Diósgyőri vaskohászat: Füstbe ment tervek

  • Szaniszló Bálint
  • 2000. március 2.

Belpol

A privatizáció kezdete óta, tizedik éve tengődik napról napra a diósgyőri kohászat. A mindenkori magyar kormányok ez idő alatt összességében negyvenmilliárd forintnál többet költöttek a gyár finanszírozására. Aminek vége: az Orbán-kabinet, legalábbis "informális állásfoglalása" szerint, nem hajlandó egy külföldi többségi magántulajdonban lévő céget közpénzből stafírungozni. Ha a kassai vasmű, a DAM mostani tulajdonosa nem talál érdemi megoldást, akkor rövidesen akár lakat is kerülhet az egyre kevesebb dolgozót foglalkoztató acélművek kapujára.
A privatizáció kezdete óta, tizedik éve tengődik napról napra a diósgyőri kohászat. A mindenkori magyar kormányok ez idő alatt összességében negyvenmilliárd forintnál többet költöttek a gyár finanszírozására. Aminek vége: az Orbán-kabinet, legalábbis "informális állásfoglalása" szerint, nem hajlandó egy külföldi többségi magántulajdonban lévő céget közpénzből stafírungozni. Ha a kassai vasmű, a DAM mostani tulajdonosa nem talál érdemi megoldást, akkor rövidesen akár lakat is kerülhet az egyre kevesebb dolgozót foglalkoztató acélművek kapujára.

Miután a magyar állam 1997 elején kormányhatározatban döntött a Diósgyőri Acélművek (DAM) Rt. eladásáról, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. az év májusában ki is írta a DAM első privatizációs pályázatát. Az információs memorandumot hat érdeklődő vásárolta meg, a július 15-i határidőre azonban csak négy pályázat érkezett a vagyonkezelőhöz. Végül is mindegyik érvénytelen volt, mert nem fizették be a pályázati kiírásban meghatározott 300 millió forint bánatpénzt. A pályázat a DAM Rt. mintegy 8 milliárd forintnyi részvénycsomagjára keresett új tulajdonost.

Gyáramat egy dezsőért!

A sikertelenség után 1997. augusztus 27-i beadási határidővel új pályázatot írtak ki. Módosítottak a pályázati feltételeken: 100 millióra csökkentették a bánatpénz és 4-ről 3 milliárdra a kötelező tőkeemelés mértékét. Ismét négy pályázat érkezett, ám ezek közül csak a kassai Kelet-szlovákiai Vasműé volt értékelhető, noha pályázott az első fordulóban is jelentkező német Georgsmarienhütte GmbH, illetve az ugyancsak német - akkor már az "zdi Acélművek Kft.-t is birtokló - Max Aicher GmbH. A szlovákok egyébként már ekkor 1, azaz egy dollárt ajánlottak a DAM-részvényekért.

Az ÁPV Rt. hosszas huzavona után nemet mondott a szlovák ajánlatra, és egy kormányhatározatot követően harmadszor is pályáztatott, ezúttal meghívásos tendert hirdetve 1997. december 3-i határidővel. Erre öt céget hívtak meg, ám csak hárman jelentkeztek, a Georgsmarienhütte, az Aicher és a kassai vasmű. A nyertes az utóbbi lett, amely a DAM Rt. részvényeiért és a cég ÁPV Rt. felé fennálló tartozásaiért ugyan továbbra is mindössze 1-1 dollárt ajánlott, de vállalta a társaság alaptőkéjének 4,5 milliárd forintos megemelését. 2 milliárd forintot a szerződés életbelépésével egy időben, 1 milliárdot 180 napon, további 1,5 milliárdot pedig 15 hónapon belül kellett teljesíteni. Hasonló nagyságú tőkeemelést vállalt az ÁPV Rt. is.

Végül is 1998 januárja óta szlovák többségi tulajdonban van a Diósgyőri Acélművek. A fent vázoltakból kiderül, hogy akár a német cég is lehetett volna a pályázat győztese; mostanában egyre többen kérdezik, miért is a kassaiaké lett a diósgyőri kohászat. Sokan tippelnek politikai okokra: a Horn-kormány talán arra gondolt, hogy ha kedvező feltételekkel odaadja a DAM-ot, akkor a bősi tárgyalásoknál valamit visszakérhet majd. Az akkori szlovák kormányfő, Vladimír Meciar jobb kezének számító Alexander Rezes volt a kassai vasmű tulajdonosa. Számukra sem lehetett olyan rossz üzlet a DAM, mert bár átvállalták az adósságok egy részét, mindössze 1 dollárt kellett letenniük a részvényekért. És aztán akármi megtörténhet.

