"Elsöprő győzelem lesz" (Demszky Gábor, az SZDSZ főpolgármester-jelöltje)

  • Miklósi Gábor
  • 2002. október 17.

Belpol

Magyar Narancs: Ön 12 éve áll a főváros élén. Hol mérhető le, hogy a rendszerváltás óta eltelt évek a liberális politizálás jegyében teltek?
Magyar Narancs: Ön 12 éve áll a főváros élén. Hol mérhető le, hogy a rendszerváltás óta eltelt évek a liberális politizálás jegyében teltek?

Bár a vasárnapi főpolgármester-választás favoritja kétségkívül a szabaddemokrata Demszky Gábor, a szocialista ellenjelölt állva maradása miatt a korábbiaknál jóval izgalmasabb kampányt zárunk. Hogy Horn Gyula Gy. Németh Erzsébet visszaléptetését sürgető hétfői megmozdulása egy előre megtervezett koreográfia nyitánya volt-e vagy egyéni partizánakció, lapzártakor még nem tudjuk; de interjúalanyunknak biztosan segített vele. Az MSZP-ről és szocialista riválisáról a nyilvánosság előtt egyre békülékenyebben nyilatkozó főpolgármestert a helyzet értékelése előtt várospolitikai koncepciójáról kérdeztük.

Demszky Gábor: A liberális értékek a város egyesítése óta nagyon erőteljesen jelen vannak a budapesti várospolitikában. Amikor ez a város igazán virágzott, és Európa leggyorsabban fejlődő városai közé tartozott, akkor mindez a liberalizmus, a szabadelvű értékek jegyében történt. Ez jellemezte Podmaniczky Frigyes és Bárczy István várospolitikáját, és az alapító atyák szelleme a városban azóta is jelen van. A város a szocializmus szürke, egyhangú évtizedei után 1990 óta visszatért a múltjához, a hagyományaihoz, megint erőteljesen jelen van a szabadelvűség.

MN: Miben látszik ez konkrétan?

DG: Megnyilvánul a város sokszínűségében, nyitottságában, toleranciájában. Ennek a városnak semmihez sem hasonlítható, egyedi kultúrája van. Ezért tudunk Kertész Imrét, Jancsó Miklóst vagy Kocsis Zoltánt adni a világnak. Aki ezt a kultúrát megpróbálta felülről befolyásolni, eddig mindig rajtavesztett. Ezért a legfontosabb kulturális kérdésekben soha nem egyedül döntünk, mindig nagyon erős szakmai grémiumokra támaszkodunk. Nem hisszük például azt, hogy a színigazgatók kinevezésével egyedül meghatározhatjuk a város kulturális arculatát. És azt sem gondoljuk, hogy potméterekkel kellene harcot indítanunk olyan nagyszerű dolgok ellen, mint a Sziget vagy a Liszt Ferenc tér környékén újjászülető pesti Broadway.

MN: Mitől liberális a városvezetés gazdaságpolitikája?

DG: Például attól, hogy látványos felszíni beruházások helyett a föld alatt, a közművek és utak felújításával kezdtünk. Tudtuk, hogy a magántőke akkor telepszik meg egy városrészben, ha vannak jó utak és jól működő szolgáltatások. Ez a politika óriási lendületet adott a Váci út, a Hungária körút vagy akár a déli Váci utca környékének. Alapvető liberális elv, hogy szélesítjük a magántulajdon körét. A közműszolgáltatásokat is a magántőke bevonásával lehet európai színvonalúvá tenni, tehát ezeket a cégeket privatizálni kell. Ma, néhány évvel a privatizáció után a vízművek vagy a csatornázási művek akármelyik nyugati nagyvárosban megállnák a helyüket. A befolyó pénzt pedig városrehabilitációra tudtuk költeni, hogy a fejlődés ne álljon meg. Ezt a gazdaságpolitikát mára Budapest-modellként oktatják a világ számos nagyvárosában.

MN: A közműszolgáltatások terén a piaci elvek fokozott érvényesítése azonban növeli a szociálpolitikai alapú kompenzációkkal kapcsolatos választói elvárásokat.

