Újabb kormányzati hadjárat a civilek ellen

Erődemonstráció

Belpol

Még nem egészen világos, milyen civilellenes lépésekre készül a kormányzat, de amivel fenyegetőznek, az szinte biztosan alkotmányellenes lenne.

„Ezeket a szervezeteket minden eszközzel vissza kell szorítani, és azt gondolom, hogy el kell innen takarítani. És most ennek, úgy érzem, eljött a nemzetközi lehetősége az új amerikai elnök megválasztásával” – nyilatkozta a „Soros-birodalom álciviljeiről” Németh Szilárd Fidesz-alelnök január 10-én. Másnap az ATV reggeli műsorában a riporter kérdésére megerősítette, hogy többek között a TASZ-ra, a Magyar Helsinki Bizottságra és a Transparency International magyarországi irodájára gondolt.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes még december közepén nyújtotta be az Országgyűlésnek a kormány 2017. tavaszi törvényalkotási programját. Ebben szerepel a civilekről szóló törvény módosítása „a gyakorlati tapasztalatok alapján”, valamint a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek körének bővítése, valószínűleg a civil szervezetek vezetőivel. A program szerint a kormány áprilisban nyújtaná be a vonatkozó törvénymódosítást, júniusban pedig már szavazhatnának is róla a képviselők.

Az általunk megkeresett civil szervezetek egyelőre kivárnak. Egyesek abban reménykednek, hogy az újabb hadjárat célja elsősorban az ellenségkép felmutatása és a figyelemelterelés, a kormánynak pedig kényelmesebb retorikai szinten tartani az akciót, mint szembenézni a nemzetközi partnerek borítékolható bírálataival. Mások attól tartanak, hogy a Norvég Civil Alap elleni kudarcba fulladt támadás után Orbán Viktor már csak dacból is konkrét eredményekre törekszik. „Az már most látszik, hogy viharos tavaszunk lesz” – mondja Demeter Áron, az Amnesty International emberi jogi szakértője.

Politizálnak?

A civileket nem lepte meg az újabb nyilatkozatdömping, maximum Németh Szilárd szavainak durvasága jelentett némi újdonságot. A kormányzati sorosozás nyitó aktusának egy 2013 nyarán megjelent Heti Válasz-cikk tekinthető. Az ebben kipécézett NGO-kat rángatta elő a Miniszterelnökség egy évvel később a 444.hu azon kérdésére, hogy konkrétan mely Norvég Civil Alap által támogatott szervezetekkel van baja a kormánynak.

Mint arról beszámoltunk (lásd: Ha megdobnak pénzzel, Magyar Narancs, 2014. június 19.) a Miniszterelnökség rögvest a 2014-es parlamenti választás után azzal vádolta meg a norvég kormányt, hogy szabálytalanul választotta ki a norvég finanszírozási mechanizmus civil pénzeit Magyarországon kezelő konzorciumot, a konzorciumvezető Ökotárs Alapítványt pedig törvénytelen pénzosztással gyanúsította Lázár János államtitkára. A feljelenté­sek végül nem jutottak el a vádemelésig, és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálata sem tárt fel érdemi visszásságokat. A norvégok csendben újraindították a korábban felfüggesztett összegek folyósítását (a pénzt az uniós közös piachoz való hozzáférésért cserébe fizetik számos tagállamnak), a kormány pedig ráfordult másfél éves menekültellenes kampányára.

Ám nem állt le a civilek ekézésével sem. „A kampányban az informálisabb menekültsegítő szervezetek mellett mi is megkaptuk, hogy direkt Magyarországra küldjük az illegális bevándorlókat. A kormánypárti média intenzíven támadta Soros György menekültválsággal kapcsolatos publikációit is” – mondja Pardavi Márta, a Helsinki Bizottság társelnöke. A civiltörvény-módosítás és a vagyonnyilatkozati kötelezettség kiterjesztésének ötlete eredetileg egy 2015. májusi kormányhatározatban merült fel. Az intézkedések határideje 2015. szeptember 30. volt, de a kormány valamiért csak most érezte szükségét a téma felmelegítésének. Orbán Viktor decemberi, 888.hu-nak adott nyilatkozata – „a következő év Soros és az általa szimbolizált erők kiszorításáról fog szólni” – már egyértelműen jelezte az irányt, Németh Szilárd pedig azután tartotta meg elhíresült sajtótájékoztatóját, hogy a brit Guardian felkapta a jó egy hónappal korábban előterjesztett, de addig szinte visszhangtalan törvényalkotási programot.

