Baljós jelek Budapest olimpiai pályázata körül

Bármi áron

  • Csepregi János Botond
  • 2017. február 19.

Belpol

Alsó hangon is évtizedes, 3100 milliárd forintos fejlesztésbe és költekezésbe kényszerítené a Nemzetközi Olimpiai Bizottság Magyarországot, ha idén szeptemberben úgy döntene, Budapest rendezze a 2024-es nyári olimpiát. Vagy a 2028-ast.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) szeptemberben, Limában dönt a 2024-es nyári olimpia helyszínéről. Magyarország 1960 után ismét érdekelt az eredményhirdetésnél, ugyanis két nagyágyú, az 1932-ben és 1984-ben is olimpiát rendező Los Angeles, valamint az 1924-es házigazda Párizs mellett Budapestre is szavazhatnak a NOB tagjai.

Nézzük, kik döntenek a rendezésről. A NOB-nak jelenleg 96 rendes tagja van. A tagok többségét nem az országuk delegálja, hanem a már ott lévők választják maguk közé őket. Vagy­is nem egy külső legitimációval rendelkező testületről van szó, bár a választott tagok mellett, kisebbségben, a tisztségüknél fogva a legnagyobb nemzetközi sportszövetségek vezetői is a NOB tagjai. Jelenleg két magyar tagja van az olimpiai bizottságnak: Schmitt Pál, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) korábbi elnöke (mégpedig 1984 óta; ő a negyedik legrégebbi tag), valamint tavaly nyár óta az olimpiai bajnok úszó, Gyurta Dániel, akit a NOB sportolói bizottságából delegáltak. Ők ketten nem vesznek részt a limai döntésben, a pályázó városok országából érkező NOB-tagok nem szavazhatnak.

Csak saját maguknak felelősök

Az olimpia helyszínének kiválasztása majdnem tíz évvel előzi meg a sporteseményt. A játékok előtt hét évvel dönt a NOB a rendezőről, de addig több mint két évig tartó folyamat vezet. A 2024-es olimpia esetében 2015 januárjában kezdődött az úgynevezett meghívásos szakasz, és ugyanazon év szeptemberében kellett véglegesíteni a jelentkezéseket. A NOB-nak azonban hamar változtatni kellett az előzetes stratégián; eredetileg 2016 májusában szűkítették volna a lehetséges rendezők listáját, és ekkor kapták volna meg a versenyben maradó városok a „kandidáló” jelzőt.

Az olimpiai bizottságnál azonban érzékelték, hogy lankad a rendezés iránti érdeklődés. Az igazán kellemetlen a 2022-es téli helyszín kiválasztása lett: a pályázatok benyújtása előtt, illetve közben a svájci St. Moritz (olimpiai helyszín 1928-ban és ’48-ban), Oslo (házigazda ’52-ben), a szintén norvég Lillehammer (1994), München (nyári helyszín 1972-ben) és az újonc Krakkó is visszalépett – valamennyi város a helyi közvélemény nyomására tett így. Maradt a két vérbeli télisport-város: Peking és a kazah Almati. Végül szoros versenyben előbbi lett a házigazda, és így az első olyan város, amely nyári és téli olimpiát is rendezhet.

Ma már egyértelmű: nem lesz nagyobb siker a 2024-es nyári olimpia helyszínének kiválasztási folyamata sem. Több érdeklődő a pályázat 2015. szeptemberi benyújtásáig sem jutott el. Például Boston a határidő lejárta előtt visszakozott – a helyére ugrott be Los Angeles. Mellé csatlakozott Budapest, Párizs, és az azóta ugyancsak elszállt Hamburg, illetve Róma. Előbbi városban egy népszavazás mosta el a pályázatot 2015 novemberében (pedig a NOB elnöke, Thomas Bach is német), míg Rómában a tavaly nyári polgármester-választás győztese kampányígéretét beváltva vette ki az olasz fővárost a versenyből.

