Egyre kevesebbet ad a kormány a budapesti közösségi közlekedésre

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 4.

Belpol

Tizedannyi állami támogatás jut a fővárosi közösségi közlekedésre, mint a vasútra.

Hiába nő a budapesti közösségi közlekedés utasszáma és bevétele, a kormány egyre kevesebbet szán a főváros közlekedésére, így az önkormányzatnak is egyre inkább a zsebébe kell nyúlnia, derült ki a G7 elemzéséből.

A lap Budapest közösségi közlekedésének trendjeit vizsgálta, ami alapján elmondható, hogy sokkal kevesebb jut mind fejlesztésekből, mind az üzemeltetésből a fővárosnak, mint az ország más településeinek.

Ráadásul míg a MÁV és a volánok 2018-ban 243,7 milliárd forint támogatást kaptak a magyar kormánytól, addig a BKK-nak csupán 15,1 milliárd szociálpolitikai menetjegy-kiegészítés jutott. Utaskilométerre lebontva a főváros közösségi közlekedése tizedannyi állami támogatást kapott, mint a vasút és ötödannyit, mint a helyi buszos közlekedés.

A BKK-nak ezért valahogy pótolnia kell a hiányt: az elmúlt 4 évben 2,5-szer nagyobb bevételhez jutottak a pótdíjakból, 2018-ban például már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez tette ki. A menetdíjakból származó bevételeket úgy emelték ebben az elmúlt négy évben 7 százalékkal, hogy a jegyárak nem nőttek, ami azt jelenti, hogy több utas használja a főváros közösségi közlekedését, és többen vásárolnak is jegyet.

A bevételeknél fontosak a turisták által vásárolt napi- és hetijegyek, ez ugyanis a teljes jegyárbevétel 6,6 százalékát teszi ki. Ahogy a lap megjegyzi, az "igazi aranybánya" a reptéri expressz, a 100E jelzésű busz, erre ugyanis egy jegy 900 forintba kerül.

HIRDETÉS

2019. szeptember 4. 06:38 KÖZÉLET

A BKK drágább pótdíjakkal ellensúlyozta, hogy kormány megvágta a forrásokat

MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

A fővárosi közösségi közlekedésben folyamatosan nő az utasszám és a bevételek is, de az önkormányzatnak is egyre több támogatást kell adnia. A kormány viszont egyre kevesebbet szán a budapesti közlekedésre, így nem csak a fejlesztésekben, hanem az üzemeltetésben is sokkal kevesebb jut a közlekedésben Budapestnek, mint az ország más településeinek. A fővárosi közösségi közlekedés trendjeit elemezzük.

HIRDETÉS

Miközben a MÁV és a volánok támogatására 2018-ban 243,7 milliárd forintot költött a magyar kormány, addig a BKK csak 15,1 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetjegy-kiegészítést kapott tavaly. Bár utasból jóval több van Budapesten, mint a teljes vasúti és buszos tömegközlekedésen, az utasok által megtett távolság, azaz az utaskilométer igen hasonló mind a három típusnál. Mégis, egy utaskm-re lebontva a fővárosi közösségi közlekedésre tizedannyi állami támogatás jut, mint a vasútira és ötödannyi, mint a helyközi buszos közlekedésre.

 

Tarlós István főpolgármester nem volt túl hatékony a kormányzati kapcsolatok kihasználásában, Budapest egyre kevesebb támogatást kap. A BKK pedig igyekszik a kieső bevételeket valahogy ellensúlyozni: pótdíjakból 4 év alatt 2,5-szer több bevételhez kutattak, tavaly már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez a 2,4 milliárd forint tette ki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.