összeg felét az év végén lejáró 14 milliárd forint keretösszegű folyószámlahitel törlesztésére, illetve a decemberi fizetési kötelezettségek maradéktalan teljesítésére fordítanák. 7,8 milliárd forintot azzal takarítanának meg, ha az év végén lejáró számlák egy részét nem fizetnék ki, csak jövőre. Már amennyiben erről meg tudnak egyezni a partnereikkel, a metró, a buszok, a villamosok, trolik működtetéséhez szükséges energiaszolgáltatóval, üzemanyag-ellátóval.

A másik tételt a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) való megegyezés adná: az október-december időszakra fizetendő adó és járulékok kifizetésére könnyítési kérelmet nyújtottak be, összesen 3,3 milliárd forint értékben. Biztosítékként a BKV-t megillető közösségi közlekedési szolgáltatási díjbevételre alapított jelzálogszerződést ajánlották fel. Ez azt jelenti, ha a BKV nem tud teljesíteni határidőre, a NAV jogosult lesz a vállalat szolgáltatásaiért járó díjbevételből elvonni a fennmaradt tartozását. A BKV hat hónappal később, 2025 júniusra fejezné be a törlesztést.  

Az így összekapart 11 milliárd forint feletti 17 milliárdot így is a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak kellene hozzátenni, ami persze lehet több is, attól függően, hogy a nagy beszállítókkal és az adóhivatallal mekkora könnyítésben tudnak megegyezni.

A BKV jövő évi működése, a fővárosi közösségi közlekedés fenntartása még az ideinél is bizonytalanabb lábakon áll, főképpen a kormányzat által elvont több tízmilliárd forint miatt. A BKK és a BKV együttesen 30 milliárd forintos folyószámlahitelre pályázik, hogy részben kezelni tudja a tömegközlekedés finanszírozásából hiányzó pénzt, ami 2025-ben jóval meg fogja haladni a 2024-es forráshiányt. Ezt a pénzt a CIB Bank, az OTP Bank, a Gránit Bank és a K&H Bank biztosítaná. Erről szintén szerdán dönthet a Fővárosi Közgyűlés. A folyószámla hitel igénybevétele az egyedüli mozgástér a főváros számára is, mivel már törvény tiltja hogy éven húzódó hitelt vegyen fel egy önkormányzat vagy ahhoz tartozó gazdasági társaság.

A BKV november 5-től, illetve 15-től törvénytelenül működik. Ekkor járt le előbb az igazgatósági, majd a felügyelő bizottsági tagok megbízatása. Nem csak a BKV-nál, az összes fővárosi önkormányzat tulajdonában álló cégnél is ez a helyzet. A Fővárosi Közgyűlés pártjaival a főpolgármester több körben sem tudott zöld ágra vergődni az új tagok jelöléséről, a cégvezetői pályázatokat pedig vissza kellett vonnia. November közepétől az a helyzet állhat elő jogilag, hogy az igazgatósági testületek  határozatainak meghozatala a tulajdonos fővárosi önkormányzatot képviselő  Fővárosi Közgyűlés tagjainak, a Fidesz, a DK- Párbeszéd-MSZP,  a Magyar Kétfarkú Kutya Párt, a Tisza Párt és az LMP képviselőinek kellene meghozni. Ha nem töltik fel a fővárosi cégek igazgatósági testületeit, akkor – nem marad más megoldás – maga a közgyűlés veszi át az igazgatóság szerepét, valamennyi fővárosi cég esetében. A közgyűlés tagjai számára aligha lesz vonzó feladat mondjuk olyan BKV-s igazgatósági ülésen részt venni, ahol – volt rá példa –, ezer oldalas előterjesztéseket, köztük például alkatrészbeszerzésről szólót tárgyalnak. Az igazgatósági tesület hiánya a döntések elmaradásával jár, emiatt a BKV nem tudja kiírni új közbeszerzési felhívásait, aminek hatása hónapokon belül a szolgáltatás zavaraiban fog megjelenni.

(Címlapképünk forrása: BKV Facebook/Somodi Péter)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.