Kint hagyta a terelési jelzéseket az átadás után az M3-ason Mészáros és Szíjj autópálya-kezelője

Belpol

Az autópálya Budapest-Miskolc közötti szakaszának felújítását befejezte a cég, de a szembe jövő forgalomra figyelmeztető terelő táblákat, felfestéseket meghagyták Gödöllő térségében. Ezzel újabb próbatételnek tették ki a megtévesztett autósokat.

November második felében számoltunk be arról, hogy akár több órával is megnövekedett a menetidő az M3-as autópályán Budapest–Miskolc között. A hazai gyorsforgalmi úthálózatot kezelő, Mészáros Lőrinc és Szíjj László konzorciuma alapította Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) ugyanis szakított a korábbi gyakorlattal, hogy az útfelújítást egyidejűleg csak egy-két hosszabb szakasz lezárásával oldják meg. A múlt hónapban az M3-ason egyszerre hat autópályaszakaszon végeztek forgalomkorlátozással járó felújítást 41 kilométer hosszan Budapest és Miskolc között. Ennek az lett hatása, a sztráda akadálypályává változott, ide-oda terelték a forgalmat, rendszeres torlódások keletkeztek. Erről beszámoló cikkünk után néhány nappal az összes munkagép eltűnt a Budapest–Miskolc szakaszról, visszaadták a forgalomnak az M3-ast teljes terjedelmében. Annak ellenére, hogy előző válaszukban arról kaptunk tájékoztatást, december közepéig dolgozni fognak az autópályán. „Az említett szakaszon a hóesés és az eső ellenére az előre tervezettnél napokkal hamarabb tudtuk befejezni a felújítást, köszönhetően annak, hogy éjszaka és hétvégén is dolgoztak munkatársaink, amikor a technológiai szünetek és az időjárás ezt engedte” – közölte az MKIF a hamarabbi befejezés okát.

Gödöllő térségében, Bag és Aszód között Miskolc felé haladva azonban úgy hagyták el a munkaterületet és bocsátották újra a forgalmat az úttestre, hogy a belső sáv megváltozott forgalmi rendjére, a szembejövő forgalomra figyelmeztető táblákat, illetve a leálló sávot forgalmi sávvá emelő sárga szaggatott vonalas festést nem távolították el 8 kilométer hosszan. A közlekedőkre bízták, hogy megállapítsák a jelzések valóságtartalmát. Az autósokat sikerült elbizonytalanítani, idegenkedtek a belső sáv használatától, mivel bármelyik pillanatban szemből érkező járművekre kellett számítaniuk, ha hitelt adnak a jelzéseknek. Mivel nem csak egy tábla maradt kint, hanem egymás után tűntek fel a sofőrök előtt, lezárás után újabb akadályokkal nehezítették a közlekedést. Számos autó lehúzódott a sárga csíkozású leállósávba, azt feltételzeve, ott kell haladnia. E szakaszon egyébként az MKIF egy munkatársa sem dolgozott a táblák, jelzések eltávolításán.

Megkérdeztük az MKIF-t, miért megtévesztő közlekedési táblákkal adták vissza a forgalomnak az autópályát. Az MKIF azt válaszolta, munkaközi állapottal találkoztunk. „Az Ön által kérdezett szakaszon, a 31-39-es km közötti részen 11. 27-én fejeztük be a munkát, délben elkezdtük a terelést bontani. A terelés 16:00-ra teljesen elbontásra került, a sárga burkolati jel felszedése és a tájékoztató, terelő táblák beszedése is megtörtént.

Így Ön egy munkaközi állapotot láthatott.”

Az MKIF-t előzőleg kérdeztük a sorozatos forgalomterelések miatt kialakult dugókról. Azt a választ kaptuk, hogy ha az autósok betartanák a figyelmeztető táblák jelzéseit, akkor folyamatos haladás lenne torlódás helyett. A dugók elkerülése az MKIF szerint leginkább az autósok fegyelmezettségén, szabálykövetésén múlik: „a terelésekhez kihelyezett sebességkorlátozást jelző táblák nem csak a biztonságot hivatottak erősíteni, forgalomszervezési, szabályozási céljuk is van; ha az autósok a megfelelő, táblákkal jelzett, csökkentett sebességgel érik el a terelést, és mindenki betartja a követési távolságot és sebességet, akkor a forgalom dinamikusan haladhat”. Erre hivatkozva kérdeztünk rá arra, az MKIF az érvényüket vesztett táblák érvényben tartásával mennyiben tud megfelelni az autósoktól is elvárt biztonságos közlekedési helyzet fenntartásának. Erre nem kaptunk választ.

Az erőltetett menetű útfelújítás fedezetére november 7-én magyarázatot is kaphattunk. A kormány ekkor több 10 milliárd forintot szórt szét a Központi Maradványelszámolási Alapból és a rendkívüli kormányzati intézkedésekre félretett keretből. Ekkor engedélyezte, hogy a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díj kiadási előirányzatát legfeljebb 35,4 milliárd forinttal túllépjék. Eredetileg 9,2 milliárd forintot biztosított az állam Mészárosék társaságának azokon a szakaszokon, ahol átépítés vagy új pálya építése történik. Mint megtudtuk, a munkákat azért ilyen ütemben tervezik, mert „a koncessziós szerződésben a szintrehozásra meghatározott határidő ilyen ütemezéssel teljesíthető”.

Az 1237 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózat kezelését 2022 szeptemberétől az állami tulajdonú Magyar Közút Zrt.től elvette és az MKIF-re re bízta az Orbán-kormány 35 évre. A NER-oligarcháknak való kiszervezés 2023-ban 229 milliárd forintjába került az országnak.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.