DG: Ha a közműdíjakat mesterségesen alacsony szinten tartanánk, akkor minden budapesti egyaránt fizetne, hiszen a hiányt csak közpénzből lehetne pótolni. Amikor a kihívóim ingyen távfűtést és ingyen utazást ígérnek, nem szokták hozzátenni, hogy a szükséges pénzt az iskoláktól akarják-e elvonni, vagy inkább adót emelnének. Az emberi méltóság tisztelete a rászorultság elvén működő szociálpolitikában nyilvánul meg. Abból indulunk ki, hogy a piaci árakat a fogyasztók egy része nem tudja megfizetni. A kompenzációs rendszerünk nem az összes fogyasztót, hanem csakis őket érinti. A társadalmi minimum alatt élőknek kevesebbet kell fizetniük a vízért, a csatornáért, a távfűtésért és a szemétszolgáltatásért. Ez Budapesten körülbelül 70 ezer családot érint.

MN: Mennyire piackonform egy ilyen elosztási rend?

DG: A tisztán piaci gondolkodás azt mondaná, hogy mindenki fizesse meg az árat. Ehelyett egyfajta szolidaritási elv is bekerül az elosztásba, és ettől valahogy a piac még jobban működik. A vállalatok szívesen alkalmazzák ezt a rendszert, mert valamennyivel csökken ugyan a bevételük, de nem a behajthatatlan kintlevőségük növekszik, és nem kell ezeket a háztartásokat kikapcsolniuk a szolgáltatásból. A szegényebb család is megmarad fogyasztónak: ez egyaránt jó az érintetteknek és a szolgáltatónak is.

MN: Bár a főváros működtet hajléktalanellátó intézményrendszert, továbbra is rengeteg a nincstelen, nyomorgó ember.

DG: A legnagyobb probléma a kritikus téli időszak, mert ilyenkor az ország összes hajléktalanja itt, Budapesten jelenik meg. Sok vidéki városban egyszerűen megveszik nekik a vonatjegyet, azzal, hogy mi majd valahogy gondoskodunk róluk. Ha a négyezer budapesti férőhely nem volna, annak két következménye lenne. A várost és az országot elborítaná ez a jelenség, és ez a mi életünket is elviselhetetlenné tenné, a téli időszakban pedig megfagynának az emberek az utcán. Meg akarjuk szüntetni a krízisellátás tűzoltás jellegét, erről tárgyaltam nemrég Csehák Judittal. A minisztérium időben finanszírozni fogja azt a sok száz pluszférőhelyet, amelyet a város a rendkívüli időszakokban működtet.

MN: Mindez csak tüneti kezelés.

DG: Az egész hajléktalankérdés elég súlyos tünet, amihez az egész társadalom kétlelkűen viszonyul. Ugyanazok az értelmiségiek és újságírók, akik télen azt követelik, hogy engedjük be a hajléktalanokat a metróba, nyáron arról írnak, hogy tüntessük el őket az aluljárókból. Ez egy összetett társadalmi probléma, amit egy önkormányzat nem tud megoldani. Mindenáron bent kell tartani a családokat a lakásaikban, mert sokkal drágább és roszszabb megoldás, ha állami gondozásba kerülnek a gyerekek, és fedél nélkül maradnak a felnőttek. Fontos kérdés a szociális lakásépítés, amire végre komoly kormányprojektek készülnek, és amelyekbe a főváros be fog kapcsolódni.

MN: Közlekedésfejlesztési koncepciójuk két fő iránya a tömegközlekedés és az úthálózat fejlesztése. A kettő némileg ellentmond egymásnak.

DG: Tudomásul kell venni, hogy évente 20 ezerrel több autó van a városban; ez egy 80 kilométeres kocsisor minden évben. De az útépítés nem csak nekik szól: a villamos és a busz is úton jár. Mi abszolút elsőbbséget adunk a tömegközlekedésnek. A közlekedésfejlesztési programunk elsősorban a metró-, villamos- és HÉV-vonalak létrehozásán vagy korszerűsítésén alapul, persze a járműcsere és a szolgáltatások színvonalának javítása mellett. Ide tartozik a közlekedési szövetség létrehozása a MÁV, a Volán és a BKV járatain vagy a P+R parkolók kiépítése is. Budapest 600 ezres gépkocsiforgalma és az agglomerációból naponta érkező 150-200 ezer autó olyan terhelést jelent, amit újabb utak építésével önmagában nem lehet megoldani.