A civilellenes törvénycsomag leginkább kézzelfogható eleme egyelőre az NGO-k vezetőinek vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége. „Nincs takargatnivalónk, de ez a kormányzati szándék egyértelműen Alaptörvény-ellenes, és ellentmond a józan észnek is” – véli Martin József Péter, a TI Magyarország igazgatója. Szabó Máté Dániel, a TASZ szakmai igazgatója arra hívja fel figyelmünket, hogy a vagyo­n­nyilatkozat-tételi kötelezettség a magánszféra korlátozásának számít, így csak megfelelő indoklás és igazolás mellett lehet alkotmányos. Politikusok esetében a közhatalom gyakorlása ilyen indok, a civil vezetők azonban nem rendelkeznek hasonló pozícióval és döntési jogosultságokkal. „Kimondva-kimondatlanul azért vonatkozna ránk ez a kötelezettség, mert elmondjuk a véleményünket” – magyarázza Martin József Péter.

Másfelől az úgynevezett jelentős költségvetési támogatásban részesülő – évi legalább 50 millió forintnyi költségvetési pénzt felhasználó – civil szervezetek vezető tisztségviselőinek már a hatályos szabályozás szerint is vagyon-nyilatkozatot kell tenni. A betartatás hatékonysága ugyanakkor kérdéses, nekünk legalábbis egyetlen vagyonnyilatkozatot sem sikerült fellelnünk az ezek közzétételére hivatott Civil Információs Portálon.

Szinte valamennyi beszélgetőpartnerünk megemlíti, mennyire abszurd, hogy a kormánypárti megszólalók a „politizálást” vádként hozzák fel a civil szervezetek ellen, holott ők egyik legfőbb feladatuknak épp a közügyekben történő véleménynyilvánítást tartják. „A kormányzati érvelés szerint csak az mondhat véleményt az ország ügyeiről, aki megfelelő legitimációval rendelkezik, azaz megválasztották. De a választási győzelemmel a kormány nem nyerte el a véleménynyilvánítás szabadságának monopóliumát. Éppen ellenkezőleg, a közhatalom gyakorlóiként a kormánytagoknak fokozottan tűrniük kell az őket érő, akár sértő kritikákat is” – összegez a TASZ-os Szabó Máté Dániel.

Átláthatók?

A politizálás mellett a célkeresztbe került civilekkel szembeni másik vádként az hangzott el, hogy működésüket átláthatatlan külföldi forrásokból finanszírozzák. Ezzel szemben tény, hogy törvényi kötelezettségének eleget téve a TASZ, a Helsinki és a Transparency is feltöltötte honlapjára 2015. évi közhasznúsági jelentését. A jelentésekből részletesen megismerhető a bevételek, támogatások megoszlása és felhasználása, de még a vezető tisztségviselők éves fizetése is kikereshető. A Soros György-féle Nyílt Társadalom Alapítványok pedig külön kiadványt készített arról, hogy 2015-ben milyen szervezeteket és mekkora összeggel támogatott. A kormánykedvenc Civil Összefogás Fórum ugyanakkor egy jóval szűkszavúbb jelentésben csak összesített pénzügyi adatait közölte, bár külön kiemelte, hogy 2016-ban a Fidesz pártalapítványától, magyar cégektől, vállalkozásoktól és polgároktól fogadtak el adományokat.

Néhány esetben azt sem könnyű eldönteni, mettől számít egy támogatás külföldinek. Martin József Péter például megemlíti, hogy a Nyílt Társadalom Alapítványoktól és a Norvég Civil Alapból kapott összegek is magyarországi bankszámlákról érkeztek hozzájuk. A Helsinki Bizottság az Európai Bizottságtól és az ENSZ-től is kapott pénzt, Magyarország mindkét szervezetnek tagja. Móra Veronika, az Ökotárs Alapítvány igazgatója kiemeli, hogy az egyesüléshez való jog leválaszthatatlan részeként a szervezetek ott kereshetnek működésükhöz forrást, ahol ez jólesik nekik. „Nevetséges feltételezés, hogy a támogatók meg akarnák határozni a támogatottak tevékenységét, és ezáltal befolyásolni akarnák a magyarországi politikát. A norvég mechanizmusban a donorok olyan prioritásokat jelöltek ki, mint a demokratikus részvétel vagy a fenntarthatóság erősítése. Ezek alapján mi írtuk ki a pályázatokat, a konkrét programterveket pedig a pályázók adták be” – magyarázza.