Maradt tehát Los Angeles, Párizs és Budapest. A magyar jelentkezés mellett érvelők szerint a NOB által 2014 decemberében elfogadott Agenda 2020 bátorította a magyar fővárost a jelentkezésre. Ez ugyanis, mondják, a világ kisebb nagyvárosait is alkalmassá teszi arra, hogy rendezőkké váljanak. Ám az Agenda 20+20 ajánlását átböngészve egyáltalán nem egyértelmű, hogy ezentúl olcsóbb lenne olimpiát rendezni. Igaz, egyes kitételek szerint a jövőben olyan pályázatokat várnak, amelyek illeszkednek az adott város hosszú távú sport-, infrastrukturális és környezeti fejlesztési terveibe; vagy egész sportágak helyszínei is lehetnek máshol, mint a főhelyszín (bár ezzel az egyes helyszínek közötti közlekedési infrastruktúra is hangsúlyos lesz). Az is ajánlásként szerepel, hogy a lehető legnagyobb mértékben kell fölhasználni a meglévő létesítményeket, és ahol nem indokolják az igények egy-egy sportág számára az állandó létesítményt, ott lehet ideiglenes megoldásokkal élni. A NOB azt is javasolja, hogy a pályázók válasszák le a szigorúan olimpia miatti beruházásokat (stadionok, csarnokok, olimpiai falu stb.) az olyan fejlesztésekről, amelyek illeszkednek a hosszú távú fejlesztési tervekbe.

Lehet persze, hogy ezek valódi könnyítések. De akkor vessünk még egy pillantást a jelentkezési folyamatra és kérdezzünk vissza: hol vannak azok a kandidálók, akiknél jelentősen csökkennének ezzel az esetleges rendezéssel járó terhek?

Ki találta ki Budapestet?

Budapest jelentkezése azonban összefügghet az Agenda 2020-szal. Tekinthetjük ugyan Orbán Viktor nagy tervének, vagy inkább lázálmának az olimpiai pályázatot, az ötlet nem eredeti. Igaz, a rendszerváltás óta csak egyszer, a 2002-es választási kampány részeként dobta be a Fidesz az olimpiát (akkor 2012-t megcélozva), de voltak előtte komolyabb próbálkozások is. A mostani minimum a hetedik nekifutás – már az 1896-os első játékok előtt is felmerült rendezőként Budapest, és a főváros jelentkezett 1920-ra, ’36-ra, ’40-re, ’44-re, ’48-ra, de még 1960-ra is.

A 2024-es budapesti pályázat ötlete egyes információk szerint az Agenda 2020-at forszírozó friss NOB-elnöktől, Thomas Bachtól érkezett. A sportvezető Svájcban találkozott Orbán Viktorral (azt ne firtassuk, hogy a kormányfő miért járt ott), és éppen a javaslatcsomag életképességét demonstrálandó vetette fel neki a pályázat lehetőségét. Az biztos, hogy Orbán Viktor eleinte, 2014 őszén a MOB-ra hagyta a pályázat kezdeményezését, a pályázathoz elengedhetetlen főváros vezetője, Tarlós István pedig főpolgármesteri kampányában nem életszerűnek nevezte a 2024-es olimpiát. Aztán mégis mindenki beleállt.

A rendező város kiválasztása alaposan előkészített folyamat. A pályázatokat külön erre a célra létrehozott értékelő-technikai bizottság elemzi, s teszi le jelentését a NOB-tagok elé. (A szempontjaik nyilvánosak, erről lásd keretes anyagunkat – a szerk.) A bizottság helyszíni szemlét is tart (Budapesten idén május 10–12-ig) – erre a NOB tagjai nem jogosultak. A végső szó a 96 NOB-tagé – de arra például nincs garancia, hogy ők el is olvassák az eléjük tett vaskos anyagnak akár csak a vezetői összefoglalóját is. Viszont azt sem zárja ki semmi, hogy egyes tagok más, kevésbé transzparens szempontok alapján hozzák meg egyéni döntésüket – és a múltban, ahogy az olimpiai korrupció számos bizonyított esete mutatja, sokan közülük épp ezt tették.

