Érkezik a Ripost Szlovéniába
Jansa_Orban1812.jpg

Érkezik a Ripost Szlovéniába

  • Keller-Alánt Ákos
  • Borut Mekina
  • 2018.03.22 07:03

Belpol

Orbán Viktor komolyan támogatja a szlovén szélsőjobboldal vezérét, Janez Janšát. A magyar adófizetők százmilliói és a NER kulcsfigurái is Janša rendelkezésére állnak. A furcsa pénzmozgások miatt a helyi ügyészség már vizsgálódik. A háttérben Mészáros Lőrinc bizalmasa és Habony Árpád sejlik fel, és érkezik Szlovéniába a habonyi propagandagépezet csúcsterméke, a Ripost is. Ajánló az e heti Magyar Narancsból.

Orbán Viktor 2010 után folytatott politikájával fokozatosan elveszítette a főáramú európai politikusok bizalmát, így új szövetségek után kellett néznie. Az egyik ilyen, kevéssé reklámozott, de annál szorosabb kapcsolat a szlovén Janez Janšához fűzi a magyar miniszterelnököt. A szélsőjobboldali pártvezért nemcsak több száz millió forinttal segítette ki Orbán, de tapasztalataival a honi kormánypropaganda agytrösztje is Janša, és az általa vezetett Szlovén Demokrata Párt (Slovenska Demokratska Stranka, SDS) rendelkezésére áll.

Az SDS tagjai és szimpatizánsai 2015 nyarán elindították az ország egyik első hírcsatornáját, a Nova24TV-t. Egyik központi témája a menekültválság és a migránsok jelentette fenyegetés bemutatása – jellemzően álhírek formájában –, valamint gyakran jelennek meg tudósítások Orbán Viktorról is, aki ezekben Európa védelmezőjeként tűnik fel. A csatornát működtető NTV24.si részvénytársaság 2016 végére komoly anyagi gondokkal küzdött: működése első évében 722 ezer euró (mintegy 225 millió forint) veszteséget halmozott fel. 2017 tavaszán azonban érkezett a segítség: három, Habony Árpádhoz köthető magyar médiacég összesen 800 ezer eurós (250 millió forint) tőkeemelést hajtott végre az NTV24-ben; erről itthon először, szlovén híradások alapján az Átlátszó számolt be. A Modern Media Group (MMG), a Ripost Média és a Ridikül Magazin ezzel nemcsak a csődtől mentette meg Janša csatornáját, de egyaránt 15 százalékos tulajdonosok is lettek a társaságban. A három társaság hivatalosan egymástól független: az MMG Habony Árpád és Győri Tibor cége, a Ripost Schatz Péter és Ómolnár Miklós tulajdonában áll, pedig Halkó Gabriella nevén van. Schatz szerepére még visszatérünk, Halkó Gabrielláról meg annyit érdemes tudni, hogy jelenleg a Tv2 gazdasági és stratégiai igazgatója, és az ő neve volt kiírva arra az elhíresült Szerb utcai lakásra, amelyet évekig használt Habony Árpád.

false

Mészáros embere adta a pénzt

Hiába folynak állami hirdetéseken keresztül közpénzmilliárdok a kormányközeli médiacégekhez, a 800 ezer eurót nem ezek a társaságok fizették be. Nyáron a nagyvállalkozó Varga Károly sétált be egy maribori bankfiókba, és fizette ki a 250 milliónyi összeget, majd adott le egy nyilatkozatot, hogy a befizetést az MMG, a Ripost és a Ridikül cégek nevében hajtotta végre. Vargának hivatalosan semmi köze sincs sem a médiához, sem a fenti cégekhez, ám itthon nem ismeretlen. A tiszakécskei vállalkozó a napi.hu listája szerint 39 milliárd forintos vagyonával a 22. leggazdagabb magyar, Mészáros Lőrinc és Szijj László közvetlen üzlettársa. Vagyona is a velük közös, többnyire közbeszerzésekből élő építőipari cégekből (Duna Aszfalt, Hódút, Magyar Vakond, CLH, Szőke Tisza stb.) származik, de besegít akkor is, ha egy-egy társaságot a felcsúti polgármester nem vehet közvetlenül a nevére.

