Kint hagyta a terelési jelzéseket az átadás után az M3-ason Mészáros és Szíjj autópálya-kezelője

Belpol

Az autópálya Budapest-Miskolc közötti szakaszának felújítását befejezte a cég, de a szembe jövő forgalomra figyelmeztető terelő táblákat, felfestéseket meghagyták Gödöllő térségében. Ezzel újabb próbatételnek tették ki a megtévesztett autósokat.

November második felében számoltunk be arról, hogy akár több órával is megnövekedett a menetidő az M3-as autópályán Budapest–Miskolc között. A hazai gyorsforgalmi úthálózatot kezelő, Mészáros Lőrinc és Szíjj László konzorciuma alapította Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) ugyanis szakított a korábbi gyakorlattal, hogy az útfelújítást egyidejűleg csak egy-két hosszabb szakasz lezárásával oldják meg. A múlt hónapban az M3-ason egyszerre hat autópályaszakaszon végeztek forgalomkorlátozással járó felújítást 41 kilométer hosszan Budapest és Miskolc között. Ennek az lett hatása, a sztráda akadálypályává változott, ide-oda terelték a forgalmat, rendszeres torlódások keletkeztek. Erről beszámoló cikkünk után néhány nappal az összes munkagép eltűnt a Budapest–Miskolc szakaszról, visszaadták a forgalomnak az M3-ast teljes terjedelmében. Annak ellenére, hogy előző válaszukban arról kaptunk tájékoztatást, december közepéig dolgozni fognak az autópályán. „Az említett szakaszon a hóesés és az eső ellenére az előre tervezettnél napokkal hamarabb tudtuk befejezni a felújítást, köszönhetően annak, hogy éjszaka és hétvégén is dolgoztak munkatársaink, amikor a technológiai szünetek és az időjárás ezt engedte” – közölte az MKIF a hamarabbi befejezés okát.

Gödöllő térségében, Bag és Aszód között Miskolc felé haladva azonban úgy hagyták el a munkaterületet és bocsátották újra a forgalmat az úttestre, hogy a belső sáv megváltozott forgalmi rendjére, a szembejövő forgalomra figyelmeztető táblákat, illetve a leálló sávot forgalmi sávvá emelő sárga szaggatott vonalas festést nem távolították el 8 kilométer hosszan. A közlekedőkre bízták, hogy megállapítsák a jelzések valóságtartalmát. Az autósokat sikerült elbizonytalanítani, idegenkedtek a belső sáv használatától, mivel bármelyik pillanatban szemből érkező járművekre kellett számítaniuk, ha hitelt adnak a jelzéseknek. Mivel nem csak egy tábla maradt kint, hanem egymás után tűntek fel a sofőrök előtt, lezárás után újabb akadályokkal nehezítették a közlekedést. Számos autó lehúzódott a sárga csíkozású leállósávba, azt feltételzeve, ott kell haladnia. E szakaszon egyébként az MKIF egy munkatársa sem dolgozott a táblák, jelzések eltávolításán.

Megkérdeztük az MKIF-t, miért megtévesztő közlekedési táblákkal adták vissza a forgalomnak az autópályát. Az MKIF azt válaszolta, munkaközi állapottal találkoztunk. „Az Ön által kérdezett szakaszon, a 31-39-es km közötti részen 11. 27-én fejeztük be a munkát, délben elkezdtük a terelést bontani. A terelés 16:00-ra teljesen elbontásra került, a sárga burkolati jel felszedése és a tájékoztató, terelő táblák beszedése is megtörtént.

Így Ön egy munkaközi állapotot láthatott.”

Az MKIF-t előzőleg kérdeztük a sorozatos forgalomterelések miatt kialakult dugókról. Azt a választ kaptuk, hogy ha az autósok betartanák a figyelmeztető táblák jelzéseit, akkor folyamatos haladás lenne torlódás helyett. A dugók elkerülése az MKIF szerint leginkább az autósok fegyelmezettségén, szabálykövetésén múlik: „a terelésekhez kihelyezett sebességkorlátozást jelző táblák nem csak a biztonságot hivatottak erősíteni, forgalomszervezési, szabályozási céljuk is van; ha az autósok a megfelelő, táblákkal jelzett, csökkentett sebességgel érik el a terelést, és mindenki betartja a követési távolságot és sebességet, akkor a forgalom dinamikusan haladhat”. Erre hivatkozva kérdeztünk rá arra, az MKIF az érvényüket vesztett táblák érvényben tartásával mennyiben tud megfelelni az autósoktól is elvárt biztonságos közlekedési helyzet fenntartásának. Erre nem kaptunk választ.

Az erőltetett menetű útfelújítás fedezetére november 7-én magyarázatot is kaphattunk. A kormány ekkor több 10 milliárd forintot szórt szét a Központi Maradványelszámolási Alapból és a rendkívüli kormányzati intézkedésekre félretett keretből. Ekkor engedélyezte, hogy a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díj kiadási előirányzatát legfeljebb 35,4 milliárd forinttal túllépjék. Eredetileg 9,2 milliárd forintot biztosított az állam Mészárosék társaságának azokon a szakaszokon, ahol átépítés vagy új pálya építése történik. Mint megtudtuk, a munkákat azért ilyen ütemben tervezik, mert „a koncessziós szerződésben a szintrehozásra meghatározott határidő ilyen ütemezéssel teljesíthető”.

Az 1237 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózat kezelését 2022 szeptemberétől az állami tulajdonú Magyar Közút Zrt.től elvette és az MKIF-re re bízta az Orbán-kormány 35 évre. A NER-oligarcháknak való kiszervezés 2023-ban 229 milliárd forintjába került az országnak.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.