Kufárok

Az olimpiai mozgalom legnagyobb botrányainak egyikében Budapest is fontos szerepet játszott, igaz, csak díszletként. A NOB 104. ülésén, 1995-ben a magyar fővárosban választották ki nagy fölénnyel a 2002-es téli olimpia rendezőjének Salt Lake Cityt. Az amerikai város egyik tévécsatornája három évvel később ismertetett egy levelet, amelyből kiderült, a gyerekeiknek, rokonaiknak szánt ösztöndíjakkal, ajándékokkal kentek meg NOB-tagokat a szervezők. Az olimpiai bizottság egyik svájci tagja, Marc Hodler egy szponzori sajtótájékoztatót kihasználva világbotrányt csapott az ügyből. Azt állította, nemcsak a 2002-es helyszínkijelölésnél, de az azt megelőző legalább négy döntésnél is a NOB-tagok kufárként árulták szavazataikat. Korábban hasonlóra panaszkodtak maguk a Salt Lake City-i szervezők is, amikor azt állították, hogy az 1998-as téli olimpiát előlük elnyerő japán Nagano menedzserei pofátlanul vásárolták a szavazatokat.

A botrány kirobbanását vizsgálatok követték, s kiderült, hogy a utahi szervezők legalább egymillió dollárt költöttek korrumpálható sportvezetők megkenésére. Összesen 19 NOB-tagot érintettek a kizárások, lemondások, figyelmeztetések – vagyis az akkori tagság 15 százalékát. A Salt Lake City-i szervezőbizottság vesztegető vezetőit is bíróság elé állították, ám őket a több évig elhúzódó eljárásokban végül felmentették. A botrány miatt reformokat kezdeményeztek a szervezetben; például ennek az eredménye, hogy a helyszínről döntő tagok nem látogathatnak el a városokba, és nem fogadhatnak el a pályázóktól semmilyen ajándékot. Ám 2006-ban kiderült: Salt Lake City szervezői sem hazudtak Naganóról – a japán olimpiai bizottság kiderítette, hogy a szervezők több mint 4 millió dollárt költöttek szavazatszerzésre. Egyébként az amerikaiak módszereiről egy másik eset miatt Schmitt Pálnak is lehetnek emlékei: egy 1999-es washingtoni képviselőházi vizsgálat megállapította, hogy az 1996-os atlantai játékok szervezői a magyar sportvezető lányának ajánlottak teniszösztöndíjat a ’90-es szavazás előtt. Schmitt a vizsgálat szerint visszautasította az ajánlatot.

Szeptemberben viszont már Budapestről is dönthetnek Schmitt tagtársai. A limai ülés alig néhány héttel a budapesti vizes vb után lesz – Magyarország eddigi legnagyobb sporteseményét pedig a kormány és az olimpiai pályázat vezetői 2024 főpróbájának tekintik. De nyugodtan tekinthetik annak az olimpiát ellenzők is: a budapesti vizes vébé eddigi történetének minden mozzanatában arra figyelmeztet minket, hogy minden okunk megvan viszolyogni az olimpiarendezéstől.

Főpróba

A vizes vébé ötletét majd’ tíz éve dobta be a most háttérbe szorított volt úszóelnök, Gyárfás Tamás. A szocialista kormányok alatt nem érhetett elképzelésével révbe, 2013-ra azonban meggyőzte Orbán Viktort, hogy kormánygarancia formájában álljon a rendezés ügye mellé. A nemzetközi úszószövetség 2013-ban oda is ítélte a 2021-es verseny rendezési jogát Budapestnek. Alkalmas főuszoda ugyan nem volt, de Orbán és Gyárfás elvállalta a 2017-es junior-vb-t is. A költségekről nem lehetett pontosabbat tudni, az úszóelnök akkor azt dobta be, hogy a vébére is alkalmas uszoda 8 milliárd forintba kerülne. Két évig alig történt valami, de kijelölték a helyszínt a Dagály-fürdő területén, tervezni kezdtek és a kormány 14 milliárd forintot irányzott elő az építkezésre.