MN: Készek vállalni a konfliktust az autósokkal?

DG: Igen. Erről szól az egész parkolási rendszerünk is, ami elsősorban nem jövedelemforrás, hanem arra irányul, hogy rávegyük a belvárosban dolgozókat a tömegközlekedés használatára. Ez nem népszerű dolog.

MN: Tervezik a várost átszelő utak forgalmának a csökkentését, hogy egy kicsit élhetőbbek legyenek a belső városrészek?

DG: Én is szívesen sétálnék egy autómentes belvárosban. De ahhoz, hogy az átmenő-forgalmat kitiltsuk, előbb az M0-nak, két új hídnak és a körvasútsori külső körútnak is meg kell épülniük.

MN: Sokak szerint a főváros fejlődésének az egyik kerékkötője, hogy a kerületek hatáskörei túl szélesek, és kezelhetetlenek az erős helyi érdekcsoportok. Kezdeményezi a törvény módosítását?

DG: Csak Budapesten 700 egyéni képviselő ül az önkormányzatokban. Gondolja, hogy van párt, amelyik abban érdekelt, hogy kevesebben legyenek vagy kisebb hatalmuk legyen? Márpedig ha változtatni akarnánk ezen a kétharmados törvényen, előbb a pártoknak kéne megegyezniük. Amíg a két nagy párt részéről nincs egyező szándék, nem áltatnék senkit azzal, hogy egy hatékonyabb, a közpénzek elköltése szempontjából jobb rendszert tudunk kialakítani. Szerintem a régió lehet az a közigazgatási szint, amely ha erős hatásköröket és helyben maradó adókat kap, megoldást kínál majd a jelenlegi önkormányzati rendszerben kezelhetetlen problémákra. Budapest kinőtte a közigazgatási határait, és csak akkor képes fejlődni, ha az agglomeráció és a főváros fejlesztését összehangoljuk. Ha az állam és az önkormányzatok is átadnak jogosítványokat a régiónak, a hatékony európai közigazgatás megfelelő eszköze jöhet létre.

MN: Abban, hogy nem sikerült korábban egyezségre jutni a szocialistákkal, mekkora szerepe volt az ön két évvel ezelőtti pártelnökségének, melynek a legfontosabb ismérve a szocialistáktól és a Fidesztől való egyenlő távolságtartás szándéka volt?

DG: Ennek a megítélése a politológusok feladata, mindenesetre Horn Gyula is világossá tette, hogy más okok vannak a háttérben. Nehéz helyzetben vannak a szocialisták, mert az MSZP az ország legerősebb pártja, és nem tehették meg, hogy ne indítsanak saját jelöltet. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a szocialista pártnak sem lehet a célja, hogy a kettőnk vetélkedéséből a Fidesz jelöltje kerüljön ki győztesen. Meg kell érteniük, hogy a Gy. Németh Erzsébetre leadott voksok elvesztegetett szavazatok, amelyek Schmitt Pált erősítik, hiszen szavazatot vesznek el az esélyes kormánypárti jelölttől, vagyis tőlem.

MN: Ön is azt mondja, hogy a szocialisták részéről súlyos politikai baklövés lenne, ha Gy. Németh Erzsébet futtatásával Schmitt Pált segítenék a polgármesteri székhez. Ez viszont azt az ön kampányirodájáról múlt héten kiszivárgott értesülést teszi blöffgyanússá, mely szerint a fővárosi szocialisták összejátszanak Schmitt stábjával.

DG: Én nem foglalkoznék már ezzel. Akkor az látszott, hogy felerősödtek a szocialisták kampányában a negatív elemek, ez azóta szerencsés módon megváltozott. A szocialista jelölt az elmúlt héten váltott, nem törekszik a lejáratásomra, és lényegében pozitív üzenetekkel kampányol. A szocialista szavazók, akik leváltották az Orbán-kormányt, most feltehetik az i-re a pontot, és létrehozhatnak egy olyan helyzetet, amelyben a szabaddemokraták és a szocialisták együtt kormányozzák Budapestet is. Tavasszal Medgyessy Péternek volt, most pedig nekem van esélyem arra, hogy legyőzzem a jobboldalt, és ehhez kérem azoknak a szocialistáknak a segítségét is, akik számára talán szimpatikusabb Gy. Németh Erzsébet, de szavazataikkal nem akarják a Fidesz esélyeit javítani.