Történt is, csak nem úgy, ahogyan Meciar és Rezes gondolták, hiszen bukott a kormány, és csaknem tönkrement a kassai cég is. Meciar ment, és ment Rezes is a vasműtől. Azóta kínlódik a kassai társaság, és vele kínlódik a hozzá kötött Diósgyőri Acélművek is: a DAM-nak mostanában igazán biztos anyagi háttérre lenne szüksége, és erre Kassa nem a legalkalmasabb az utóbbi időkben.

Tízmillárdok a szélbe

A borsodi vaskohászat nyolcvanas évek vége óta húzódó és egyre mélyülő válságának megoldását annak idején az 1994-ben útnak indított borsodi acélipari reorganizációs programtól remélte a kormányzat. Az Antall-kormány iparpolitikusai 1992-93-ban láttak a reorganizációs program kidolgozásához. Ez elsősorban arra volt jó, hogy ezáltal hivatalosan lehessen anyagi támogatást juttatni Diósgyőrnek. Maga a program, hosszú vajúdás után, 1994 februárjában látott napvilágot, már a Boross-kabinet alatt. E kormányhatározat a Horn-kormány néhány módosításával 1997 elejéig érvényben volt, akkor döntöttek úgy, hogy a reorganizáció sikerrel befejeződött, a diósgyőri és az ózdi kohászat "eladósorba jutott". A reorganizációs program keretében Diósgyőrbe juttatott pénzösszeg több tízmilliárd forint volt.

A borsodi acéliparra az orosz gazdaság összeomlása mért súlyos csapást. A keleti térség acélgyártói ugyanis - miután a volt szovjet területeken nem tudták és tudják értékesíteni termékeiket - megjelentek a nyugatabbra lévő, köztük a magyar piacokon. E termékek minősége többnyire nem érte el a magyarországi gyártók által produkált színvonalat, de alacsonyabb áraikkal rendkívül megnehezítették a Diósgyőri Acélművek hazai és környező országokbeli értékesítési próbálkozásait. Ehhez hozzá kell venni azt is, hogy a magyar acélipart nem csupán az említett keleti termelők, hanem a szintén rossz helyzetbe jutott közép-kelet-európai gyárak is megpróbálják lenyomni.

A borsodi acélipar szereplői a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülésen keresztül többször is kezdeményezték piacvédelmi intézkedések bevezetését. Nem sok eredménnyel; a kilencvenes évek közepe táján ugyan kaptak részleges piacvédelmet a gyárak, ám az Európai Unióhoz való csatlakozás közelségére hivatkozva, ezt hamar megszüntették. Azóta csak tessék-lássék módon foglalkozik az illetékes tárca az importkorlátozás kérdésével.

Többször felmerült: a DAM számára a magasabb feldolgozottsági fokú, minőségi nemesacél termékek előállítása jelenthetné a kiutat, ehhez azonban pénzre, további fejlesztésekre lenne szükség. Ezért mondták már két-három évvel ezelőtt is a szakemberek, hogy a borsodi acélipari reorganizációnak maguk a cégek a legnagyobb vesztesei, hiszen az állami pénzek ugyan áramoltak beléjük, ám nem fejeződött be az átalakulás, a piaci körülményekre való felkészülés.

Bár realitása ma már gyakorlatilag nincs, szakértők szerint a recessziós időszakban segített volna, ha a diósgyőri és az ózdi kohászat összeteszi, amije van. Diósgyőrött működik egy világszínvonalú elektroacélmű, amely némi acélöntő-fejlesztéssel elláthatta volna még magas karbontartalmú alapanyaggal is az "zdi Acélművek Kft. által működtetett rúd- és dróthengerművet; sokan úgy vélik, ezáltal feleslegessé vált volna a sokat áldott és átkozott ózdi miniacélmű megépítése. Nos, az ózdiak azóta a miniacélmű-építés finisében járnak, a diósgyőriek pedig csődben vannak, és a működésképesség határán lebegnek.

Szaniszló Bálint

Állami pénzek a diósgyőri kohászatnak

1994: 1,3 milliárd forint veszteségpótlásra, a kohó részleges felújítására.

1995: 8,5 milliárd a vagyon felszámolásból való kivásárlása,

2,8 milliárd forint veszteségpótlásra,

140 millió forint a kohó felújítására,

1,7 milliárd forint veszteségpótlásra.

1996: 2,5 milliárd forint veszteségpótlásra,

1,2 milliárd létszámleépítésre,

720 millió forint korengedményes nyugdíjaztatásra,

1 milliárd forint a hengermű korszerűsítésére,

1,2 milliárd forint az alapanyagkészletre.

1997: 900 millió forint forgóalap-feltöltésre

3-400 millió forint veszteségpótlásra.

1998: 5 milliárd forint a DAM Rt. tőkeemelésére.

1999: 1,5 milliárd forint a DAM Rt. tőkeemelésére.

