Egyre kevesebbet ad a kormány a budapesti közösségi közlekedésre

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 4.

Belpol

Tizedannyi állami támogatás jut a fővárosi közösségi közlekedésre, mint a vasútra.

Hiába nő a budapesti közösségi közlekedés utasszáma és bevétele, a kormány egyre kevesebbet szán a főváros közlekedésére, így az önkormányzatnak is egyre inkább a zsebébe kell nyúlnia, derült ki a G7 elemzéséből.

A lap Budapest közösségi közlekedésének trendjeit vizsgálta, ami alapján elmondható, hogy sokkal kevesebb jut mind fejlesztésekből, mind az üzemeltetésből a fővárosnak, mint az ország más településeinek.

Ráadásul míg a MÁV és a volánok 2018-ban 243,7 milliárd forint támogatást kaptak a magyar kormánytól, addig a BKK-nak csupán 15,1 milliárd szociálpolitikai menetjegy-kiegészítés jutott. Utaskilométerre lebontva a főváros közösségi közlekedése tizedannyi állami támogatást kapott, mint a vasút és ötödannyit, mint a helyi buszos közlekedés.

A BKK-nak ezért valahogy pótolnia kell a hiányt: az elmúlt 4 évben 2,5-szer nagyobb bevételhez jutottak a pótdíjakból, 2018-ban például már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez tette ki. A menetdíjakból származó bevételeket úgy emelték ebben az elmúlt négy évben 7 százalékkal, hogy a jegyárak nem nőttek, ami azt jelenti, hogy több utas használja a főváros közösségi közlekedését, és többen vásárolnak is jegyet.

A bevételeknél fontosak a turisták által vásárolt napi- és hetijegyek, ez ugyanis a teljes jegyárbevétel 6,6 százalékát teszi ki. Ahogy a lap megjegyzi, az "igazi aranybánya" a reptéri expressz, a 100E jelzésű busz, erre ugyanis egy jegy 900 forintba kerül.

HIRDETÉS

2019. szeptember 4. 06:38 KÖZÉLET

A BKK drágább pótdíjakkal ellensúlyozta, hogy kormány megvágta a forrásokat

MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

A fővárosi közösségi közlekedésben folyamatosan nő az utasszám és a bevételek is, de az önkormányzatnak is egyre több támogatást kell adnia. A kormány viszont egyre kevesebbet szán a budapesti közlekedésre, így nem csak a fejlesztésekben, hanem az üzemeltetésben is sokkal kevesebb jut a közlekedésben Budapestnek, mint az ország más településeinek. A fővárosi közösségi közlekedés trendjeit elemezzük.

HIRDETÉS

Miközben a MÁV és a volánok támogatására 2018-ban 243,7 milliárd forintot költött a magyar kormány, addig a BKK csak 15,1 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetjegy-kiegészítést kapott tavaly. Bár utasból jóval több van Budapesten, mint a teljes vasúti és buszos tömegközlekedésen, az utasok által megtett távolság, azaz az utaskilométer igen hasonló mind a három típusnál. Mégis, egy utaskm-re lebontva a fővárosi közösségi közlekedésre tizedannyi állami támogatás jut, mint a vasútira és ötödannyi, mint a helyközi buszos közlekedésre.

 

Tarlós István főpolgármester nem volt túl hatékony a kormányzati kapcsolatok kihasználásában, Budapest egyre kevesebb támogatást kap. A BKK pedig igyekszik a kieső bevételeket valahogy ellensúlyozni: pótdíjakból 4 év alatt 2,5-szer több bevételhez kutattak, tavaly már a teljes bevétel 1,3 százalékát ez a 2,4 milliárd forint tette ki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.