MN: Az önt kevésbé kedvelő szocialistaszimpatizáns szavazók megnyerése érdekében nem került fel a plakátjaira az SZDSZ emblémája?

DG: A plakátjaim nagy részén rajta van az SZDSZ. Büszke vagyok rá, hogy liberális vagyok, de azt is tudom, hogy mennyit köszönhetek a szocialista szavazóknak. Erős összefogásra számítok Budapesten. A budapestiek nem engedhetik meg, hogy teret nyerjen az a Budapest-ellenes politika, amely az elmúlt négy évet jellemezte, és amit most Schmitt Pál igyekszik mindenkivel elfelejtetni. Látni kell, hogy mi történne, ha ezt a trójai falovat betolnák a városházára. Előugrana belőle a mi Lajosunk, Simicska úr, a kitűnő gazdasági szakértő, aki éppen állást keres. Schmitt Pál mögött azok az erők állnak, amelyek megakadályozták a 4-es metró építését, a füstgázmosó megvalósítását, amelyek folyamatosan megalázták ezt a várost, és lumpenproletárnak nevezték az őket leváltó budapestieket. A szocialistákkal ugyanazt akarjuk, amikor azt mondjuk, hogy ezt meg szeretnénk akadályozni, és meg is fogjuk akadályozni. Biztos vagyok benne, hogy a mostani egy minden eddigi eredményt felülmúló, elsöprő választási győzelem lesz.

MN: Milyen a viszonya Gy. Németh Erzsébettel?

DG: ´ az elmúlt héten kitűnően viselkedett, jól szerepelt, tulajdonképpen segítettük egymást. Azt szeretném, ha ez folytatódna. Függetlenül attól, hogy mi történik, nem mindegy, hogy milyen a viszony közöttünk. Hiszen valószínűleg ő lesz az egyik helyettesem.

MN: Nőni fog a polgármester-helyettesek száma?

DG: Éppen úgy el tudok képzelni négy helyettest, mint ötöt. Természetesen vannak szakmai követelmények, amelyeknek érvényesülni kell. Minden helyettesnek értenie kell a maga területéhez, nem személyekben, hanem feladatokban kell gondolkodnunk, de ezek a találgatások még koraiak.

MN: Hogyan fognak együttműködni a közgyűlésben abszolút vagy ahhoz közeli többséget szerző szocialista frakcióval?

DG: Szerintem nem fognak abszolút többséget szerezni, az SZDSZ is kell a kormányzáshoz. Jó együttműködés csak egyenrangú felek között jöhet létre, ebből lehet aztán koalíció és közös várospolitika. A városnak nem lenne jó egyetlen párt túlhatalma, így a szocialisták abszolút többsége sem. A liberális SZDSZ akkor tudja a politikáját továbbra is érvényesíteni, ha erős frakciója van. A sikereink közösek az MSZP-vel, de ezt mégis én testesítem meg az emberek számára. Ahogy az elmúlt négy év kiállását is az Orbán-kormánnyal szemben. Arra számítok, hogy a budapestiek bizalmat adnak a folytatáshoz, hiszen azt is látják, hogy végre kitűnő az együttműködésünk a kormánnyal és személyesen Medgyessy Péterrel. Egyébként érdekes, hogy a 80-as években a barikádnak nem ugyanazon az oldalán voltunk. Ma azonban nincsenek köztünk elvi-ideológiai viták, amelyek beárnyékolhatnák az együttműködést. Az évek alatt megtanultam, hogy ezeknek a személyes kapcsolatoknak nagy a szerepük a politikában. Az európai csatlakozáshoz erős Budapestre van szükség, és utána is arra kell törekednünk, hogy ez a város legyen a térség központja. Ez a közös cél, és ebben lehet jó partnere a kormánynak egy kiegyensúlyozott, egyenlő erőviszonyokon alapuló koalíciós vezetés Budapesten.

Miklósi Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.