A Népszava szúrta ki, hogy a Törvényalkotási Bizottság a 2023-as költségvetési törvényhez utolsó percben benyújtott csaknem százoldalas kormánypárti módosító javaslatcsomagjában egy a személyszállítási törvényt kiegészítő passzus is szerepel, amely lehetővéteszi a városok tömegközlekedésének állami átvételét.
A jól elrejtett részlet szerint ugyanis: ha a település önkormányzata minden erre irányuló intézkedés ellenére sem képes biztosítani a helyi közösségi közlekedési közszolgáltatás fenntartását és ez a lakosság, illetve az ott működő termelő, közüzemi és egyéb közcélú szervezetek számára jelentős érdeksérelmet jelent, akkor „végső menedékes helyi személyszállító közszolgáltatót” jelöl ki az érintett miniszter. Ebben az esetben az önkormányzatnak még 60 napig kell működtetnie a közlekedési cégét, utána az állami szolgáltató látja el a feladatot.
A természetesen már el is fogadott indítvány szerint a helyi közösségi közlekedés fenntartása akkor lehetetlenül el,
- ha a helyi önkormányzat a közszolgáltatás finanszírozásához szükséges forrásokat nem tudja előteremteni az önkormányzati alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül;
- illetve ha a saját közszolgáltató cége gazdálkodási, vagy működési okok miatt nem tudja folytatni a munkát;
- a tevékenység ellátására kiírt pályázat nem vezetett eredményre,
- vagy más „ helyi közszolgáltatást nyújtó érdekkörében felmerülő objektív, elháríthatatlan, a tevékenység fenntartását akadályozó ok” merül fel. Ebbe szinte minden belefér - írja a Népszava.
Az eljárásrend egyelőre úgy fest, hogy az önkormányzat bejelentése után 30 napon belül meg kell vizsgálnia az ellehetetlenülés körülményeit és a helyi személyszállítás fenntartásának indokoltáságát, majd ha indokoltnak találják, kijelölik a végső menedékes szolgáltatót, amely az átmeneti működtetést maximum két évig végezheti. A kijelölés menetét a közlekedésért felelős miniszter – jelenleg Palkovics László – dolgozza majd ki, de a Népszava szerint valószínleg a végső menedékes szolgáltató a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz.
A lap a törvényt úgy összegzi, hogy ezzel
a fővárosi közösségi közlekedést anélkül államosíthatja az Orbán-kormány, hogy a BKV-t átvenné.
"Pontosabban átveszi a járműveket és az infrastruktúrát, ahogy ez történt Tarlós regnálása idején a HÉV üzemmel. Csak éppen akkor még kapott némi pénzt cserébe a főváros, végső menedékesként viszont ezt térítésmentesen kellene átadnia" - teszik hozzá.