Elutasította az Alkotmánybíróság az SZFE átalakítása ellen benyújtott panaszt

  • narancs.hu
  • 2023. december 15.

Belpol

A beadvány több pontjára nem reagált a testület.

Az Alkotmánybíróság elutasította a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatóinak, hallgatóinak, valamint hallgatói önkormányzatának panaszát. A 2020 októberében megfogalmazott panasz szerint a törvény sérti:

  • a jogbiztonság elvét, mert a törvény nem biztosított elég időt az egyetemnek a modellváltásból fakadó feladatok ellátására;
  • a diszkrimináció tilalmát, mert vélt ideológiai szemlélet alapján kezeli hátrányosan megkülönböztetve a Színház és Filmművészeti Egyetemet;
  • a véleménynyilvánítás szabadságát, amely védi az egyetem oktatók jogát, hogy kifejtsék véleményüket;
  • és az Alaptörvény 10. cikkébe foglalt tanszabadságot és autonómiát.

Az Alkotmánybíróság szerint csakugyan rövid volt az átállásra fordítható idő, de ez nem okozott akkora hátrányt, hogy az Alaptörvénybe ütközött volna. A működőképesség folyamatosan biztosított volt, az egyetem eleget tett a jogszabályváltozásból fakadó kötelezettségeinek. „Így, bár kétségtelenül felmerült igazolható nehézség a jogszabály végrehajtását illetően, az nem volt teljesíthetetlen” – olvasható az AB-határozatban.

A panasz többi pontjára a határozat nem reagált.

Mint a 444.hu írja, az SZFE Vas utcai épülete volt az Orbán-korszak leglátványosabb egyetemi ellenállásának helyszíne. Ezt az épületet foglalták el a „modellváltás” ellen tiltakozó diákok, innen indult a szalagos szimbólum, itt szerveztek egy sor megmozdulást. Itt történt meg az, ami példátlan a Fidesz-rendszer tízéves történetében: amikor a tiltakozó hallgatók egyszerűen nem engedték be az épületbe Szarka Gábor kancellárt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.