Ábránd és valóság

A Diósgyőri Acélművek Rt. 1998-as üzleti tervében 3,3 milliárd forintos veszteség szerepelt 335 ezer tonna acéltermék értékesítése mellett. A terv közel 150 ezer tonnás exportteljesítést írt elő. A hosszabb távú prognózisban évről évre fokozatosan csökkenő veszteséggel számolt a DAM, és az elképzelések szerint 2001-ben már nyereséges lehetett volna a cég. 1999-ben 1,6 milliárdos volt a veszteségterv, 2000-ben már 200 millió forint alá akarták szorítani a mínuszt. Az első nyereséges esztendő 2001 lehetett volna, amikorra már 100 millió forint fölötti nyereséget terveztek. Ezzel ellentétben tavaly 6 milliárdot meghaladó volt a mérleg szerinti veszteség.

A legutolsó hírek szerint a DAM felszámolását kéri a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bíróságtól a Kelet-szlovákiai Vasmű egyik kisebbségi tulajdonosának a cége, mivel Diósgyőr nem fizette ki határidőre 70 millió forintos tartozását. Az értesülést közlő Népszabadság úgy látja, ez akár alá is aknázhatja a DAM nemrégiben beindított három hónapos stabilizációs programját, sőt magát a folyamatos munkát is veszélyezteti a felszámolási kérelem.

Helyreigazítás

Lapunk 2000. január 27-i számának Osztályharc című írásának egyes téves ténymegállapításait - dr. Tományi Csaba ügyvéd, a Kelecsény Kft., illetve Ullein-Reviczky Lovice Mária állandó magyarországi képviselőjének közléseit felhasználva - a következőkben igazítjuk helyre.

Akkor, amikor a cikk egyik főszereplője, a kelecsényi ingatlan a cikkben szereplő Lorev Kft. birtokába került, művelési ága major volt, tehát még feltüntetésként sem szerepelt az ingatlan-nyilvántartásban a kastély építményre való utalás.

A Magyarnándori Állami Gazdaság, az ingatlan kezelői jogának eredeti tulajdonosa újsághirdetést adott fel az ingatlan értékesítésével kapcsolatban. Ullein-Reviczky Lovice Mária és férje felkeresték az előadót, és az általuk alapított kft. az eladási hirdetménynek megfelelően vevőként jelentkezett. Valótlan az a feltételezés, hogy dr. Bródy Tiborné Buttler Mária bármilyen módon közbejárt volna Ullein-Reviczky Lovice Mária vételének elősegítése ügyében.

A Lorev Kft. 1992. szeptember 9-én jogszerűen kötött adásvételi szerződést az ingatlan megvásárlására.

Abban a perben, amit Buttler Klára és Buttler Magdolna mint felperesek a kelecsényi ingatlan adásvétele ügyében kezdeményeztek, a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint másodfokú bíróság 1999. június 8-án kelt ítéletének indokolása megállapítja, hogy a kelecsényi kastélyt és ingatlant az eladó Magyarnándori Állami Gazdaság jogszerűen, saját nevében értékesítette, és a szerződés hatósági jóváhagyása még nem teszi az Állami Vagyonügynökséget eladóvá. Ebből következően ezen ingatlanra nem vonatkoztathatók az 1991. évi XXV. törvény 9. paragrafusában írottak, hiszen a vagyontárgyat ténylegesen és valójában nem az Állami Vagyonügynökség és nem az önkormányzat értékesítette. A jelen ügyletre az állami vállalatokra vonatkozó módosított törvényi rendelkezések voltak az irányadók.

A Buttler család ma élő örökösei nem jelentkeztek az értékesítési hirdetésre, és nem vettek részt az 1992. szeptember 3-án 14 órakor tartott versenytárgyaláson. Mivel ezt nem tették, így nyilvánvaló, hogy az ott jelen lévő egyedüli vevő, a Lorev Kft. jogszerűen vette meg az ingatlant, és kötött rá - cikkünk eredeti állításával ellentétben - nem szeptember 2-án, hanem szeptember 9-én adásvételi szerződést.

A volt Lorev Kft.-ben dr. Benczéné dr. Tóth Judit tagsági viszonya 1993. február 28. napján megszűnt, mert ekkor eladta 100 000 Ft-os üzletrészét Robert C. Bachmann részére, aki így vált a társaság tagjává. Tévesen hivatkoztunk arra, hogy a Lorev Kft. körül bármilyen kavar lenne. A Lorev Kft. 1992. szeptember 1-jén alakult. Az 1996. augusztus 1-ji társasági szerződés módosítása szerint a társaság székhelyét Magyarnándorba helyezte át, elnevezését megváltoztatta Kelecsény Kft.-vé, és az addigi ügyvezető dr. Vécsey Eszter helyett Ullein-Reviczky Lovice Mária lett a társaság ügyvezető igazgatója. Nem volt két Lorev Kft., és az is tévedés és alaptalan állítás, hogy dr. Benczéné dr. Tóth Judit ma is tagja lenne a Lorev Kft.-nek, hiszen Lorev Kft. jelenleg nincs a cégnyilvántartásban.

A szerk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.