Időközben a mexikói Guadalajara rájött, hogy nem is olyan nagyszerű üzlet százmillió dollárt elkölteni a nekik ítélt 2017-es vébére, ezért visszaléptek. Budapest nem hezitált, átvállalta a megüresedett időpontot. Esztelen költekezés indult: jöttek az újabbnál újabb tételek. Az első volt a legnagyobb: csak a Dagály úszókomplexumra és környezetére 49 milliárd forintot irányzott elő a kormány. (Apró szépséghiba, hogy néhány héttel azután tette meg, hogy az állami vagyont kezelő MNV Zrt. éppen ekkora bruttó összegre szerződött a kivitelezővel, a Garancsi István tulajdonolta Market Zrt.-vel.) Aztán bejött a képbe edzéshelyszínként a budapesti uszodák felújítása, a Batthyány térnél az ideiglenes ugrótorony kiépítése, a pesti alsó rakpart megújítása, a Margitsziget csatornázása és sok egyéb tétel. E sorok szerzője átrágta tavaly a vizes vébével kapcsolatos határozatokat, és arra jutott, hogy 2016 nyaráig 90 milliárd forint elköltésére szánta rá magát a kormány. Akkor a kormányzat cáfolta ezt a kalkulációt, mondván, olyan tételeket is a világbajnokság megrendezéséhez csaptam, amelyeket egyébként is tervezett az állam. Ez az érvelés az olimpiáknál is visszatérő elem. Csakhogy a 90 milliárdban kizárólag olyan tételek szerepelnek, amelyekről a vonatkozó kormányhatározatok mondták ki, hogy a 2017-es rendezéshez szükségesek. Tehát a játék kettős: ha a kiadást indokolni kell, akkor a világbajnokság a hivatkozási alap, ha viszont összesítjük a költségeket, akkor már hosszú távú fejlesztési programokról, egyébként is megvalósuló beruházásokról szónokolnak.

Hasonló logikával sikerült eltüntetni egy részleteiben jó ideig titkolt olimpiai megvalósíthatósági tanulmányból a 774 milliárd forintos rendezési költséget. Mi több, ebbe az összegbe csak a rendezés szűken vett kiadásait, illetve a csak az olimpia miatt felépítendő infrastruktúra árát sorolták be. Az olyan fejlesztéseket, amelyek például azt szolgálják, hogy a helyszínek egyáltalán megközelíthetőek legyenek, egyébként is megvalósuló beruházásokként jelölték meg. Ha ezeket is számba vesszük, akkor már 3113 milliárd forintos összeget kapunk – és az utóbbi olimpiák esetében hatalmas tételnek számító biztonsági ki­adásokat egyelőre nem is ismerjük.

Váratlan lépések

Mondhatjuk, Párizs és Los Angeles mellett Budapestnek nincs komoly esélye. Ám a képlet ennél összetettebb, mert az elmúlt hetekben Bach NOB-elnök és Orbán Viktor is emelte a tétet. Az elnök feltehetően egy újabb, gyér érdeklődést kiváltó pályázati folyamatot szeretne megspórolni azzal, hogy felvetette: Limában ne csak a 2024-es, hanem rögtön a 2028-as játékok házigazdáját is jelöljék ki. Bach azzal érvel, hogy a pályázati folyamat túl sok kedveszegett vesztest hagy maga után. Los Angeles és Párizs azonban világossá tette, hogy egyiküket sem érdekli a 2028-as olimpia. Sőt az Egyesült Államok olimpiai bizottsága is jelezte, hogy LA kudarca esetén sem a négy évvel későbbi nyári, sem a 2026-os téli játékok sem érdekli. Vagyis ha Bach javaslatát elfogadnák, megnyílna az út Budapest előtt – persze, csak akkor, ha ’24-re Los Angelest választaná a NOB. Párizs sikere esetén nem valószínű, hogy – a hallgatólagos rotációs elv miatt – két egymást követő olimpiát rendeznének Európában. (Erre utoljára 1948-ban és 1952-ben volt példa Londonnal és Helsinkivel.)

