Egy módosító javaslatba rejtve teremtette meg a kormány a fővárosi közlekedés államosításának lehetőségét

  • narancs.hu
  • 2022. július 22.

Belpol

A költségvetési törvényhez utolsó pillanatban benyújtott, közel százoldalas javaslatcsomagot természetesen el is fogadták.

A Népszava szúrta ki, hogy a Törvényalkotási Bizottság a 2023-as költségvetési törvényhez utolsó percben benyújtott csaknem százoldalas kormánypárti módosító javaslatcsomagjában egy a személyszállítási törvényt kiegészítő passzus is szerepel, amely lehetővéteszi a városok tömegközlekedésének állami átvételét.

A jól elrejtett részlet szerint ugyanis: ha a település önkormányzata minden erre irányuló intézkedés ellenére sem képes biztosítani a helyi közösségi közlekedési közszolgáltatás fenntartását és ez a lakosság, illetve az ott működő termelő, közüzemi és egyéb közcélú szervezetek számára jelentős érdeksérelmet jelent, akkor „végső menedékes helyi személyszállító közszolgáltatót” jelöl ki az érintett miniszter. Ebben az esetben az önkormányzatnak még 60 napig kell működtetnie a közlekedési cégét, utána az állami szolgáltató látja el a feladatot. 

A természetesen már el is fogadott indítvány szerint a helyi közösségi közlekedés fenntartása akkor lehetetlenül el,

  • ha a helyi önkormányzat a közszolgáltatás finanszírozásához szükséges forrásokat nem tudja előteremteni az önkormányzati alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül;
  • illetve ha a saját közszolgáltató cége gazdálkodási, vagy működési okok miatt nem tudja folytatni a munkát;
  • a tevékenység ellátására kiírt pályázat nem vezetett eredményre,
  • vagy más „ helyi közszolgáltatást nyújtó érdekkörében felmerülő objektív, elháríthatatlan, a tevékenység fenntartását akadályozó ok” merül fel. Ebbe szinte minden belefér - írja a Népszava.

Az eljárásrend egyelőre úgy fest, hogy az önkormányzat bejelentése után 30 napon belül meg kell vizsgálnia az ellehetetlenülés körülményeit és a helyi személyszállítás fenntartásának indokoltáságát, majd ha indokoltnak találják, kijelölik a végső menedékes szolgáltatót, amely az átmeneti működtetést maximum két évig végezheti. A kijelölés menetét a közlekedésért felelős miniszter – jelenleg Palkovics László – dolgozza majd ki, de a Népszava szerint valószínleg a végső menedékes szolgáltató a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz. 

A lap a törvényt úgy összegzi, hogy ezzel 

a fővárosi közösségi közlekedést anélkül államosíthatja az Orbán-kormány, hogy a BKV-t átvenné.

"Pontosabban átveszi a járműveket és az infrastruktúrát, ahogy ez történt Tarlós regnálása idején a HÉV üzemmel. Csak éppen akkor még kapott némi pénzt cserébe a főváros, végső menedékesként viszont ezt térítésmentesen kellene átadnia" - teszik hozzá.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.