Elrepült a RIGO

  • Sz. A. A.
  • 2019. február 18.

Belpol

A nemzeti elektronikus rendszer részeként vezethetik be a fővárosi e-jegyet.

Olyan sokáig húzták-halasztották, amíg végül nem is lesz önálló fővárosi elektronikus jegyrendszer. A Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyalja azt az előterjesztést, amelynek értelmében a főváros csatlakozik a Nemzeti Egységes Kártyarendszerhez (NEK). A fővárosi integrált viteldíjbeszedési elektronikus rendszer (FVR) részeként a fővárosi jegyek és bérletek elektronikus úton, papírmentesen is megvásárolhatóak lesznek, az utazási jogosultságot az e-személyivel vagy a NEK keretében kiállított kártyával lehet majd igazolni. Lehetővé válik a jegyek és bérletek elektronikus ellenőrzése és az utazások számának pontos elektronikus alapú mérése.

A fővárosi önkormányzat és a kormány közötti megállapodás azt is rögzítené, hogy a jegyek és a bérletek a későbbiekben a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül is megvásárolhatóak lesznek. A fővárosi elektronikus jegy- és bérletértékesítési rendszer pedig csatlakozik a NEJP (Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform) rendszeréhez.

Tarlós már tavaly novemberben elismerte, hogy a Pintér Sándor belügyminiszterrel folytatott megbeszélés szerint a BKK projektje a Volán, illetve a MÁV országos e-jegyrendszer-projektjére fog rákapcsolódni. Ilyen formán a projekt nem is dőlt be és 2020-ra lesz e-jegy a fővárosban.

Mint ismeretes a BKK novemberben felmondta az évek óta csúszó e-jegyrendszer kiépítésére kötött szerződést. A kivitelezőnek már 6,3 milliárdot kifizettek, ennek ellenére Tarlós István közölte, hogy nem érte veszteség a fővárost. Az Indexnek azt mondta, a legyártott kapukat a jövőben is lehet majd használni.

A balhét végül Dabóczi Kálmán vitte el. A főpolgármester BKK vezetőjének felmentését azzal indokolta, hogy egy év alatt nem sikerült élérnie a kivitelezői szerződés felmondását.

Az eredeti terv szerint a cég 2015 és 2017 között építette volna ki a szükséges 800 kaput, 10 450 érvényesítő automatát és a számítógépes központot, valamint felállította volna a teljes rendszert, majd üzemeltette volna 5 évig. Csakhogy a befejezés előbb 2018-ra, majd 2019-re csúszott.

Ha a Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadja az előterjesztést, akkor a fővárosi elektronikus jegyrendszert a NEJP részeként vezetik be.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.