Épp a 2026-os választások utánra sikerült kitolni a magántőkealapok új szabályozását

  • narancs.hu
  • 2024. december 5.

Belpol

A hazai offshore konstrukció csak a választások után lesz egy kicsit átláthatóbb legalább a hatóságok számára. 

Egy módosítással a parlament a 2026-os választások utánra tolta ki a magántőkealapokra vonatkozó szabályozás hatályba lépését – szúrta ki a Népszava a múlt héten elfogadott és már ki is hirdetett pénzügyi salátatörvényben.

A magántőkealapokra vonatkozó szabályozást 2014-ben szavazta meg a magyar parlament, ennek lényege, hogy legalább 250 millió forinttal már létre lehet hozni ilyet, amely aztán önálló entitásként kezeli a befektetett pénzt. Bár a jegybank nyilvántartást vezet róluk, a befektetők neve nem nyilvános, magyarul a magántőkealapokban kezelt pénzek forrásai titkosak maradhatnak, viszont maguk az alapok szabadon gazdálkodhatnak: alapíthatnak vagy vásárolhatnak céget, ingatlant, csak épp az nem derül ki, hogy ki a végső tulajdonos, és kinek a pénzéről is van szó. Így tulajdonképpen hazai pályán, offshore cégek igénybevétele nélkül lehet eltüntetni és tisztára mosni a vagyont, amelyek a magántőkealapokban követhetetlenek lesznek.

A magántőkealapok az elmúlt években egyre nagyobb szerepet játszottak, a bennük elrejtett pénzek végső tulajdonosaira pedig legfeljebb az alapkezelő cégekből lehetett következtetni, ezek alapján valószínűsíthető az, hogy egy-egy magántőkealap például Tiborcz Istvánhoz, Matolcsy Ádámhoz vagy Mészáros Lőrinchez köthető-e. 2023-ra mintegy 200 alapban több ezer milliárd forintnyi vagyont rejthettek el, bár pontos adatokkal 2021 óta nem szolgálnak a hatóságok. 

A Transparency International Magyarország (TI) viszont az Európai Bizottsághoz fordult azt kifogásolva, hogy a magyar gazdaságban egyre nagyobb szerepet játszó magántőkealapok valódi tulajdonosai ismeretlenek a nyilvánosság és sokszor a hatóságok előtt is, az uniós hatóságok pedig megállapították, hogy a jelenlegi szabályozás nem felel meg az uniós keretszabályoknak, illetve a pénzmosás elleni irányelveknek, emiatt 2024 júliusában kötelezettségszegési eljárás indult a magyar állammal szemben.

Erre válaszul a kormány benyújtott egy törvénymódosítást, amely eredeti formájában – az Európai Unió nyomására és az uniós jog elvárásai szerint – már jövő év elejétől némileg átláthatóvá tette volna Magyarországon bejegyzett magántőkealapok tulajdonosi szerkezetét és az alapokba fektetett (rejtett) vagyon mértékét.

 

Ám a végszavazás előtt a kormány saját, 50 oldalas törvényjavaslatához egy 45 oldalas kiegészítő módosítást nyújtott be, amit a fideszes többségű Törvényalkotási Bizottság (TB), majd a szintén kormánytöbbségű parlament habozás nélkül megszavazott. A TB-n keresztüli módosítás elvileg a jogharmonizációt szolgálná, de a kormány számára azért kényelmes a végszavazás előtt még a TB-n keresztül módosítani egy már megvitatott törvényt, mert ezekről a pontokról újabb vita már nem lesz, így a nyilvánosság is minimalizálható.

A TB módosítása eredményeként így végül

csak a 2026-os választások után ismerhetjük meg a magántőkealapok végső tulajdonosait.

A módosított rendelkezés szerint ugyanis a magántőkelapokra vonatkozó adatokat első ízben csak 2026. július elsején kell feltölteni a NAV adatbázisába, az indoklás szerint azért van szükség halasztásra, hogy a magántőkelapoknak „megfelelő felkészülési időt biztosítsanak”

Zeisler Judit, a TI szakpolitikai vezetője azt mondta, a törvény így túlzottan hosszúra szabott felkészülési időszakot tesz lehetővé, mindez akár arra is lehetőséget nyújt, hogy módosítsanak a magántőkealapok tulajdonosi struktúráján, illetve a kötelező, legalább 6 éves fenntartási időszak után felszámolják a már feleslegessé vált alapokat.

A módosítással 2026-ig semmilyen nyilvántartás nem lesz az alapok tulajdonosi szerkezetéről, de a NAV végső tulajdonosi adatbázisa 2026 júliusa után is csak a hatóságok számára lesz hozzáférhető, a korrupcióellenes civil szervezetek vagy a média még jogos igény esetében sem tekinthetne bele egykönnyen, annak ellenére, hogy ezt szintén előírja a legújabb pénzmosás elleni EU-s irányelv.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.