A magyar kormány 2016 utolsó napjaiban nagyot lépett afelé, hogy látványtervek helyett kész létesítményekkel vagy megkezdett építkezésekkel nyűgözze le a NOB-ot: elfogadta a 2017–2022 között megvalósítandó Kemény Ferenc sportlétesítmény-fejlesztési programot. Ez ugyan elvben nem az olimpiáról szól, hanem a hazai verseny-, utánpótlás- és szabadidősport, illetve az olimpiai felkészülés számára kíván magasabb színvonalú szolgáltatásokat biztosítani. Csakhogy ezt úgy teszi, hogy a 2024-es pályázatunkban szereplő, jelenleg még nem álló létesítmények felépítését határozza el a pályázatban szereplő helyszíneiken: közte a Kvassay-zsilipnél felépítendő atlétikai stadiont, vagy éppen a közeli észak-csepeli központot (BMX-parkkal, kajakszlalompályával). A program előkészítésére azonnal átcsoportosítottak 775 millió forintot. E lépést értelmezhetjük úgy, hogy a kormány jelezte az olimpiai bizottságnak: Budapesten komoly előkészítő munka zajlik. De értelmezhetjük úgy is, hogy Orbán Viktor egyértelművé tette: mindenképp olimpiát akar rendezni, és ha ehhez az kell, előre megépítteti a szükséges létesítményeket.

Mi alapján döntenek?

Az értékelő bizottság az alábbi szempontokat mérlegeli: a játékok „víziója”; a játékok koncepciója, vagyis a helyszínek és a kiszolgáló létesítmények (sportolói és médiafaluk) kialakításának terve; fenntarthatóság  környezeti és gazdasági értelemben; az infrastrukturális-gazdasági örökség, amit az olimpiarendezés hagy a városra; politikai támogatottság; a közvélemény támogatása; a rendezői szervezet felépítése; finanszírozás (szétválasztva a rendezés, valamint a nem a szorosan a sporteseményekhez kötődő infrastrukturális beruházások költségeit); marketing, amiben benne van a jegyeladás tervezése, a helyi szponzorszerzés és a jogok értékesítése is; jogi környezet, ideértve a szükséges állami garanciákat; szálláskapacitás; közlekedési infrastruktúra; a média kiszolgálása; biztonsági kérdések; orvosi szolgáltatások színvonala és doppingellenes fellépés; elkötelezettség a rendezés mellett – vagyis a bel- és külföldi közvélemény megmozgatása, bevonása; sportesemények rendezésében szerzett tapasztalatok; a paralimpiai játékok lebonyolításának terve. Újonnan kiemelt szempont lett a sportolói élmény – hogy ti. a tervezett létesítmények, az olimpiai falu és az adottságok mennyire felelnek meg a sportolók igényeinek. Az értékelésben nemcsak bemutatják a pályázatban vázolt terveket és adottságokat, hanem meg is nevezik az erősségeket és a gyengeségeket is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Az egészségügy színvonalával és az utak állapotával a legelégedetlenebbek a magyarok

A Policy Solutions közszolgáltatások megítélését vizsgáló kutatása szerint az elmúlt három évben az oktatás területén észlelték a legerősebb romlást az emberek, olyan közszolgáltatás pedig nincs, aminek tizenöt év alatt kiugróan javult volna a minősége az állampolgárok szemében. A megkérdezettek relatív többsége szerint a kormányváltás sok mindent megoldana.

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."