Egyre kevesebbet ad a kormány a budapesti közösségi közlekedésre

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 4.

Belpol

Tizedannyi állami támogatás jut a fővárosi közösségi közlekedésre, mint a vasútra.

Hiába nő a budapesti közösségi közlekedés utasszáma és bevétele, a kormány egyre kevesebbet szán a főváros közlekedésére, így az önkormányzatnak is egyre inkább a zsebébe kell nyúlnia, derült ki a G7 elemzéséből.

A lap Budapest közösségi közlekedésének trendjeit vizsgálta, ami alapján elmondható, hogy sokkal kevesebb jut mind fejlesztésekből, mind az üzemeltetésből a fővárosnak, mint az ország más településeinek.

Ráadásul míg a MÁV és a volánok 2018-ban 243,7 milliárd forint támogatást kaptak a magyar kormánytól, addig a BKK-nak csupán 15,1 milliárd szociálpolitikai menetjegy-kiegészítés jutott. Utaskilométerre lebontva a főváros közösségi közlekedése tizedannyi állami támogatást kapott, mint a vasút és ötödannyit, mint a helyi buszos közlekedés.

A BKK-nak ezért valahogy pótolnia kell a hiányt: az elmúlt 4 évben 2,5-szer nagyobb bevételhez jutottak a pótdíjakból, 2018-ban például már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez tette ki. A menetdíjakból származó bevételeket úgy emelték ebben az elmúlt négy évben 7 százalékkal, hogy a jegyárak nem nőttek, ami azt jelenti, hogy több utas használja a főváros közösségi közlekedését, és többen vásárolnak is jegyet.

A bevételeknél fontosak a turisták által vásárolt napi- és hetijegyek, ez ugyanis a teljes jegyárbevétel 6,6 százalékát teszi ki. Ahogy a lap megjegyzi, az "igazi aranybánya" a reptéri expressz, a 100E jelzésű busz, erre ugyanis egy jegy 900 forintba kerül.

HIRDETÉS

2019. szeptember 4. 06:38 KÖZÉLET

A BKK drágább pótdíjakkal ellensúlyozta, hogy kormány megvágta a forrásokat

MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

A fővárosi közösségi közlekedésben folyamatosan nő az utasszám és a bevételek is, de az önkormányzatnak is egyre több támogatást kell adnia. A kormány viszont egyre kevesebbet szán a budapesti közlekedésre, így nem csak a fejlesztésekben, hanem az üzemeltetésben is sokkal kevesebb jut a közlekedésben Budapestnek, mint az ország más településeinek. A fővárosi közösségi közlekedés trendjeit elemezzük.

HIRDETÉS

Miközben a MÁV és a volánok támogatására 2018-ban 243,7 milliárd forintot költött a magyar kormány, addig a BKK csak 15,1 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetjegy-kiegészítést kapott tavaly. Bár utasból jóval több van Budapesten, mint a teljes vasúti és buszos tömegközlekedésen, az utasok által megtett távolság, azaz az utaskilométer igen hasonló mind a három típusnál. Mégis, egy utaskm-re lebontva a fővárosi közösségi közlekedésre tizedannyi állami támogatás jut, mint a vasútira és ötödannyi, mint a helyközi buszos közlekedésre.

 

Tarlós István főpolgármester nem volt túl hatékony a kormányzati kapcsolatok kihasználásában, Budapest egyre kevesebb támogatást kap. A BKK pedig igyekszik a kieső bevételeket valahogy ellensúlyozni: pótdíjakból 4 év alatt 2,5-szer több bevételhez kutattak, tavaly már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez a 2,4 milliárd forint tette ki.

Figyelmébe ajánljuk

Battonya és a településvédelmi törvény: tárt karokkal várják a romániai beköltözőket

Bár a kormánynak a települések identitásvédelméről szóló törvényjavaslata jelentősen megnehezítené a községekben történő ingatlanvásárlást, a Békés megyei Battonya a schengeni határok megnyitásával nagy nyertes lehet a beköltözőket tekintve. Az olcsó ingatlanárak miatt a románok szinte tódulnak ide, a kisváros pedig a határ túloldalára, Arad felé tekint.

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).