Nem csak a külföldről (is) finanszírozott szervezetek „kitakarítása” minősülne az egyesülési szabadság törvénytelen korlátozásának, de valószínűleg már az is, ha a nemzetközi forrásokhoz megbélyegző szankciókat kapcsolna a magyar jogalkotó. Bár hasonló ügyben nemzetközi jogi precedens még nincs, több orosz civil szervezet beadványa fekszik a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága előtt. Az orosz szabályozás a „külföldi ügynök” jelző viselésére kötelez minden politikai tevékenységet végző és külföldi támogatásban részesülő NGO-t, a címke elhagyását pedig súlyos pénzbírsággal szankcionálja. Meglehet, a magyar kormány inkább az idén januárban bevezetett izraeli szabályozást mérlegeli, amely csak a legalább 50 százalékban külföldi pénzből működő szervezeteket kötelezi e tény közlésére az összes nyilvános megszólalásukban. Az izraeli példát a KDNP-s Hollik István kifejezetten megemlítette. Közös pont, hogy mindkét kormánynak ad politikai kommunikációs tanácsokat az amerikai Arthur J. Finkelstein.

Móra Veronika és az Ökotárs a USAID civil jelentésének magyarországi partnereként évek óta kutatja a hazai civil szektor állapotát. Azt mondja, 2012 óta nemzetközi összehasonlításban jól látható a visszaesés, az elmúlt 3-4 évben a kormányzati támogatás aránya is csökkent a civileknél. Bár ez nem eredményezi automatikusan a nemzetközi források felé fordulást, bizonyos területekre – demokratikus részvétel, szexuális kisebbségek jogvédelme – nagyon nehezen áldoz a költségvetési támogatásokat elosztó Nemzeti Együttműködési Alap. Az ilyen témákra szakosodott szervezeteknek különösen fontos volt a 2009–2014-es finanszírozási időszakban kiosztott 4 milliárd forintnyi, civileknek szánt norvég támogatás (a projekteket 2016 tavaszáig kellett lezárni).

A 2014–2021-es időszak előkészítő tárgyalásai jelenleg is zajlanak, a donor országok (Norvégia mellett Izland és Liechtenstein) egyelőre csak Romániával és Szlovákiával állapodtak meg. Az előzmények után a magyar kormány vélhetően mindent megtesz majd azért, hogy a támogatások civil szeletéről is ő maga vagy egy hozzá közel álló szervezet dönthessen. Ehhez erős szövetségest is kaphat. Az Euobserver de­cemberi cikke szerint a norvég támogatások legnagyobb haszonélvezőjeként a konzervatív lengyel kormány is szeretné a kritikus civil szereplőktől minél távolabb tudni a norvég pénzeket.

Nem mindig büdös

Az elmúlt héten a sajtó bőséggel tárgyalta egyes kormánypárti politikusok múltbeli Soros-kötődését. Orbán Viktor miniszterelnök például a 90-es évek elején a Soros-alapítvány ösztöndíjasaként tanult külföldön, de 2007-ben a most megtámadott TASZ jogi képviseletét is elfogadta az Igazságügyi Minisztériummal szembeni perében. A civilek és terroristák együttműködéséről értekező Kovács Zoltán kormányszóvivő az 1994–1995-ös tanévben volt Soros támogatásával az oxfordi Queens College diákja, továbbá 2002-ben a Soros alapította Közép-európai Egyetemen (CEU) szerzett PhD-diplomát. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter még joghallgatóként dolgozott a Helsinki börtönmegfigyelési programjában.

Talán ennél is érdekesebb, hogy a Helsinkinek máig együttműködési megállapodása van a Büntetés-végrehajtással, a Bevándorlási Hivatallal és az ORFK-val, a Transparency pedig októberben kötött integritási megállapodást a Miniszterelnökséggel az M6-os autópálya építésének monitorozására. A megkérdezett civil szereplők úgy látják, a retorikai háború ellenére alsóbb kormányzati, állami szinteken nem lehetetlenül el az együttműködés, bár volt, aki némi óvatosságot, elbizonytalanodást érzékelt már állami alkalmazottak részéről. A legemlékezetesebb hisztéria abból lett, amikor 2014-ben a kormánypárti sajtó megírta, hogy az ombudsmani hivatal egy munkatársa egyeztetett a TASZ-szal egy a jogvédő szervezet kezdeményezésére indult vizsgálat nyilvánosságra hozatalának időpontjáról. Székely László ombudsmant az ügy miatt beidézte az Igazságügyi Bizottság, az érintett munkatárs pedig megrovást kapott.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.