Épphogy, de nőtt a melegházasságot támogatók aránya Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2023. július 2.

Belpol

Bár a támogatottság még így sem éri el az 50 százalékot az Ipsos kutatása szerint.

A magyar társadalom 67 százaléka gondolja úgy, hogy az azonos nemű párok kapcsolatának jogi elismertetését valamilyen formában támogatja

– derül ki az Ipsos friss, nemzetközi felméréséből, ez egyúttal azt is jelenti, hogy kevesebben vannak azok, akik sem a bejegyzett élettársi kapcsolatot, sem a házasságot nem támogatják a homoszexuális vagy a leszbikus emberek számára, vagy nem tudnak állást foglalni a kérdésben.

Ugyanakkor csak a magyar válaszadók 47 százaléka támogatja kifejezetten a melegházasságot,

és bár ez az arány az Ipsos felmérése szerint nem éri el a társadalom felét, a magyarok javuló tendenciát mutatnak a kérdésben: ez a szám 2021-ben még 46 százalék volt.

Az Ipsos a Pride hónapjához igazodva 30 országban végzett kérdőíves felmérést, és a nemzetközi mintán átlagban az emberek 56 százaléka a melegházasságot elfogadó személy. Hollandiában, Portugáliában és Spanyolországban e tekintetben a legelfogadóbbak az emberek: ezekben az országokban 80-80-78 százalékos az azonos neműek között történő házasságkötés támogatottsága. A legalacsonyabb támogatottságot Romániában (25 százalék) és Törökországban (20 százalék) mérték.

A harminc ország 22 ezer 500 válaszadójának átlagosan a 9 százaléka sorolta magát az LMBT+ emberek közé. 3 százalékuk leszbikusnak vagy homoszexuálisnak, 4 százalékuk biszexuálisnak, 1 százalékuk pán- vagy omniszexuálisnak és 1 százalékuk aszexuálisnak vallotta magát. A felmérés szerint a Z generáció tagjai kétszer nagyobb valószínűséggel sorolják magukat az LMBT+ emberek közé, mint a milleniálok tagjai, és négyszer nagyobb valószínűséggel, mint az X generáció vagy a boomer generáció tagjai.

Mint az sejthető volt, Magyarország különösen rosszul áll abban a tekintetben, hogy mennyire láthatóak az LMBT+ emberek. Míg Latin-Amerikában, Spanyolországban vagy Ausztráliában teljesen megszokott, hogy valakinek van a baráti társaságában, a rokonai vagy a kollégái között meleg, leszbikus vagy biszexuális személy, addig az ő láthatóságuk a legalacsonyabb Japánban, Magyarországon, Törökországban, Romániában, Lengyelországban és Dél-Koreában.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.