De nem ez volt az egyetlen magyar médiabevásárlás Szlovéniában. Ahogy arról a nyáron a magyarnarancs.hu-n beszámoltunk,  a Ripost megvásárolta a Nova Obzorja cég, a Demokracija című hetilap kiadójának felét. A Demokracija az SDS pártlapja 1999 óta, a kiadó 44 százaléka közvetlen párttulajdonban van, a többségi tulajdonos pedig az SDS egyik alapítója, a ma már Ausztráliában élő 93 éves Dušan Sava Lajovic volt, egészen tavalyig – az ő tulajdonrészét vette meg a Ripost. A lapunk birtokába került dokumentumok szerint a vevő valójában a szlovén bejegyzésű Ripost Založništvo d.o.o. (Ripost Kiadó Kft.), amelynek tulajdonosa és egyetlen képviselője Schatz Péter. A helyi cég létrehozására nem csupán azért volt szükség, hogy ne legyen gond a hatósági vizsgálattal, de Schatz további szlovéniai terjeszkedését is előrevetíti. A szlovén állami televízióban maga Janša beszélt arról, hogy a többségi tulajdonos – Schatz Péter – megvásárolná az SDS 44 százalékos tulajdonrészét is a kiadóban, de erre „számviteli okokból” csak 2019-ben kerülhet sor, azaz csak jövőre lesz rá elegendő forrás. A Demokraciját becsléseink szerint 2–4 ezer példányban értékesíthetik: a kiadó a veszteséges 2015 után 2016-ban mindössze 2157 euró nyereséget (670 ezer forint) termelt. A társaságnak annyira nem volt pénze, hogy az utóbbi években Janša többször is arra kérte híveit, anyagilag is támogassák a Demokraciját.

Jön a szlovén Ripost

Csak tavaly 1,43 millió euró, majdnem 445 millió forint érkezett tehát Orbán Viktor közvetlen környezetéből a szlovén szélsőjobboldal pártmédiájához, és a pénzt egyből használni is kezdték. A Nova Obzorja elindította a Skandal24 című színes heti bulvárlapot, amelyben – a hazai habonyi innovációhoz hasonlóan – a párt üzenetei mellett a hagyományos celebhírek is helyet kapnak. A Skandal24 szerzőiről semmit nem tudni, mert a cikkek név nélkül vagy csak keresztnévvel jelennek meg. Maga a Ripost is érkezik Szlovéniába: a Nova24TV-n rendszeresen fut egy reklámszpot, amely a magyar Ripost újság címlapjával hirdeti, hogy jön a Ripost News.

A magyar befektetők kinti kapcsolattartója tehát egyértelműen Schatz Péter, aki amellett, hogy céget alapított Szlovéniában és tulajdonosa lett egy kinti televíziónak és lapkiadónak, bekerült a Nova24TV felügyelőbizottságába is. Már csak múltja miatt is feltételezhető, hogy Schatz szerepe több a puszta pénzügyi segítőnél…

A magyar adófizetői pénzek közvetlenül is gazdagíthatták az SDS-t, ebben az ügyben már a szlovén hatóságok is vizsgálódni kezdtek. Erről, Schatz szerepéről és arról, hogy miként terjednek a habonyi médiamódszerek Szlovéniában, a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashat részletesen.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Csábító lehetőség, hogy bevegyük a miniszter meséjét önnön segghülyeségéről, miszerint a csengeri hölgy, Szabóné Marika elhitette vele, amit elhitetett, az 1300 milliárdos örökségről szóló mesét. Ezt a magyarázatot nyomatja a Fidesz is azzal, hogy Kósa már nem hiszi el, és tévedett, amikor elhitte, naiv volt szegényke, de talpig becsületes – end of story, és köszönjük szépen, el lehet tolni a kerékpárt.

A cikk megjelenését a Journalismfund.eu támogatta.

false

Neked ajánljuk