Döglődőben a MÁV: feudális viszonyok és folyamatos munkaerőhiány

Belpol

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a MÁV helyzetéről.

Egyre nő az utasok elégedetlensége a MÁV szolgáltatásai miatt. A baj már olyan nagy a vállalaton belül, hogy csak augusztusban 30 járat maradt ki, mert nem volt rá személyzet. Aktuális lapszámunkban a szakszervezeti elnökkel a MÁV-nál uralkodó állapotokról beszélgettünk.

Ízelítő az interjúból:

MN: Miért épp Budapest környékén van a legtöbb betöltetlen állás?

MJ: Ide sosem azok jöttek dolgozni, akik a fővárosban éltek, hanem vidékről jártak fel. A rendszerváltás előtt olyan munkásszállók voltak, ahol normális körülmények között lehetett élni – ma már ez nem igazán mondható el. Továbbá korábban olyan juttatások jártak, amelyek miatt megérte vidékről feljárni dolgozni: a korkedvezményes nyugdíj vagy a munka nehézségi fokától függő csökkentett munkaidő.

A 2012-es munka törvénykönyve azonban elvette ezeket a lehetőségeket, sőt nehezített a vasúti dolgozók munkáján, ugyanis kimondta, hogy állami vállalatnál napi nyolc óra a munkaidő, amelybe a munkaközi szünet nem számít bele, tehát nyolc óra húsz percet kell mindenkinek egy nap dolgoznia. Vagyis éves szinten másfél hónappal többet dolgoznak a vasutasok, amiért semmilyen ellenszolgáltatást nem kapnak.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: A szakszervezet nem örül annak a MÁV elleni tüntetésnek, amit nemrég Budapesten szerveztek. Miért nem?

MJ: Sok minden miatt lehet szidni a MÁV-ot, de ha megnézzük, miért késik egy-egy vonat, kiderül, hogy ez sok esetben egyáltalán nem a vasút hibája. Csak éppen a MÁV nagyon rosszul kommunikál erről a nyilvánosság felé. Ha késik egy vonat, akkor csak annyit mondanak be, hogy forgalmi okok miatt áll a szerelvény. Ilyenkor mindenki a MÁV-ot hibáztatja, de ha tudnák, hogy azért nem megy a vonat, mert valaki a szerelvény elé vetette magát, és órákig tart a helyszínelés, vagy hogy kilopták a rézkábelt, ami a jelzést küldi, akkor egészen más lenne az utasok reakciója. Ez a tüntetés szerintem csak ráerősít arra a rossz közhangulatra, ami a vasútnál és a vasúttal kapcsolatban uralkodik.

További részleteket olvashat az e heti Magyar Narancsban többek között arról, hogyan kezeli a MÁV a jegyvizsgálók ellen irányuló erőszakot, illetve arról is, miért van még mindig pottyantós illemhely egyes szolgálattevő helyeken.

A lapot keresse az újságárusoknál vagy vásárolja meg online.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.