A strasbourgi emberi jogi bírósághoz fordul a Transparency a Szuverenitásvédelmi Hivatal miatt

  • narancs.hu
  • 2024. november 22.

Belpol

Miután az Alkotmánybíróság elutasította a panaszukat az ügyben.

A Transparency International (TI) Magyarország kimerítette hazai jogorvoslati lehetőségeit, ezért a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához fordul a Szuverenitásvédelmi Hivatal (SZVH) jelentése miatt – írja a civil szervezet blogbejegyzése alapján a hvg.hu.

A TI azt követően döntött Strasbourg mellett, hogy az Alkotmánybíróság elutasította a panaszukat az ügyben.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a Transparency még októberben fordult az Alkotmánybírósághoz, mivel szerintük nemcsak az SZVH jelentése, hanem a hivatal léte és az azt megalapozó törvényt is alkotmányellenes, mivel már homályos fogalmak alapján, konkrét bizonyíték vagy gyanú nélkül is vizsgálatot indíthat bárki ellen, a vizsgált személy vagy intézmény pedig minden iratát köteles átadni, és semmiféle jogorvoslattal nem élhet, holott ezekben akár személyes vagy üzleti adatok is szerepelhetnek.

Az Alkotmánybíróság szokatlanul gyorsan meghozott határozata szerint azonban az SZVH-nak nincs hatósági jogköre, így nem vonatkozik rá a tisztességes hatósági eljáráshoz való alaptörvényi jog sem, és a vizsgálatokat lezáró jelentések megállapításaival szemben sem szükséges jogorvoslatot biztosítani. A Szuverenitásvédelmi Hivatal még júniusban indított vizsgálatot a TI ellen, aminek a végeredménye egy 33 oldalas jelentés lett, amelyben az SZVH megállapította a korrupció ellen harcoló civil szervezetről, hogy „Magyarországra káros tevékenységet végez”.

(Címlapképünkön: Lánczi Tamás, a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke beszél a „Mindenki függ valakitől? – A magyar szuverenitás kérdései” című vitán a tihanyi Tranzit fesztiválon 2024. augusztus 24-én. Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.